Heb je besloten om een nieuwsbrief te beginnen dan moet je natuurlijk nog abonnees gaan regelen die je nieuwsbrief ook echt gaan lezen. Een nieuwsbrief is een belangrijk medium: je hebt het namelijk in je eigen beheer dus je bent niet afhankelijk van een Facebook of Instagram die ineens kan stoppen. De e-mailadressen zijn in je eigen beheer dus blijven gewoon bij jou!
Houd het inschrijfformulier kort
Je wilt het liefste zo veel mogelijk informatie natuurlijk opslaan over je inschrijvers maar probeer dat niet al direct te doen! Vraag alleen op een e-mailadres en hooguit een naam: hoe korter het formulier hoe groter de kans is dat ze het helemaal invullen en niet halverwege afhaken.
Geef er iets voor terug
Mensen zijn dol op gratis en dingen krijgen! Geef er dus vooral iets leuks voor terug. Bijvoorbeeld “Gratis checklist past mijn zadel wel”, “10 tips voor een beter ritme in je springparcours”, “De mythes rondom hoeven en ijzers”. Mensen laten voor dat soort dingen graag hun e-mailadres achter.
Zorg wel dat je gratis weggever van goede kwaliteit is, je kunt bijvoorbeeld via Canva.com hele gave dingen maken die je automatisch kan laten sturen naar je nieuwsbrief ontvangers.
Meld op je socials ook dat je een nieuwsbrief hebt
Deel je gratis weggever dan ook regelmatig (bijvoorbeeld om de week) eens op je socials zodat mensen die je al op social volgen dat ook kunnen aanvragen! Je kunt een deel uit je nieuwsbrief delen om mensen geïnteresseerd te krijgen, of je teast ze vlak voor je de nieuwsbrief stuurt om ze uit te nodigen om ze nog even snel te laten inschrijven.
Adverteren is ook een optie
Je gratis weggever kun je ook inzetten als Facebook advertentie om zo nieuwe leads binnen te halen. Dit kan vaak ook al voor kleine budgetten. Zorg dat je een advertentie niet maar 1 of 2 dagen aan zet maar test hem het liefst meerdere weken achter elkaar.
Kijk wel uit want je kan heel makkelijk veel geld verliezen op die advertenties. Zorg dat je na je gratis weggever ook iets er aan hangt dat je geld terug kan verdienen zoals het aanvragen van een les of consult anders is het bijna een soort bodemloze put waar je geld in kan blijven stoppen.
Meld het in je email handtekening
Stuur je regelmatig e-mails naar (potentiële) klanten? Dan is het verstandig om het ook in je handtekening te zetten. Stuur je bijna nooit e-mails dan heeft het natuurlijk weinig zin :-).
Verwerk het op de juiste plekken op je website
Schrijf je op je website blogs? Dan kun je onder elke blog bijvoorbeeld ook een inschrijfformulier (laten) plaatsen! Verwerk het ook op je homepagina dat mensen het makkelijk kunnen vinden. Of gebruik eens een popup bijvoorbeeld.
Verzin een originele naam ipv nieuwsbrief
Nieuwsbrief klinkt zo afgezaagd en heeft in de afgelopen jaren een vrij negatieve lading gekregen. Daarnaast als je een aparte naam bedenkt voor je nieuwsbrief blijft het vaak ook beter hangen bij je lezers!
Probeer creatief te zijn met namen voor je nieuwsbrief die slaan op de inhoud van je nieuwsbrief Denk bijvoorbeeld eens aan:
- Zadel Zaken
- Eventing tips
- Gewoon recht
- Blije monden
Zorg dat je de juiste verwachtingen schept
Mensen moeten wel weten wat ze kunnen verwachten van je nieuwsbrief – welke inhoud maar ook hoe vaak ze hem kunnen verwachten! Probeer dan voor je zelf ook een systeem te maken die je vol kunt houden. Is wekelijks je te veel? Maak er dan maandelijks van. Of om de 6 weken. Als je het maar vol kunt houden.