Je hebt vast al eens van zoekmachine optimalisatie of SEO gehoord. Dat is zorgen dat je website beter vindbaar is in Google. Maar wist je ook dat je “lokale” SEO kunt doen? Dat is beter vindbaar worden voor mensen die op dat moment de omgeving zijn van je bedrijf.
Waarom lokaal beter vindbaar?
Voor veel diensten is het handig als je potentiële klanten in de buurt wonen of hun paard in de buurt hebben staan natuurlijk. Denk aan een manege, een hoefsmid of een paardenmasseur. De een heeft een wat groter werkgebied dan de ander maar meestal is het beperkt. Als mensen uit Limburg zoeken op een van jouw diensten en je zit in Groningen is de kans kleiner dat ze bij jou een afspraak gaan maken natuurlijk. Precies daarom is het zaak om te zorgen dat je goed vindbaar bent binnen je werkgebied.
Hoe zorg je dat je op Google Maps vermeld wordt?
Om lokaal beter vindbaar te worden is het verstandig om je vermelding op Google Maps via Google Bedrijfsprofiel te gaan maken of wel aan te passen!
Je kunt je bedrijf gratis aanmelden via Google Bedrijfsprofiel daar kun je de belangrijkste bedrijfsgegeven en werkgebied aangeven. Je kunt bij het aanmaken je bedrijfsnaam opzoeken en vind hij hem nog niet dan kun je hem aanmaken!
Vul in ieder geval de volgende dingen in:
- Het adres van je locatie (als ze ook bij je bedrijf op locatie kunnen komen natuurlijk).
- Vul je werkgebied in – daar kun je diverse locaties aan klikken waar je werkt
- Vul je openingstijden in zodat mensen weten tussen welke tijden ze je kunnen bereiken
- Vergeet uiteraard je contactgegevens niet.
- Voeg het liefst ook wat foto’s toe van jou aan het werk en of van de locatie van je bedrijf.
Zorg daarna ook dat je bedrijf (via de post) geverifieerd wordt. Je krijgt een kaartje via de post met een code om te checken of je “echt” bent!
Vraag actief om reviews!
Hoe meer mensen over jouw bedrijf vertellen hoe beter. Op Google kun je mensen reviews laten schrijven die vervolgens ook getoond worden zodra mensen zoeken op je bedrijfsnaam of je tegen komen als ze in Google Maps kijken.
Het werkt het beste om mensen persoonlijk te vragen om een review te schrijven: wanneer je het in een geautomatiseerde mail doet zul je zien dat weinig mensen reageren. Probeer het liefst niet 20 reviews op 1 dag te krijgen maar af en toe 1 erbij. Dat is veel logischer natuurlijk voor het verloop.
De reviews die op Google worden achter gelaten kun je ook zelf nog een reactie op plaatsen en je kunt ze weer gebruiken op je website of in je social posts. Want wie vertellen nu beter over wat je voor ze betekend hebt dan je eigen klanten.
Wat je nog meer kunt doen om je lokale vindbaarheid te verbeteren
Zorg dat je adres, telefoonnummer en werkgebied ook duidelijk terug te vinden zijn op je website én overeenkomen met de gegevens op Google én op je eventuele sociale kanalen. Het gebeurt zo vaak dat een werkgebied, telefoonnummer of locatie aangepast is maar op sommige plekken nog het oude adres staat. Of dat de openingstijden gewijzigd zijn. Probeer daar dus regelmatig even naar te kijken of het overal wel juist staat!
Verder zijn er vaak allerlei lokale initiatieven waar je deel aan kunt nemen – lokale Facebook groepen die actief zijn. Een lokale groep (hippische) ondernemers of een lokale krant waar je wat mee samen kunt doen. Belangrijk is dat je echt deelneemt aan iets zodat mensen je goed leren kennen! Daarnaast kun je kijken of je met lokale ondernemers links met elkaar kunt uitwisselen zodat je elkaar kunt helpen groeien!