Je moet iets met social – dat zegt iedereen. Je doet er misschien ook wel eens wat mee maar je zit zo een uur te staren en te tikken op 1 post. Herkenbaar? Als je het gaat batchen en structureren dan scheelt je dat ongelooflijk veel tijd! Ik kan in 1 uur tijd 1 maand aan social posts (2-3 x per week een post) in plannen! Hoe? Dat vertel ik je hier!
Denk vanuit je klant
Wij mensen zijn van nature erg egoïstisch en denken vooral vanuit ons zelf. Dat was vroeger belangrijk om te kunnen overleven, inmiddels is het al wat meer overbodig. Ook in de social posts zie je vaak dat ondernemers vanuit hun eigen perspectief schrijven.
Probeer te denken vanuit je klant dus welk probleem lopen zij tegen aan? Lopen zij tegen dingen aan in hun training omdat hun paard niet goed recht gericht is? Welke woorden zouden zij gebruiken en waar denken zij dat het probleem zit? Bijvoorbeeld: mijn paard loopt scheef tijdens het wijken
Begin altijd met het probleem van de klant, schets de situatie en probeer verbinding te maken door herkenning. Daarna kun je jouw oplossing voor het probleem aanhalen.
Werk met content thema’s
Als je denkt vanuit je klant kun je vaak verschillende thema’s verzinnen waar je klant problemen mee kan ervaren. Door te werken met die thema’s krijg je veel sneller inspiratie om nieuwe posts te verzinnen om te delen.
Als instructeur kun je denken aan: Rechtrichten, houding/zit & springen. Daarnaast kun je ook nog een thema maken voor bijvoorbeeld les of consult routes waarin je regelmatig die deelt zodat mensen kunnen aansluiten. Eerder schreef ik al een blog hoe je aan meer onderwerpen voor je blogs komt, die kun je natuurlijk ook gebruiken voor je socials!
Verzin vooraf verschillende posts
Nu je de problemen hebt bepaald van je ideale klant, daar weer thema’s bij hebt verzonnen kun je nu aan de slag met posts verzinnen binnen de thema’s. De problemen die je klanten hebben kunnen al inspiratie geven voor verschillende post maar je kunt ook nog denken aan de volgende opties:
- Een video post – video’s zorgen vaak snel voor meer vertrouwen en mensen hebben sneller het idee je te kennen. Dus als je stoer bent plaats je ook 1 keer in de week over een onderwerp een video. Het hoeft niet perfect (dat laat je menselijke kant ook weer zien, bovendien perfecte video’s krijgen we meer een reclame gevoel bij..)
- Een verhaal van een klant. Met welke vraag kwam een klant bij je? Probeer dat verhaal te schetsen en hoe je dit uiteindelijk met de klant hebt opgelost, wat was het resultaat?
- Een eigen ervaring. Welk probleem liep jij tegen aan en hoe heb je dit opgelost?
- Verzin een challenge. Challenges doen het altijd goed, zeker als ze gratis zijn. Goed voor je bereik en als je slim bent laat je ze om de challenge te laten doen inschrijven op je nieuwsbrief. Zo heb je weer meer e-mailadressen in je bezit die van jou blijven (ook als Facebook of het kanaal waar je op bezig bent stopt).
- Schrijf er een blog over die je kunt delen. Om je website in beweging te houden is het altijd handig om regelmatig een blog te schrijven – vergeet die niet te delen op je sociale kanalen!
- Gebruik een quote om een statement te maken. Een van je zelf of van iemand anders die je inspireerde misschien.
- Zet een poll in. Op Facebook/TikTok kan dat in een post, op Instagram is het makkelijker in de story’s om interactie te krijgen.
Plan een vast moment
Om er een systeem in te krijgen en te zorgen dat het niet te veel tijd kost ga er 1 keer in de week, of 1 keer in de 2 weken voor zitten. Blok een uur (of 2) af in je agenda en ga je posts vooruit plannen. En nieuwe posts verzinnen als je nog tijd over hebt omdat je het zo super snel hebt gedaan deze ronde.
Je kunt dat doen vanuit externe tools (zoals Later.com, super fijne tool die ook door veel social media managers gebruikt wordt) maar ook de tool van Facebook zelf kun je goed gebruiken om Facebook en Instagram posts vooruit te plannen.
Wil je mooie afbeeldingen bij je post maken? Dan kun je gebruik maken van een super handige tool: Canva. Ik schreef eerder dit blog over wat Canva is en hoe je het (gratis) voor je hippische onderneming kunt inzetten.
Zorg dat er bij je post op Facebook altijd een afbeelding of video staat: posts met alleen tekst doen het een stuk minder goed. Op Instagram/TikTok kan je natuurlijk alleen posten met beeld erbij gelukkig.
Dit vergeten veel ondernemers!
En dan nog een laatste tip die veel ondernemers vergeten. Mensen zijn lui. Als er in het bericht niet direct een link staat naar waar ze een product/dienst kunnen aanschaffen wordt de kans dat ze het nu gaan doen al veel kleiner!
Zorg dus altijd dat je een link toevoegt naar je website, naar je whatsapp (wist je dat je een klikbare link kan maken naar whatsapp door https://wa.me/31 en dan je eigen telefoonnummer zonder 0 toe te voegen? Bijvoorbeeld: http://wa.me/31651981106) of je e-mailadres zodat ze gelijk in actie kunnen komen!
Welke dag ga jij inrichten om aan je eigen socials te werken?