Je bent ondernemer geworden omdat je goed bent in iets met paarden – moet je die hele marketing er ook nog bij doen. Wat een tijdslurper kan dat zijn. Elke dag achter die PC een half uur naar je scherm starten en NIET weten wat je moet posten. Logisch – je bent geen marketeer – je hebt hier helemaal geen verstand van maar je moet het toch doen. Hoe zorg je dat het je zo MIN MOGELIJK tijd kosten? Ik help je! Want zo kan jij meer besteden aan de LEUKE dingen in het leven!
Plan maken
Stap 1 is om een goed plan te maken. Daar moet je even 1 keer voor zitten maar dan heb je een goede basis staan die je daarna een hoop tijdwinst oplevert.
- Werk met content categorieën: Verzin een aantal hoofdonderwerpen die belangrijk zijn voor jouw onderneming. Waar klanten veel problemen in ervaren. Voor een instructeur bijvoorbeeld: “Rechtrichten”, “Houding & zit”, “Springen” & “Jong paard opleiden”. Door dat te doen help je je brein al om veel sneller nieuwe onderwerpen te verzinnen.
- Verschillende perspectieven: Per onderwerp kun je dan weer kiezen om te schrijven (of te praten als je voor video gaat) vanuit het perspectief van iemand die je nog niet kent/volgt of vanuit het perspectief dat iemand je al wel kent.
- Creëer nu een aantal standaard posts die je regelmatig kan hergebruiken!
Content opslaan & hergebruiken
Als je je plan eenmaal hebt staan en je overzicht hebt met standaard posts dan is het verstandig dat je die ergens opslaat. Je kunt ze namelijk na een maand of 3 rustig weer hergebruiken. Mensen weten dan echt niet meer exact wat je hebt gepost en bovendien leren de meeste mensen vooral door herhaling!
Ik gebruik graag Asana of Todoist om een bord te maken waar in ik mijn content opsla om ze zo makkelijk weer terug te vinden en her te gebruiken.
Slim je tijd gebruiken
En dan is het nu tijd om je tijd slim te gaan gebruiken: plan 1 x in de maand een uur (of 2) om je social media posts in te gaan plannen. Met de eigen tool van Facebook kun je makkelijk je posts gratis vooruit plannen voor zowel Facebook als Instagram. Appeltje eitje.
Door dat je alles nu in 1 keer doet scheelt het je een hoop tijd.
- Bekijk eerst welke speciale dingen je deze maand hebt en plan daar eerst wat posts voor in.
- Heb je nog evenementen waar je heen gaat?
- Heb je nog clinics waar je nog niet genoeg mensen voor hebt?
- Nog lesroutes die gevuld moeten worden?
- Is er nog actueel nieuws wat je kunt delen?
- Plan dan een aantal van je standaard posts in zodat je dat mooi kan afwisselen.
Kies de juiste tijd voor je post
Bekijk in je Facebook statistieken (onder “berichten” vindt je die) of er bepaalde dagen of tijden zijn dat de meeste bezoekers online zijn. Meestal verschilt het niet heel veel qua dag maar is het qua tijd wel goed om er even naar te kijken.
Je moet wel even opletten dat de tijden die hier staan niet onze tijdzone zij: maar PST. In deze grafiek is te zien dat om 15:00 er bijna niemand meer online is: dat is in werkelijkheid 00:00 Nederlandse tijd. Je ziet dat tussen 3:00 (dus 12:00 Nederlandse tijd) en 8:00 (dus 17:00 Nederlandse tijd) het aantal mensen al redelijk hoog is en dat ze best nog een tijdje online blijven dus ik zou rond die tijd posts inplannen. Dat kan voor jouw pagina natuurlijk weer net anders zijn.
Go go go!
Tijd om aan de slag te gaan, batch jij je content al zodat er elke week wel wat zinnigs op je pagina staat? Zodat je klanten op de hoogte blijven terwijl jij lekker dingen aan het doen bent waar je goed in bent en wat je leuk vindt?
Benieuwd of je wat beter kunt doen aan de posts die je deelt? Stuur me even een berichtje en ik geef je zo snel mogelijk tips over wat je beter kunt doen aan je socials!