We hebben geen tijd over en jij zit waarschijnlijk niet voor je lol achter je computer om ‘wat met je socials te doen’. Je bent liever bezig met lesgeven, beslaan, zadels passen of wat je beroep ook is. Om tijd te besparen kun je super easy oude content hergebruiken. Heel slim want zo bespaar je tijd! En wist je trouwens dat mensen gemiddeld 30(!) herhalingen nodig hebben voor ze iets onthouden. Wees dus niet bang dat je iets te vaak deelt!
1. Bekijk oude social media posts
Scroll eens een maand of 3 terug in je eigen social media posts, welke posts had je toen gepland en welke deden het goed en welke deden het minder? De posts die het goed deden kun je zo gebruiken natuurlijk. Je hebt vast alweer nieuwe volgers die het nog niet gezien hebben en je andere volgers kunnen vast een reminder gebruiken.
De posts die het minder goed deden kun je – als je tijd over hebt – analyseren: was het wel herkenbaar voor je doelgroep? Sneed het een probleem aan die ze hebben? En had je wel een call-to-action toegevoegd: een actie die ze kunnen nemen nadat ze je post hebben gelezen. Bijvoorbeeld een app sturen, je website bezoeken of een afspraak plannen.
2. Snuffel eens in je blog
Als je al een tijdje bezig bent is het ook goed om af en toe eens terug te duiken in je eerder geschreven blogs! Soms kun je daar heel makkelijk een quote of zinnetje uithalen die je kunt hergebruiken voor een social post – die je al dan niet weer linkt aan die eerder geschreven blog zodat mensen die nog eens kunnen lezen. Ze zijn die vast en zeker alweer vergeten! Heb je een statistieken programma als Google analytics draaien? Check dan vooral daar welke blogs veel gelezen worden – die zijn het meest waardevol.
Als je dan toch bezig bent check gelijk even of je nog nieuwe inzichten hebt gehad die je even kan toevoegen of aanpassen in je tekst.
3. Bekijk de teksten op je website
Op je website heb je vast ook nog veel teksten staan die de belangrijkste vragen van je potentiële klanten beantwoorden. Die kun je dus ook nog even doorlezen om daar wat interessante stukjes uit te halen. Nog meer gratis content. Ook voor de andere pagina’s op je website geldt: heb je een statistieken programma draaien check dan welke pagina’s veel bekeken worden.
Giet je content in verschillende vormen
Je zelfde idee, mening of oplossing kun je gemakkelijk herhalen in verschillende soorten content om zo mensen meer te triggeren.
- Vertel een verhaal: Hoe kwam je op dit idee, die oplossing. Als je een verhaal vertelt zitten mensen vaak op het puntje van hun stoel: hoe loopt dit af? En daarnaast kunnen ze het veel beter onthouden, een verhaal geeft de informatie betekenis. Als je hier mee aan de slag wilt zoek vooral eens op ‘storytelling’. Super interessant.
- Verzin een goede vergelijking: Humor werkt, herkenbare situaties schetsen ook. In Roxana haar lessen zien we bijvoorbeeld regelmatig mensen een beetje twijfelachtig op een hindernis afrijden waardoor een paard sneller stop. Zij trekt dan altijd de vergelijking “Als je een leuke jongen in de kroeg ziet en je loopt daar op af: met welke manier maak je meer kans?” al snel snappen mensen dan dat ‘het probleem onder de cap zit’. Want het is een logische vergelijking.
- Maak eens een video: Video is de toekomst: roepen ze al jaren. En je ziet natuurlijk dat een platform als TikTok die volledig bestaat uit video, gegroeid als een gek. Dus probeer vooral eens een video te maken. De Videovakvrouw heeft een heleboel handige tips hoe je dat kunt aanpakken.