Al eerder schreef ik over of het zinvol is om te bloggen voor je bedrijf, en hoe je aan onderwerpen komt voor je blog. Maar dan? Hoe ga je schrijven en waar voldoet een “goede blog” aan? En wanneer is hij eigenlijk goed? Kan je dat eigenlijk wel zelf? Het klinkt allemaal zo ingewikkeld!! Ik heb jaren gewerkt bij internetbureau’s waar ik veel blogs schreef, die vervolgens ook weer zorgde voor regelmatig nieuwe klanten! Al mijn ervaring en natuurlijk de nieuwste tips en trucs deel ik met je in dit blog zodat ook jij dit echt zelf kan.
Wanneer is een blog goed?
Het belangrijkste doel van je blog moet zijn informeren van een (potentiele) klant. Zij moeten er dus wat aan hebben. Zij hebben een probleem (in jullie geval dus: hoe schrijf ik in hemelsnaam een blog) en die ga je zo goed mogelijk proberen op te lossen in zo’n blog. Zo’n blog kan dus best wel lang worden! En daar komt een valkuil waar veel mensen in stappen: heel veel tekst zonder een goede opmaak.
Mensen zijn lui. Jij bent ook een mens. Jij hebt waarschijnlijk ook niet deze blog helemaal gelezen.
Je hebt stukjes gescant van deze blog voor je hem écht ging lezen. Welke stukjes waren dat? Degene die anders opgemaakt zijn en opvallen toch? Dat kun je dus gebruiken in je voordeel :).
En wat mij betreft zorgt een goed blog ook nog voor dat een potentiële klant in ACTIE komt. Dus je sluit altijd af met iets wat er voor zorgt dat ze iets bij jou gaan doen.
Heb je een cursus nodig om te leren bloggen?
Er zijn zoveel (online) cursussen om te leren bloggen. Maar eerlijk – ik denk dat je het echt wel zelf kan. Het is niet zo heel ingewikkeld! Het is gewoon een kwestie van doen.
Toen je je rijbewijs ging halen moest je natuurlijk eerst lessen, toen examen doen. Verplicht allemaal want ja je moet wel een soort van basis kennis hebben toch? Maar wanneer leerde je echt auto rijden? Toen je zelf ging rijden, meer ging rijden en er echt zelf verantwoordelijk voor was, toch?
Met bloggen is het eigenlijk net zo. Je moet gewoon gaan schrijven. Kilometers maken. En natuurlijk is je eerste blog nooit zo goed als degene die je volgend jaar schrijft. Maar je moet ergens beginnen.
Checklist voor een goede blog
Om het lekker makkelijk voor je te maken heb ik een checklist voor je gemaakt zodat ook jij aan de slag kan met goede blogs die ook wat gaan opleveren voor je bedrijf 🙂
Voorbereiding voor je je blog gaat schrijven
- Probleem van je klant: Start ALTIJD met een probleem van je (potentiële) klant. Het trailer laden lukt niet, hun administratie loopt achter, het wijken lukt niet wat ook maar past bij wat jij aanbiedt.
- Google: Heb je een probleem gevonden? Gebruik Google om te zien of de vraag wel eens ergens gesteld is en welke woorden mensen dan gebruiken. Probeer verschillende zoekopdrachten uit. Zo kom je vast op nog meer ideeën die je kunt toevoegen aan je blog. Als er concurrenten zijn die al wat hebben geschreven: kijk dan vooral naar waar zij het laten liggen. Welke gaten hebben ze laten vallen, wat kan jij beter uitleggen? Jouw blog moet beter zijn dan die van hen.
- Grote lijnen uitzetten: Bedenk vast in grote lijnen waar je het over gaat hebben. Welke onderwerpen ga je aanstippen in je blog? In mijn geval wist ik dat mijn eerste tussenkoppen gingen zijn: “Wanneer is een blog goed”, ” Heb je een cursus nodig om te leren bloggen” en “checklist voor een goede blog”.
Je blog daadwerkelijk schrijven
- Begin gewoon! Maak het niet te ingewikkeld voor jezelf. Begin gewoon met schrijven. Je kunt het later altijd nog inkorten en verbeteren. Ik vind het fijn om eerst de tussenkoppen neer te zetten en het later aan te vullen met teksten. Dan weet ik al een soort van waar het heen gaat. Maar sommigen vinden het fijn om eerst gewoon wat te tikken en dan op te ruimen.
- Zorg voor tussenkoppen: Zorg dat je blog leesbaar blijft door tussenkoppen te gebruiken. Je kunt waarschijnlijk in je CMS aangeven “Kop 1”, “Kop 2”, “Kop 3” etc. Gebruik die opties ook want dat helpt voor je zoekmachine optimalisatie.
- Maak gebruik van opsommingen: Opsommingen en lijsten met bullet points vallen ook extra op. Dat zorgt voor een betere leesbaarheid en vooral scanbaarheid van de luie mensen. Ik probeer altijd een opsomming te beginnen met een kort dikgedrukt zinnetje die het samenvat (zoals je hier dus ook ziet :)) dat scant ook lekker.
- Voeg linkjes toe: Als je links toevoegt aan je blog kunnen mensen zich nog beter informeren en dat is je uiteindelijk doel. Daarom heb ik in dit blog bijvoorbeeld boven in ook gelinkt naar mijn eerdere. 2 artikelen over bloggen! Het is ook verstandig om te linken naar externe websites: en dan vooral websites met “autoriteit”. Dus websites die bekend/belangrijk zijn waardoor mensen die beter vertrouwen. Dat zorgt er voor dat mensen (en google!) jouw blog ook meer gaan vertrouwen.
- Kies een titel die ze nieuwsgierig maken: Dit is misschien wel het moeilijkste van het schrijven van een blog. Een titel vinden. Eentje die ze herkennen, maar ook nieuwsgierig maakt. Ik kan bijvoorbeeld als titel schrijven “Zo spring je smalletjes” – maar wat beter zou werken is misschien “Zo wordt je meer een team met je paard in de cross!” Want dat is eigenlijk wat smalletjes doen voor een combinatie. Veel combinaties laten de smalletjes links liggen tot het moet in de cross maar het is juist zo goed om ze al vroeg mee te nemen. Je kunt soms ook goede ideeen voor titels krijgen door een tool te gebruiken als Copy.ai (je kunt het beperkt gratis gebruiken in het engels maar kan je super goed helpen!)
- Een goede intro: Zorg dat je in de intro gelijk duidelijk bent en ze raakt! Maak ze duidelijk wat ze kunnen verwachten in dit artikel en veraad misschien al je conclusie van je verhaal, dat zuigt ze dan weer het artikel in.
- Zorg voor minimaal 1.000 woorden: Dit klinkt misschien veel maar als je echt een goed antwoord wilt geven zit je daar vaak zo aan. Liever moet je blog zelfs nog 1.500 – 2.500 woorden lang zijn. Maar kijk uit: ga niet wollige tekst schrijven of onzin uit kramen want dat brengt je niets. Als je dan maar tot 700 woorden komt is het wat het is. Elk woord moet iets bij dragen aan je blog. Het moet iemand raken, aan het denken zetten of ze iets leren. En hoe dieper een blog in gaat op een probleem – hoe beter het is voor de (potentiële) klant en daarmee ook voor de zoekmachines.
- Sluit af met iets wat ze kunnen doen: Je wilt natuurlijk dat ze een afspraak gaan maken, zich inschrijven op je nieuwsbrief of je volgen op social media. Zorg dat onder elk blog 1 actie staat die mensen kunnen doen zodat ze ook echt in beweging komen.
En ga jij binnenkort al starten met het schrijven van een blog? Of kom je er nog niet helemaal uit! Je mag me altijd even een Whatsapp sturen!