Als je zo stoer bent om video’s te maken voor je onderneming is het verstandig om je ook een beetje te verdiepen in hoe je een video moet bewerken. In dit artikel neem ik je mee met wat basistips zodat je er zelf mee aan de slag kan ook als je er helemaal niet handig mee bent!
CapCut: Super toffe gratis tool om te editten
Dit is echt een top app: je kunt hem installeren op je Android, op je Apple telefoon maar je kunt hem ook in je browser openen. En je kunt er echt alles mee!
Er zijn genoeg tutorials online te vinden dus ik zal er niet tot in de diepte op in gaan maar je kunt makkelijk verschillende video’s bij elkaar voegen, bijsnijden en in een ander formaat uit snijden. Zo kun je hem bijvoorbeeld vierkant maken of staand voor je story’s. Het meeste spreekt ook voor zich.
En nog een super handige feature: hij kan automatisch ondertitelen. Want veel mensen hebben hun geluid uit staan op social media dus wanneer je dan een heel verhaal verteld horen ze precies.. NIETS :o).
Ken je die video’s waarbij de beelden switchen op de beat van de muziek? Ook dat gaat gemakkelijk in CapCut bij Audio kun je kiezen voor “Stem af” en dan gaat ie automatisch de beat voor je zoeken, en dan hoef je alleen nog maar je video’s in te korten tot het betreffende stipje!
Een video editten waar moet je op letten?
Elk platform gaat weer iets anders om met video: op TikTok zijn het vaak korte video’s van een paar seconden tot maximaal 3 minuten. Een Instagram Reel mag maximaal 1,5 minuut zijn. Op Facebook kan een video zelfs wel 120 minuten duren maximaal.
Hier moet een video tenminste uit bestaan:
- Start met iets wat mensen doet stoppen met scrollen. Op social media zitten mensen vaak doelloos te scrollen dus je moet iets verzinnen waardoor ze stoppen. Dat kan zijn een heftig statement die ze raakt, of iets waarvan ze niet direct goed kunnen zien of weten wat het precies is of inhoud. Iets wat nieuwsgierig maakt.
- De inhoud. Het stukje wat je echt wilt delen. Iets grappigs, persoonlijks of educatiefs werkt meestal het beste op social media.
- Een call-to-action. Je wilt dat mensen iets bij je gaan doen, je kunt ze aansporen om een les bij je te boeken of een afspraak te maken. Je kunt ze ook vertellen wat je voor ze kunt doen bijvoorbeeld: “Hey als je nieuw bent hier, ik ben die en die en ik geef dressuurles aan recreatieve ruiters in de omgeving van Almere”. Je kunt zo’n call to action aan het einde van je video doen – of je doet hem halverwege om te zorgen dat mensen niet aan het einde van je oplossing in je video al gelijk wegscrollen. Het hoeven echt niet allemaal verkoop video’s te worden!
Tips bij het filmen en bewerken
- Maak een plan voor het filmen. Voor je gaat filmen bepaal welk probleem je klant heeft die je in deze video wilt gaan aan stippen. Hoe kun je dit kort in een video ‘oplossen’. Schrijf vooruit al wat stapjes uit die je wilt noemen. Je hoeft echt niet het hele script uit te schrijven als je maar in grote lijnen hebt wat je wilt vertellen.
- Zorg dat je je kijker geboeid houd. Dat doe je door elk stukje film maar een paar seconden (3-5 seconden) per stuk te houden – zeker bij de korte video platformen als TikTok en Instagram Reels. Verander je positie in de video, verander de locatie, of knip gewoon een stukje af en splits de beelden. Als je echt iets gaat vertellen in de video dan kun je het dus ook gemakkelijk in korte stukjes opnemen – hoef je geen heel verhalen te houden die je vervolgens weg kan gooien. Kijk maar eens naar een gemiddelde serie of film: ook daar duurt elk shot echt maar een paar seconden voor je het uit een andere hoek ziet!
- Gebruik tekst opties van het platform zelf waar je het op gaat posten. Je kunt in CapCut je video automatisch laten ondertitelen – super handig zolang de automatische ondertiteling die TikTok en Instagram hebben nog niet in Nederland zijn maar hoe meer tekst opties je gebruikt van het platform zelf hoe groter de kans is dat zij de video beter begrijpen en hem aan meer mensen laten zien. Dan bedoel ik dus de tekst ballonnetjes e.d. die je vanaf Instagram en TikTok zelf kunt toevoegen. Op Facebook zijn de video edit tools nog wat beperkter.
- Muziek erbij? Muziek is hartstikke leuk maar let op dat je niet altijd de rechten hebt om die muziek te delen. Op Instagram en TikTok heb je een hele library waar je muziek van kunt gebruiken. Maar wat op het ene platform mag – kan zomaar zijn dat je het op het andere platform niet mag gebruiken. Kijk dus goed naar de rechten en of je het wel of niet mag gebruiken. Sla gerust leuke nummers op op Instagram/TikTok zodat je ze kan terug vinden. Je kunt met verschillende websites de nummers downloaden naar je telefoon (Google bijvoorbeeld op download tiktok mp3 of download instagram mp3) zodat je de beelden kunt synchroniseren met de beat. Zorg wel dat je dan zodra je hem upload naar Instagram/TikTok dat je het originele geluid weer aan klikt: dat zorgt voor meer bereik!