Er is een hele grote vijver met potentiële klanten voor je. Er zijn namelijk ruim 500.000 ruiters in Nederland. En iedereen van die doelgroep bevind zich wel eens online. Maar hoe zorg je er nou voor dat ze je kunnen vinden én dat ze juist bij jou klant worden?!
Zorg dat je vindbaar bent
Stap 1 is natuurlijk zorgen dat ze je ergens kunnen vinden: een Facebook pagina, Instagram profiel, TikTok account en/of een website. Heb je nog niet zoveel ervaring met allemaal kies dan liever voor 1 sociaal kanaal en een website in plaats van dat je alles gelijk wilt doen!
Op Instagram kan het heel goed helpen om veel te reageren op anderen, de juiste hashtags te gebruiken en alle verschillende soorten content regelmatig te gebruiken. Zoals een reel, een video bericht, een afbeelding, een post met meerdere afbeeldingen en een story.
Op Facebook kun je gebruik maken van groepen waar je berichten in kunt delen om zo sneller te groeien. En deel het ook altijd op je eigen persoonlijke profiel – hoe spannend dat soms ook voelt.
Op TikTok kun je beter een periode elke dag posten dan heel onregelmatig eens een post. Batch dus zoveel mogelijk filmpjes om meer bereik te krijgen zodat je door de 200-400 views barriere heen komt.
Voor je website is het belangrijk dat je regelmatig nieuwe content plaatst (zoals blogs) om te zorgen dat hij vindbaar wordt voor anderen. Dit duurt vaak wel veel langer dan bereik op bouwen via social media dus is echt een lange termijn strategie.
Spreek de taal van je potentiële klant
Dit is waar veel mensen fout gaan: Ze vertellen vanuit hun perspectief: “Over mij”, “Diensten” en dat soort generieke dingen.
Probeer te achterhalen tegen welk probleem ze lopen en spreek ze daarop aan. Dus liever: “Wil je ook dat je paard zonder stress de trailer op loopt?” dan “Ik kan je helpen met trailer laden”. Of “Eindelijk van de rotstraal af en het voorkomen voor de volgende keer?” in plaats van “Ik help je met alle hoefproblemen”. Zie je het verschil?
Daarnaast weten wij vaak al wat de oorzaak van het probleem is maar zij zien vaak alleen nog maar symptomen. Ik zag laatst een mooi voorbeeld: Een producent die een medicijn maakt tegen griep kan adverteren op “Wil je ook van je griep af?” of “Minder last hebben van de griep?” Maar wat als ze nog niet eens weten dat ze de griep hebben: ze weten wel dat ze hoesten en snotteren. Je kunt dan dus beter adverteren op; “Minder snotteren en hoesten?” Ze zullen zich dan veel meer aangesproken voelen.
Hoe dichter je ze aanspreekt op het probleem en de symptomen die ze hebben hoe groter de kans is dat ze zich aangesproken voelen en wat met je willen gaan doen.
Zorg dat ze je gaan vertrouwen
Vertrouwen is KEY. Ze moeten weten dat jij de juiste kennis in huis hebt en ze moeten het gevoel hebben dat ze je kunnen vertrouwen. Hoe je vertrouwen van je klanten kunt winnen? Bijvoorbeeld door:
- Laat reviews zien: Hoe anderen over jou vertellen & schrijven vertelt vaak veel meer dan wanneer je dat zelf doet. Vraag ook actief om reviews aan je huidige klanten
- Deel je kennis: Deel je kennis in blogs, gratis weggever (bijvoorbeeld een e-book: 5 tips voor gezondere hoeven), deel je kennis en mening in je social posts.
- Vertel persoonlijke dingen: Hoe meer ze zien hoe menselijk je bent hoe meer ze je vertrouwen – laat eens zien als je de stal uit mest: zoiets is herkenbaar voor je doelgroep. Probeer herkenbare situaties te delen.
Maak het ze makkelijk
Om te zorgen dat ze klant bij je worden moet je het wel zo makkelijk mogelijk maken:
- Maak geen formulieren van 10 kilometer lang – vraag alleen de echt noodzakelijke gegevens, elk veld is weer een kans voor een bezoeker om af te haken.
- Zet een link onder je Facebook post naar je website
- Zet een link in je Instagram bio (gebruik een tool als Linktree om de belangrijkste links op 1 pagina te zetten)
- Zorg dat je het op je website ook zo makkelijk mogelijk maakt, in zo min mogelijk stappen om een afspraak, consult of les bij je te boeken.