Veel mensen staren zich blind op een aantal volgers en vinden dat heel belangrijk – en daarom zijn er vaak van die initiatieven waarbij een groepje mensen elkaar gaat volgen en gaat reageren op elkaars posts. Ze noemen dat ook wel een “Instagram Pod”. Want op het moment dat meer mensen reageren op je post en interactie er mee hebben aan hoe meer mensen het getoond worden.
Waarom een Instagram Pod je vooral problemen brengt
Het klinkt goed zo’n pod – ik zag van de week toevallig in een Facebook groep weer zo’n oproepje, want je krijgt meer interactie. Een probleem de mensen in die pod zijn in de meeste gevallen totaal niet je doelgroep! En dat zorgt er voor dat het algoritme van Instagram niet goed (meer) begrijpt wat je doelgroep nou eigenlijk is. En daardoor je posts ook niet bij de juiste mensen kan krijgen. En die mensen uit je pod gaan waarschijnlijk niet zelf klant bij je worden.
Zelf heb ik nooit mee gedaan aan dit soort dingen maar ik lees regelmatig mensen die er mee stoppen dat ze wel een jaar nodig hebben voor Instagram weer een beetje snapt wat hun doelgroep is.
Hoe dan wel je Instagram groeien?
Het groeien online kan op twee manieren: organisch – dus gratis, of betaald – met advertenties. De meeste van jullie zullen vooral de organische versie kiezen om dat er geen tot weinig budget is. En dat is ook helemaal prima. Adverteren is vaak ook echt een vak apart en de meeste gooien daarom vaak nutteloos geld weg al ze toch gaan adverteren.
Organisch groeien betekend vooral geduld. Voor je social media maar ook je bezoekers via Google komen op den duur allemaal wel maar het heeft tijd nodig.
Om nieuwe volgers aan te trekken is het belangrijk dat je met regelmaat blijft posten, Reels komen vaak makkelijker onder de ogen van nieuwe mensen dan gewone posts is mijn ervaring. En daarnaast kan het gebruik van hashtags nog steeds goed werken. Maar vooral: probeer je doelgroep te vinden op Instagram en reageer op hun posts. Zoek eens op hashtags die relevant zijn voor je bedrijf en kijk of je je doelgroep vind, gluur eens bij een concurrent en kijk wie haar volgt en ga eens kijken tussen die mensen hun posts.
Het gaat allemaal om verbinding en interactie. En heb je je wel eens gerealiseerd dat je door offline actief te zijn je ook meer volgers kunt werven? Ik merkte het vaak bij clinics van Roxana – zowel bij mijn fotografie pagina als haar pagina kwamen er overal veel meer volgers bij als we offline zoiets deden! Probeer dus ook vooral buiten je social media te denken om echt een expert te worden op je vakgebied en meer aanzien te krijgen – dan krijg je online ook al snel een grotere following.