Hoe super frustrerend is het als je wel je best doet om blogs te schrijven – maar echt niemand leest ze. Ja misschien je moeder. Of je beste vriendin. Maar daar blijft het dan wel bij. Waar komt dat door? En vooral hoe zorg je dat het anders wordt?
Geen zin om te lezen? Luister hem hier in podcast versie!
Stap 1: Begrijp je lezer / klant
Wij mensen zijn van nature heel egocentrisch: zo hadden we de beste kans om te overleven. Vroeger dan. Als je een succesvol bedrijf wilt opzetten, zeker in de paarden moet je vooral kunnen kijken uit andere perspectieven. En je lezer (en dus hopelijk toekomstige klant) goed kunnen begrijpen. Tegen welke problemen lopen zij aan? En niet: wat wil ik vertellen? Welke diploma’s heb ik gehaald? Dat interesseert ze niet. Ze hebben een probleem. En die moet opgelost. Mijn paard loopt de trailer niet op, mijn paard wil de waterbak niet in, ik ben te bang om te galopperen, mijn paard staakt alleen onder het zadel. Dat zijn de problemen waar ze mee rond lopen! Over die problemen moet je gaan schrijven.
Als je weet welk probleem ze hebben is het handig om er achter te komen welke woorden ze gebruiken om het probleem te verwoorden: jij zal snel duiken in vakjargon als “Hoe voorkom je dat de spinalis en longissimus dorisi klem zitten onder het zadel”. Je lezer kent die woorden waarschijnlijk niet eens. Logisch dat ze die niet in toetsen in Google en dus NIEMAND bij je website uit komt.
Logisch toch?
Stap 2: Analyseer je content
Nu je dit weet kun je je content gaan analyseren! Wat heb je eerder geschreven en hoe kun je dit herschrijven vanuit de ogen van je lezer? Welke stappen doorlopen ze in het probleem en met welke stappen kan jij ze laten zien dat je echt verstand hebt van hun probleem. Je kunt natuurlijk niet alles op lossen in een blog maar je kunt ze zeker wel wat handvatten geven.
In de meeste gevallen gaan ze je uiteindelijk toch inschakelen om te helpen als het probleem groot genoeg is: want dan heb je gewoon een professional nodig. Iemand die er meer ervaring mee heeft, sneller oplossingen kan bedenken en beter kan spiegelen wat de ruiter doet.
Loop dus rustig eens je content na en check is dit nou wat IK wil vertellen? Of echt een probleem van mijn lezer en daarmee toekomstige klant?
Stap 3: Optimaliseer het voor de zoekmachines
Het mooiste is dat op den duur je blogs bezoekers op gaan leveren uit de zoekmachines: daarvoor moet je content wel “geoptimaliseerd” zijn. Klinkt heel technisch en veel gedoe maar meestal valt het best mee. Er zijn een paar dingen waar je zelf naar kunt kijken en die je eigenlijk in 99% van de gevallen zonder technische kennis en gedoe kunt oplossen:
- Zorg dat elk blog een eigen URL heeft. Wanneer je 1 pagina hebt en deze vult met allemaal verschillende blogs dan kan de lezer nooit diegene vinden die ie nodig heeft: en de zoekmachine oo niet! Zorg dus dat ze allemaal benaderbaar zijn via een eigen url. De meeste website systemen hebben wel een blog of nieuws sectie waarin je dat makkelijk kan doen!
- Maak gebruik van scanbare tussenkoppen (zoals je ook in dit artikel ziet!) Dit is wederom voor de lezer: ze kunnen het makkelijk scannen en weten welk stukje voor hun van toepassing is, maar óók voor de zoekmachines zodat ze je content beter kunnen begrijpen.
- Voeg links toe naar diepgaanderde informatie. Je wilt om je content meer waarde te geven het liefst ook links toevoegen naar eerdere relevante blogs of belangrijke bronnen. Zo laat je zien dat je niet zomaar wat uit je nek kletst maar ook echt verstand hebt van wat je doet. Dat mag dus zeker ook naar een andere website zijn – bijvoorbeeld voor een bepaald onderzoek – dat geeft je blog alleen maar meer waarde.
- Zorg dat je content uitgebreid en kwalitatief goed is. Een blog van 200 woorden kan nooit een volledig antwoord geven. Schrijf liever een kwalitatief goed uitgebreid blog 1 keer in de maand dan om de week een korte snelle blog. Hoeveel woorden het precies moet zijn hangt af van de vraag natuurlijk het moet vooral ECHT waardevol zijn. Het moet geen onzin zinnen bevatten om het langer te maken. Over het algemeen zou ik zeggen dat een goede blog minimaal 500 woorden moet zijn maar langer dan 1.000 woorden is ook echt geen probleem zolang je het maar goed opmaakt.
Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen maar dit zijn de belangrijkste stappen. Wil je er mee over weten lees dan vooral de volgende blogs:
- Zo kies je de juiste titel voor je blog
- Hoe schrijf je een goed blog voor je bedrijf?
- Waar word je website al op gevonden?
- Hoe kom je er achter waar mensen op zoeken?
Stap 4: Deel je blogs
Okey een beetje een open deur: maar ik weet dat veel ondernemers het spannend vinden hun blog te delen. En doen het bijvoorbeeld alleen op hun Facebook pagina waar ze misschien 50 volgers hebben. Dan is het logisch dat geen kip je blog vind.
Zorg dus dat je echt actief je blogs deelt op zo veel mogelijk plekken:
- Op je prive-accounts (Facebook, Instagram, Linkedin)
- Op de bedrijfsaccounts
- In Facebook groepen
- In je nieuwsbrief
- Maak gebruik van story’s om je blog aan te jagen. Instagram/Facebook story’s maar ook Whatsapp story’s bijvoorbeeld.
Op Instagram kun je natuurlijk niet direct een link naar je blog plaatsen maar je kunt wel stukjes uit je blog halen en daar een video van maken, of een aantal swipebare afbeeldingen die een paar tips uit je blog direct weggeven! Zo kun je je content weer hergebruiken en kunnen steeds meer mensen het vinden.
Je wilt het liefste een autoriteit worden op jouw gebied: om daar voor te zorgen moet je op zoveel mogelijk plekken zichtbaar zijn. Je kunt eens kijken of er podcasts zijn die gasten ontvangen en vragen of je daar eens te gast mag zijn, kijk eens of je ergens een gastblog mag schrijven.
Toi toi toi en heel veel succes!