Video op je socials zorgt voor meer bereik, meer interactie en daarmee ook vaak meer klanten. En doordat ze je kunnen zien of horen groeit de band ook sneller tussen jou en je potentiële klant. Waar moet je om denken als je gaat filmen? Ik geef je 7 simpele tips!
1. Kies het juiste formaat om in te filmen
Voor je gaat filmen is het goed om er over na te denken waar je het voor gaat gebruiken:
- Op YouTube zijn liggende video’s eigenlijk nog de standaard, die worden naast dat ze op mobiel bekeken worden ook nog veel op TV bekeken.
- Op Instagram, TikTok en steeds vaker ook Facebook zijn staande video’s de standaard.
Natuurlijk kun je liggend gefilmde video’s uitsnijden zodat je staande video’s krijgt maar dan gaat er vaak veel kwaliteit verloren. Zonde! Bedenk dus van te voren waar je het voor wilt gaan gebruiken en film dan op de juiste manier zodat je geen kwaliteit verliest.
2. Kies je beste lens van je smartphone
De smartphones van tegenwoordig hebben super goede camera’s waar je echt prima video’s mee kunt opnemen – veel mensen vergeten alleen dat de selfie camera – dus diegene aan de voorkant een minder goede kwaliteit geeft dan de achterkant. Probeer dus liever te filmen met de camera aan de achterkant van je camera. En maak hem even schoon voor je begint met filmen – want bij ons paarden mensen zit er vaak stof, zand of andere rotzooi op de lens :o).
3. Pak je kijker in de eerste 3 seconden
Mensen op social media – en dan met name op Facebook, TikTok, Instagram & YouTube Shorts – zitten doelloos te scrollen. Je moet ze dus uit dat gedachte loze scrollen halen. Dat ze denken “He, dat gaat over mij!” of “He, wat bedoelt ze?”. En dat moet echt in de eerste 2-3 seconden. Maak ze nieuwsgierig met een gek beeld of een pakkende titel. Dus geen welkoms en ik ben die en die. Nee gelijk ter zake anders zijn ze al doorgescrollt. Bijvoorbeeld “Dit doen veel ruiters verkeerd”, “Wat voor invloed heeft naar beneden kijken?”, “Hoe krijg je je paard zonder stress de trailer op”, “Je paard leren om …”
Op YouTube (de gewone liggende video’s) zit het hem vooral in een goede titel van je video en een opvallende thumbnail.
4. Voeg ondertiteling toe
Nog altijd kijken veel mensen video’s op social media ZONDER geluid aan. Als je dan iets heel nuttigs vertelt horen ze je natuurlijk niet. Zorg dus dat je video’s altijd ondertiteld zijn.
Automatisch laten ondertitelen in de gratis app CapCut
De automatisch gegenereerde ondertitels nakijken en corrigeren.
Wist je dat er apps zijn die je helpen met automatisch ondertitelen van je video? Ik gebruik graag de app CapCut (voor op de telefoon, zowel Android als iOS) die vaak echt relatief goede ondertitels genereerd. Ik heb wel eens dat ie het niet helemaal goed verstaat als ik de video van iets verder af heb opgenomen. Maar dan is het een kwestie van even corrigeren en klaar. Nog altijd veel sneller dan handmatig de boel ondertitelen. En ondanks dat ik een video editing tool heb op mijn PC grijp ik steeds vaker naar mijn telefoon omdat ik CapCut wel heel fijn vind werken.
5. Houd het kort en vertel geen overbodige dingen
Een Instagram Reel mag “maar” 90 seconden zijn. Geen tijd dus voor overbodige info. Je hoeft niet te vertellen waar je precies staat – dat maakt ze niet zoveel uit. Of dat de zon schijnt. Kom ter zake, vertel direct de tips die je wilt delen. Zo kort en bondig mogelijk. Want op Facebook, Instagram, TikTok en Youtube Shorts zitten mensen niet om lange verhalen te kijken. Ze willen korte behapbare content. Hap slik weg.
Als je aan de slag gaat met YouTube video’s kun je wel wat langere video’s maken natuurlijk – graag zelfs! Om daar mensen heen te krijgen kan je wel korte interessante stukjes knippen en die op je andere socials delen trouwens.
6. Gebruik een externe microfoon
Neem je video’s op tijdens een consult of les en sta je niet direct naast je smartphone maar iets verder weg? Dan kan het handig zijn om een externe microfoon aan te sluiten op je telefoon voor iets beter geluid. Dat is fijn voor je volgers maar maakt ook het ondertitelen makkelijker! Ik gebruik zelf graag de Ulanzi J12 Draadloze smartphone microfoon – je hebt hem met een USB-C aansluiting of een Lightning aansluiting voor iPhone en hij is niet zo heel duur! Voordeel is dat je hier gelijk 2 microfoontjes bij krijgt – dan kun je allicht ook een keer een interview achtige video of podcast mee opnemen!
7. Houd de aandacht van je kijker vast!
Okay dus ik zei al in de eerste 3 seconden moet je ze al aanspreken – maar als je ze dan te pakken hebt betekend het niet dat ze daarna je video helemaal afkijken. Ze kunnen alsnog vrij snel afgeleid raken. Probeer dus elke paar seconden te veranderen van shot.
Verplaats je smartphone iets, ga dichterbij staan of voeg een sfeer shot toe! Je kunt wel je geluid van wat je vertelt door laten lopen maar leid de ogen af met een nieuw interessant shot: bijvoorbeeld een close up van hoe je de singel vast maakt, de benen van een dravend paard, of wat je dan ook maar in je omgeving ziet wat je zou kunnen opnemen en toevoegen aan je video. Zo houd je de video interessant zodat mensen niet zo snel afhaken.