Mijn tijdlijn op diverse social media stromen de afgelopen weken vol met een nieuwe instagram update: of we even willen gaan betalen voor meer bereik. Ze hebben een soort abonnementsvorm verzonnen – voorlopig nog niet in europa. Maar het komt er op neer dat dat je dan meer bereik kan kopen – het gewone bereik zal dan zeker weer lager worden. DRAMA als je net daar al je volgers hebt opgebouwd. Op Facebook merk je het al langer waarschijnlijk dat het bereik soms ingewikkeld is. Dus hoe zorg je nou dat zij jou niet in hun greep kunnen houden? Begin een nieuwsbrief!
Maar wie zit daar nou op te wachten?!
Kijk een nieuwsbrief heeft in jouw hoofd allicht een negatieve lading. Het voelt als “reclame” of “spam”. Maar een nieuwsbrief kan zoveel waarde bieden. Vooral heb je de e-mailadressen in eigen beheer. Dus je bent niet zo afhankelijk van het betreffende platform.
Het is nog altijd ook in 2024 een van de meest succesvolle marketing kanalen voor de meeste bedrijven! Ga maar eens na voor hoeveel bedrijven jij jezelf hebt aangemeld om op de hoogte gehouden te worden. Waarschijnlijk best wel veel. En de mails van de mensen waar je echt een connectie mee voelt zul je vaak ook wel echt lezen. De zoveelste webshop met random aanbiedingen waarschijnlijk wat minder.
Je hele bedrijf draait om relaties, verbinding maken. Mensen moeten je leren kennen, vertrouwen en dan pas gaan ze over tot iets aan te schaffen
Wat kun je realistisch gezien verwachten van een nieuwsbrief?
Een nieuwsbrief lijst opbouwen is zeker in het begin nog best wel moeilijk: want je moet wel nieuwsbrieven gaan schrijven ook al heb je nog maar 10 mensen op je lijst. Voordeel is als er nog niet zoveel mensen op je lijst zitten je ook niet zo bang hoeft te zijn met experimenteren en uitproberen wat voor jou én je doelgroep werkt. Een klein groepje heeft meestal niet zulke grote gevolgen. Maar uit een nieuwsbrief lijst met 10 mensen hoef je geen 5 klanten te verwachten. Een paar cijfers die goed zijn om te weten:
- De gemiddelde openratio ligt rond de 20-30%. Dat betekent dat van de 100 mensen op je lijst ongeveer 20-30 mensen hem openen. De nieuwsbrieven die ik rond de veiling stuur (met de gehele collectie maar ook de last call omdat de veiling gaat sluiten) liggen meestal rond de 40-45%. Voor Roxana (eventing instructrice) stuur ik vooral mails met nieuwe les data, daar ligt de openratio rond de 35-40%.
- Het gemiddelde percentage wat door klikt vanuit een nieuwsbrief is gemiddeld rond de 2,5%. Bij de veiling ligt dat vaak wat hoger met 7-10%. Bij Roxana ligt het tussen de 2,5-4% over het algemeen.
De voor je écht impact gaat maken met je nieuwsbrieven moet je dus wel een aardig aantal mensen op je lijst gaan hebben staan. Om te zorgen dat je lijst gaat groeien moet je dus wel actief aan de slag: promoot je nieuwsbrief waar je kan, geef ze er iets voor terug (van korting tot een gratis weggever). In podcast #31 vertel ik meer over het laten groeien van je nieuwsbrief lijst.
Ik heb zelf bijvoorbeeld een advertentie lopen voor een euro per dag – zodat ik hem altijd aan kan laten staan – die verwijst naar mijn gratis social media checklist en zo zorgt voor een continue groei in mijn nieuwsbrief lijst.
Is het niet mega technisch en gedoe?
Neeee joh dat valt allemaal reuze mee! Het klinkt als een heel gedoe maar met een (gratis!) tool als LaPosta heb je het zo opgezet. Kan jij ook echt zo simpel. In podcast #47 help ik je in een kwartiertje met het opzetten van je nieuwsbrief & het automatiseren van je gratis weggever.
Echt kind kan de was doen, maak je geen zorgen. En het blijft dus altijd van jou die e-mailadressen. En je kunt ze zo verhuizen naar een andere tool als je meer of andere dingen wilt.
Wat zet ik er precies in?
Waarde en inzichten. Vooral dat. Deel je gedachtes, oplossingen en inzichten die je in je werk tegen komt. Om zo mensen verder te helpen. Geef je dan niet alles weg? Nee zeker niet – ze zullen over het algemeen uiteindelijk altijd een afspraak met jou moeten maken voor een les, consult of behandeling om het probleem echt op te lossen. Maar zo leren ze je visie en manier van denken alvast kennen waardoor ze het gevoel hebben dat ze bij JOU op de juiste plek zijn.
- waar worstelen je klanten mee? En hoe kun jij ze de inzichten geven die zijn nodig hebben om de oplossing te begrijpen?
- Wat zijn herkenbare situaties voor je klanten? Welke inzichten heb jij daar uit gekregen en kunnen jouw klanten helpen?
- Wat doen veel mensen fout of is een groot misverstand? Hoe denk jij er over wat is jouw visie?
En trouwens zou ik het ook houden op 1 onderwerp per nieuwsbrief, en niet 3 verschillende dingen erin zetten. Je kan beter dan er 3 nieuwsbrieven van maken – dan heb je veel meer kans dat het gelezen wordt. Je ziet bijvoorbeeld coolblue tegenwoordig ook bijna geen algemene nieuwsbrieven meer sturen maar alleen als ze zien dat je bijvoorbeeld stofzuigers hebt bekeken dat ze je dan een geautomatiseerde mail sturen met relevante stofzuigers. En na je aankoop tips voor je betreffende product. Echt allemaal specifiek op de doelgroep. En geen brede – ik gooi maar 5 onderwerpen/producten er in in de hoop dat het iemand aanspreekt!