Ik schrijf natuurlijk veel over social media, maar de meesten van jullie hebben ook een website. Om bezoekers naar je website te krijgen, moet die wel vindbaar zijn voor zoekmachines zoals Google. Wist je dat je Facebookpagina invloed kan hebben op de vindbaarheid van je bedrijf én je website?
Facebook wordt ook geïndexeerd door Google
Je Facebookpagina wordt ook door Google opgenomen in hun index. En nog mooier: als je reviews hebt op je Facebookpagina, dan krijg je die sterretjes ook bij de resultaten.
Het is dus handig dat de naam van je Facebookpagina ook de naam is die mensen kennen. Dat de naam van je bedrijf, website en Facebook (voor Instagram geldt hetzelfde trouwens) allemaal overeenkomen. Als ze dan je bedrijfsnaam intoetsen, vinden ze alles van je en kunnen ze zo een compleet beeld krijgen.
Als je reviews hebt op je Facebookpagina (en misschien ook al op Google zelf), helpt dat natuurlijk enorm bij het opbouwen van vertrouwen met potentiële nieuwe klanten. Maar dat zegt óók tegen de Google-zoekrobot hoe waardevol je bent. En of ze je website dus ook moeten tonen als mensen op specifieke problemen zoeken en niet alleen op je bedrijfsnaam.
Zorg dat de informatie overal up-to-date is
Zo’n zoekmachinerobot is eigenlijk net een mens. Als je op je Facebookpagina een ander telefoonnummer hebt dan op je website, en je vindt ook ergens anders weer een heel ander adres, dan ga je je afvragen wat nou precies klopt, toch? Dan word je een beetje onzeker of dit allemaal wel te vertrouwen is. Datzelfde geldt dus ook voor de zoekmachinerobot van Google. Zorg dus dat je regelmatig controleert of overal je informatie nog klopt: Is je bedrijfsnaam overal hetzelfde? Adres, telefoonnummer, e-mailadres? Staat het op je website, Facebook, Instagram en bij Google Mijn Bedrijf overal hetzelfde?
Als dit overal klopt, weet Google dus ook dat je het serieus bedoelt en gaat je geloofwaardigheid omhoog. En dat is ook belangrijk voor de vindbaarheid van je website.
Meer verkeer op je website: dat ziet Google ook!
Het aantal likes, reacties e.d. neemt Google – naar eigen zeggen – niet mee in het beoordelen van hoe waardevol een website of pagina is. Maar wat ze wel vaak kunnen meten, is hoeveel bezoekers er op een pagina komen. Omdat veel mensen bijvoorbeeld een Android-telefoon gebruiken, Google Chrome als browser hebben of omdat je het Google Analytics-meetscript op je website hebt staan. En hoe meer bezoekers er op je pagina komen, hoe belangrijker die vermoedelijk is. Dus als je via Facebook (of andere sociale kanalen) bezoekers naar je website kunt sturen, helpt dat ook weer bij de vindbaarheid van je website!
Zorg dus dat je op Facebook onder bijna al je posts een link zet naar je website, zodat mensen makkelijk kunnen doorklikken. En zorg dat die natuurlijk ook bij je informatie in je profiel staat.
Wist je trouwens dat soms ook bepaalde posts in de zoekresultaten verschijnen? Zorg dus ook dat je in je social media posts de zoekwoorden gebruikt die je potentiële klant mogelijk zou kunnen intoetsen op Google. Als je dan geen uitgebreide blogs schrijft, word je zo hopelijk nog gevonden door de juiste mensen. Al zie je wel vaak dat vooral informatieve websites in de zoekresultaten getoond worden.
Google is dol op actualiteit
Google vindt het belangrijk om te zien dat een bedrijf écht actief is. Op je website kun je dat doen door regelmatig blogs te posten. Maar op Facebook kun je ook evenementen aanmaken, bijvoorbeeld voor clinics, workshops, consulten of speciale dagen. Dat laat Google zien dat je actief bezig bent met je bedrijf, en dat helpt weer de vindbaarheid van je hele bedrijf, inclusief je website, te verbeteren.
De expert worden
Zowel Facebook (en alle andere sociale platformen trouwens ook) als Google willen vooral waardevolle en betrouwbare informatie bieden. Dat doen ze door te zoeken naar experts binnen een bepaald vakgebied. Maar ja, hoe word je nou precies een expert? Meestal door goed te zijn in één specifiek ding, en dat vooral uit te stralen en daar veel over te delen.
Hoe meer mensen je volgen, hoe meer mensen je posts liken of delen, hoe meer autoriteit je krijgt natuurlijk. En dat is belangrijk voor je sociale profielen, maar ook voor je website.
Maar wat doen experts nog meer? Ze zijn overal te vinden! Misschien kun je een artikel laten plaatsen in een (lokale) krant. Kun je een gastartikel schrijven op een ander platform of website? Te gast zijn in een podcast? Probeer je verhaal niet alleen op je eigen website en social media te delen, maar probeer ook andere plekken te vinden.