Nog lang niet elke ondernemer is actief met een eigen nieuwsbrief, gemiste kans als je het mij vraagt. Want zo’n nieuwsbrief heb je in eigen beheer, de e-mailadressen zijn van jou. En ook al houdt je nieuwsbriefprogramma ermee op, je kunt gewoon de e-mailadressen meenemen naar een volgend programma. Stel dat je al je tijd in Facebook of Instagram hebt gestoken en die houdt, net als Hyves, ineens op te bestaan… Dan heb je niets. Maar dan, als je besloten hebt een nieuwsbrief te gaan opzetten: doe je dan meerdere onderwerpen in 1 nieuwsbrief of juist 1 onderwerp per nieuwsbrief?
De nieuwsbrief zoals ie begon
Ik heb jaren gewerkt bij internetbureau’s. Dan maakten we nieuwsbrieven met zo veel mogelijk onderwerpen en updates erin. Om maar zo veel mogelijk mensen aan te spreken, was het idee. Ook de “nieuwsbrief” van de basisschool bevat altijd heel veel verschillende onderwerpen. Je bent dan dus veel tijd kwijt om 1 nieuwsbrief in elkaar te violen omdat je er zoveel in wilt proppen.
En vervolgens leest iedereen maar een kwart, want er staat te veel in. Ze raken overweldigd en haken af.
Wat wil je doelgroep precies?
De reden dat we dat vaak bij de internetbureau’s deden, was omdat we vooral een hele brede doelgroep hadden. Sommige wilden wat met websites, sommige waren meer geïnteresseerd in apps of specifieke technieken. Andere wilden meer weten over social media. En we wilden natuurlijk ook nog wat intern nieuws delen. Kortom, onze doelgroep was onwijs breed en we schoten dus met hagel op ons hele bestand om iedereen maar iets te geven.
Tegenwoordig zie je dat veel meer bedrijven afstappen van dit soort nieuwsbrieven. Ze gaan nieuwsbrieven specialiseren. Zorgen dat hij precies past bij hun doelgroep. Nu kun je bijvoorbeeld in je nieuwsbrieflijst segmenten gaan maken, groepjes met mensen die geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen. Dus in het geval van het internetbureau kun je dus mensen toevoegen in het segment “Apps”, “Social media”, “Technieken”, etc. Zo kun je voor elk segment specifiek een nieuwsbrief samenstellen.
Als het goed is, heb jij een minder ingewikkeld bedrijf en kun je het af met 1 nieuwsbrieflijst zonder segmenten! Maar het beste is dus wel om 1 onderwerp per keer aan te houden. Dan kun je overigens ook direct zien welke onderwerpen wel of niet geopend worden – en zo beter zien waar je doelgroep wel of niet in geïnteresseerd is. Heb je toch verschillende onderdelen in je bedrijf (zoals je doet fysiotherapie voor honden én voor paarden), dan zou ik altijd adviseren om dit zoveel mogelijk te segmenteren. Er zijn natuurlijk veel paardenmensen met een hond, maar niet allemaal. En een heel stuk minder hondenmensen hebben een paard! Je kunt rustig mensen waarvan je weet dat ze een paard én een hond hebben in dezelfde segmenten laten staan.
Als je specifiekere e-mails kunt sturen, dus die het beste passen bij je doelgroep, dan openen veel meer mensen je e-mails dan ervoor!
Meerdere nieuwsbrieven – ben ik dan niet irritant?
Oké, dus als je niet meerdere onderwerpen in 1 nieuwsbrief gaat doen, dan ga je dus meer nieuwsbrieven sturen.
Ja, je kan irritant worden als je te veel mailt. Maar hoeveel té veel is, is voor elke doelgroep verschillend. Kijk, mail jij normaal 1x per maand en ga je nu ineens 4x per week mailen, dan kan het zijn dat mensen dat irritant vinden.
Uit onderzoeken blijkt vaak dat meer dan 4 keer per week zorgt voor een hoger afmeldpercentage. Is dat erg? Niet per se – die mensen zijn mogelijk helemaal niet geïnteresseerd (meer) in je product of dienst. Liever een lager aantal inschrijvers die écht geïnteresseerd zijn, dan een heel hoog aantal met mensen die toch nooit wat bij je gaan kopen.
Meestal is 1x per week redelijk geaccepteerd – wil je echt op iemands netvlies blijven, dan kan je zeggen: ik ga naar 2 of 3x per week, maar dat zou je dus rustig moeten opbouwen en uit moeten proberen wat jouw specifieke doelgroep fijn vindt. Het belangrijkste is dat je a. het kan volhouden en b. echt waardevolle dingen kunt delen!