Jarenlang heb ik bij website bedrijven gewerkt en ik heb voor mezelf alleen al 3 websites en ik onderhoud er voor klanten ook nog meerdere. Als je net begint met je onderneming is een website dan strikt noodzakelijk of kan het wel even wachten?
Hoe vinden klanten je?
Als jij op zoek bent naar een hoefsmid, bitfitter, zadelpasser, instructeur of noem maar op, ga je dan af op puur alleen een website? Of vraag je eerst mensen in de buurt? Waarschijnlijk zal je eerst mensen vragen om hun ervaringen met mensen. Zeker in de paardensport zijn er zoveel verschillende mensen – de een is beter dan de ander – dus persoonlijke ervaringen zijn bijna een must.
Wanneer je wilt dat je website goed vindbaar is voor potentiele nieuwe klanten moet je een hoop doen – het is niet alleen maar even de website online zetten en de klanten stromen binnen. Als je mazzel hebt komen naast je vrienden en je familie nog 25 anderen in een jaar tijd op je website. Als dan 2% contact met je op neemt (en nog niet eens direct klant wordt) dan duurt het wel een flinke tijd voor je je eerste klant binnen hebt met je website!
Beschikbare tijd goed verdelen
Het is altijd verstandig je beschikbare tijd goed te verdelen. Een website maken, onderhouden én zorgen dat hij “hoog in de zoekresultaten” komt kost een heleboel tijd. Elke week een blog schrijven bijvoorbeeld – voor de een zo gepiept de ander is een halve werkdag mee bezig.
Om potentiële klanten te bereiken via je netwerk kun je bijvoorbeeld veel sneller een bericht delen op Facebook, mensen een persoonlijk bericht sturen of op een pensionstal een uurtje met je stalgenoten praten. Zo zet je veel sneller veel meer lijntjes uit dan een paar uur aan je website zitten.
Kosten laag houden
Een website laten maken kan je in sommige gevallen misschien zelf – niet zo goed als een ervaren webbouwer maar er zijn steeds meer tools waarmee je dat makkelijk kunt doen. Als je een professionelere website wilt is het raadzaam om een meer ervaren iemand erbij te vragen om het voor je te bouwen – dat kost geld natuurlijk. En daarnaast kost het natuurlijk ook maandelijks een x-bedrag om je website te laten draaien op een server.
Als je in het begin alleen aan de slag gaat met bijvoorbeeld een Facebook pagina kost je dat qua geld helemaal niets en qua tijd veel minder dan het maken van een website. Geen gepriegel met opmaken, vele teksten, pagina’s aanmaken, indelingen en al dat soort dingen.
Wat zijn de alternatieven?
Wil je geen website maar hoe kun je ander “online” bereikbaar zijn?
- Facebookpagina – Deel je berichten ook op je persoonlijke tijdlijn zodat je meer bereik hebt.
- Instagrampagina – Maak hier ook gebruik van hashtags en ga vooral ook mensen volgen – reageer op hun posts.
- TikTok account – Dit is echt super tof om tips te delen en snel een mega bereik te hebben. Je moet er wel video’s voor opnemen – iets intensiever dan een Facebook of Instagram post maar je krijgt er vaak sneller veel meer bereik mee.
Dit zijn wel allemaal “borrowed media” zoals ze dat noemen, op het moment dat een van hun de stekker eruit trekt ben je je bereik natuurlijk ook kwijt – goed om daar voor later even bij stil te staan. Als je bedrijf eenmaal loopt en je hebt al aardig wat klanten en inkomsten kun je gaan kijken naar een eigen website en al dan niet nieuwsbrief zodat je altijd nog berichten kan sturen naar je doelgroep!