Hoe vind je de juiste woorden voor je doelgroep?

Communiceren leer je al vanaf dat je klein bent, je leert eerst non-verbaal communiceren maar al snel komen er woorden en later zinnen bij. Door het kiezen van de juiste woorden kun je het jezelf én je doelgroep makkelijker maken. Maar ook moeilijker :o). Maar ja hoe vind je nou de juiste woorden – en hoe voorkom je dat je 3929832 uur aan het herschrijven bent er uiteindelijk precies niets online komt? Ik help je!

Een paar simpele tips

Natuurlijk is het hele “copywriting” gebeuren – net zoals alle andere dingen die je moet doen als ondernemer een vak apart. Maar als beginnende ondernemer zul je in het begin het meeste van dit soort dingen toch echt zelf een beetje moeten kunnen. Daarnaast: als je eenmaal zo ver bent dat je dingen kunt uitbesteden is het altijd handig dat je er een beetje basiskennis van hebt zodat je zeker weet dat als je iemand in huurt dat ze ook echt goed zijn.

Anyhow een paar simpele tips die je altijd in je achterhoofd moet houden als je aan de slag gaat met schrijven van teksten, blogs, social media posts of wat dan ook voor je doelgroep:

  • Je eigen verhalen doen het vaak goed! Dus beschrijf een situatie waarin je je bevond en hoe je dat hebt opgelost. Hoe zij daar van kunnen leren. Zo kun je eigenlijk een herkenbare situatie schetsen waar ze zichzelf in herkennen – en zo een verbinding met je gaan voelen. Het kan ook zeker goed een verhaal van een klant zijn die je kunt delen!
  • Schrijf de content vanuit het oogpunt van je doelgroep. Dus niet “De mogelijkheden high power laser therapie zijn geweldig!” Maar “Een peesblessure sneller laten herstellen en weer uitkijken naar ritjes samen?”.  Schrijf dus over het probleem die ze herkennen – niet over die methode, die ze mogelijk nog helemaal niets zegt.
  • Wees je bewust van de toon die je kiest – en houd die consequent vol. Jaren werkte ik bij bedrijven die een hele formele uitstraling naar buiten wilde, dus veel met “u” en vooral geen humor er in verwerken. Ik denk dat het voor ons als ZZP-ers belangrijk is dat de manier waarop je “in het echie” bent, en hoe je om gaat met klanten – je ook zou moeten doen op social media. Probeer dus zoveel mogelijk jezelf te zijn.
  • Vermijd vakjargon! Kijk voor jou als professional zijn bepaalde termen vast heel logisch, maar welke termen kent je doelgroep wel of niet? Probeer het dus zo simpel mogelijk te houden zodat je zeker weet dat je doelgroep het ook echt snapt. Wees niet bang dat je niet “professioneel” bent – ze doen veel liever zaken met een echt persoon van vlees en bloed en vooral iemand die ze in simpele taal kan uitleggen wat er gebeurt en ze helpen met de oplossing.
  • Spreek je doelgroep regelmatig persoonlijk aan. Met een naam waarin ze zichzelf herkennen. Voor sommige zal dat zijn “ruiter” maar het kan ook zijn: “amazone”, “paardeneigenaar”, “bijrijder”, “moeder”, “topsporter” etc. Probeer dus na te gaan hoe jouw doelgroep zichzelf noemt.
  • Wees specifiek! We duiken heel snel in dingen die eigenlijk te algemeen zijn zoals “Wil je beter leren paardrijden?” wat is beter precies? Dat is voor iedereen anders, dus we vullen dat allemaal voor onszelf in. Beter is “Wil je leren op het goede been licht te rijden?” of “Eindelijk voelen in welke galop je land?”. Probeer het zo specifiek mogelijk te maken. Zeker als titel van een social media post of tekst op een visual of misschien wel titel van een blog.

En de belangrijkste tip die ik je kan geven is: ga niet uren bezig met het schrijven van 1 post. Nadenken, herschrijven, aanpassen en nog een keer opnieuw beginnen. Dat is zoo zonde van je tijd. Kijk JIJ hoeft geen copywriting expert te zijn die direct al weet hoe het allemaal werkt. Dus probeer gewoon wat. Schrijf dingen en deel ze. Kijk eens terug welke posts meer kliks opleverden, meer reacties of meer bereik. Wat deed je daar precies? Vertelde je een verhaal, sprak je ze daar anders aan? Deelde je misschien iets grappigs? Dan is DAT wat je doelgroep waardeert. Probeer dat gewoon in andere vormen terug te laten komen. Al doende leert men. Je kunt beter 3 dingen posten waarvan je ziet dat er 1 werkt, dan dat je een hele dag bezig bent met 1 post en dat niemand daar op reageert. Dan weet je nog niets.

 

 

Vorig bericht
Minder afhankelijk worden van social media?
Volgend bericht
Je hoeft echt niet altijd iets nieuws te schrijven om te delen op je socials

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!