Laten we eerlijk zijn: nieuwe klanten werven is een van de moeilijkste dingen – zeker als je net begint. Maar soms heb je een vliegende start en droogt daarna de klantenstroom “ineens” op. De geijkte manieren zoals posten op je social media leveren vaak pas op de langere termijn klanten op en doen ook al veel mensen. Wat voor creatievere manieren kun je inzetten om nieuwe klanten te vinden?
- Organiseer een open dag of introductie dag waarop je misschien een demo of clinic geeft, een rondleiding geeft bij de stallen. Het belangrijkste is om in contact te komen met mensen en echt met ze in gesprek gaan.
- Check bij verengingen in de buurt of je een workshop, clinic of demo mag geven voor hun leden. Vaak zoeken ze naar allerlei leuke dingen om te doen voor hun leden dus waarschijnlijk kom je als geroepen!
- Bied een gratis proefles of kennismakingles of consult aan met korting – zo kunnen ze laagdrempeliger kennis met je maken. Vaak willen je huidige klanten wel mee helpen om zo je netwerk uit te breiden.
- Stimuleer je huidige klanten om nieuwe klanten mee op les of consult te nemen door ze bijvoorbeeld korting te geven op hun volgende les/consult!
- Zoek contact met hippische ondernemers in je buurt. Ga eens langs, drink een bak koffie en ga in gesprek. Wie weet kunnen jullie wel veel dingen voor elkaar betekenen en klanten naar elkaar doorverwijzen.
- Organiseer een themadag. Bij Roxana organiseren we regelmatig Kennismakingsclinics voor het crossen. En dat trekt altijd weer een nieuwe klanten – super leuk! We hebben ook wel vaker oefencross onder begeleiding, dressuurles met balkjes of springles met een vleugje eventing. Allemaal dingen waardoor je nieuwe mensen aan trekt.
- Schrijf eens een gastblog of neem deel aan een podcast van iemand anders. Zo raak je in contact met hun doelgroep en dus nieuwe mensen!
Toch een poging doen via social media?
Natuurlijk is Social media vaak een goede plek om aandacht te krijgen voor je bedrijf – maar het is en blijft veilig van achter je PC en je komt niet echt in contact. Probeer op social media echt in gesprek te gaan met mensen. Wordt actief in Facebook groepen, reageer op posts van anderen. Toon oprechte interesse. Mensen willen namelijk samenwerken met mensen! En het liefst mensen met wie zij zich identificeren en zich in herkennen. En natuurlijk overtuigd raken van je kennis en kunde.