Zonder klanten heb je eigenlijk geen bedrijf. Er komen geen inkomsten en je kan je rekeningen niet betalen, ofwel je moet nog altijd die baan in loondienst ernaast houden. Wat zijn eigenlijk de grootste misverstanden over het vinden van nieuwe klanten? Ik neem je mee!
Je hebt heel veel volgers nodig om klanten te vinden
Ik hoor veel ondernemers bezig met hoeveel volgers ze hebben. En dat ze van alles doen om het aantal volgers omhoog te krijgen zoals van die volg en winacties. Maar je hebt echt geen duizenden volgers nodig om een goed inkomen te hebben. Mijn account zit al jaren rond de 700 volgers (dat komt overigens door een fout die ik zelf maakte, wat dat was vertel ik in podcast #64) en heb al bijna 5 jaar een goed inkomen en wordt nog regelmatig benaderd door nieuwe mensen. Je hebt op social media meer aan een kleine groep mensen die ook echt de intentie hebben om (ooit) klant te worden. Dan heel veel volgers die misschien niet eens je doelgroep zijn en dus ook nooit klant gaan worden.
Je hebt een (professionele) website nodig om klanten te vinden
Websites maken vind ik altijd super leuk om te doen – vooral een beetje zo achter de schermen aan de knoppen draaien. Maar de praktijk is dat een website echt niet zo snel klanten oplevert. Om nieuwe mensen te bereiken via je website moet deze ontzettend veel bezoekers hebben. Laten we zeggen dat op de 100 bezoekers 1 of 2 mensen klant zouden willen worden. En die sturen je een bericht om een afspraak te maken. 1 haakt misschien toch nog af omdat het toch net niet is wat ze zoeken. Dat schiet dus niets op. En de gemiddelde website van de startende ondernemer trekt echt niet gelijk al 100 bezoekers per maand (en van 1 klant kan je waarschijnlijk niet rondkomen). Als je veel bezoekers wilt krijgen zul je ook veel tijd moeten steken in je website: schrijven van heel veel blogs op je website, maar ook promotie van je website via andere kanalen, websites, kranten etc. Stel dat je naar een bruto inkomen van 4.000 euro per maand wil, dan moet je elke week 20 uur les geven, a 50 euro per uur. Dan heb je dus helemaal niets aan die ene klant via je website. Met een beetje mazzel komt ie elke week 1 uurtje lessen. Maar dan heb je nog 19 uur per week over om klanten voor te vinden.
Natuurlijk is een professionele website wel beter voor je uitstraling en voor mensen om dingen op te zoeken – maar ik zou het niet zien als een kanaal om nieuwe klanten te vinden – tenzij je het echt heel leuk vind om minimaal 1 keer per week blogs te schrijven en die ook actief te promoten.
Je MOET op elk social media platform altijd zichtbaar zijn
Ondernemen, zeker als je net begint, is mega overweldigend. Je moet zoveel tegelijk kunnen. Allemaal dingen die je voorheen misschien niet deed, totaal geen verstand van hebt. Maar er nu gratis bij krijgt. Als wij in stressvolle situaties komen dan maakt ons lichaam cortisol aan: het stresshormoon. Een klein beetje van het stress hormoon in je lichaam is niet zo erg: het maakt je klaar voor actie en zorgt dat je scherper bent. Maar als je overweldigd raakt door de te veel dingen die je moet doen en moet leren – dan gaan je cortisol levels door het dak, raak je je focus kwijt en lukt uiteindelijk precies niets.
Dus mijn advies is altijd pak (eerst) 1 plaform. Maak voor dat platform content. Als je dat een tijdje onder controle hebt kun je die content bijvoorbeeld door gaan plaatsen op de andere platformen (zonder dat je je best gaat doen speciaal content te maken voor dat platform en voor daar de juiste formats, teksten etc gaat maken) en als het allemaal onder controle is voor langere tijd kun je eens zeggen ik ga me nu meer verdiepen in een tweede platform hoe ik het daar beter kan doen.
Altijd zichtbaar willen zijn is ook zo’n ding waar je uiteindelijk vooral veel stress van krijgt. Probeer een systeem te maken die je langere tijd kan vol houden. Het liefst post je 5-7 x per week voor het meeste bereik. Maar als dat niet consequent lukt – dan is bijvoorbeeld 2 of 3 keer ook goed. Beter consequent vol kunnen houden dan dat je iedere keer kortsluiting krijgt. Als je trouwens je social media nu goed wilt aanpakken kan je van harte mijn programma “Je social media op orde zonder stress” aanbevelen!
Echt verkopen schrikt mensen af dan kopen ze juist niet!
Als ik in de stad loop en er staan weer van die mensen met zo’n papier in hun handen, jasje aan met een bedrijfsnaam erop. Dan loop ik ook een blokje om. Of als die verkopers aan je deur aanbellen: ik doe vaak niet eens open als ze toch aanbellen. Ik ga echt niets kopen aan de deur.
Daarom denkt iedereen altijd dat verkopen mensen afschrikt. In dat soort situaties als hierboven is dat vaak ook wel zo. Maar dat komt omdat je van te voren helemaal geen relatie met elkaar hebt opgebouwd. Je weet nog niet van de gezamenlijke raakvlakken die je hebt. Zij weten helemaal niet of jij opzoek bent naar dat gene wat zij aanbieden.
Als je bezig bent op je social media, in je website of met je nieuwsbrief dan ben je relaties aan het opbouwen met mensen. Je deelt je visie, verhalen, tips, inzichten. En mensen vinden dat interessant. Mogelijk omdat ze dus een probleem hebben die jij kunt oplossen. Als jij dan op dat moment niet gaat “verkopen” kan het zomaar heel lang duren voordat ze zelf over gaan tot actie. Zorg dus dat je regelmatig in je nieuwsbrief, social media post of zelfs in een gesprek mensen aanstuurt om actie te gaan ondernemen. In je social media post kan het zijn dat je schrijft “Boek nu een les <link naar je website>”. In je nieuwsbrief kun je ook als afsluiting zoiets toevoegen. En in een gesprek kun je zeggen goh zullen we gelijk even een datum prikken voor je volgende les?
Probeer het ook niet te zien als verkopen maar juist om mensen te helpen, jij hebt een oplossing voor hun probleem. En daarmee kunnen zij weer verder komen.
Netwerken kost alleen maar tijd en levert niets op
Toen ik nog voor een baas werkte ging ik regelmatig naar congressen, en daar was dan altijd zo’n momentje om “te netwerken”. Ik ben totaal geen sociaal persoon in dat soort settings dus dat werkt natuurlijk totaal niet. Maar voor mezelf is het toch anders! Voor ik volledig zelfstandig ging werken fotografeerde ik bij crosslessen. Dan kom je met heel veel paardenmensen in gesprek. Die je vervolgens ook weer vriendschapverzoeken sturen op social media en of je gaan volgen op jouw kanalen. Dat deed ik al een paar jaar voor ik besloot voor mezelf te gaan werken. Doordat ik zo best wel een groot netwerk had opgebouwd, waarbij ik ook met best veel mensen als een relatie had kon ik vrij snel mijn baan in loondienst op zeggen. En nog altijd zie ik dat links en rechts mensen bij mij komen door relaties die ik eerder heb gebouwd. Daar kan soms maanden maar ook jaren tussen zitten!
Het opbouwen van een netwerk, contacten, mensen die ook “iets in de paarden” doen kost tijd. Maar het levert op den duur vaak zoveel op. Alleen ben je sneller, samen kom je verder.