Jarenlang werkte in bij internetbureau’s waar ik keer op keer zei we moeten meer kennis delen om zo klanten te werven. Steevast was het antwoord “ja ze gaan maar betalen voor de kennis, als we alles gratis weggeven worden ze geen klant meer”. Uiteindelijk mocht ik altijd meer kennis (gratis) gaan delen en wat bleek: het leverde juist altijd klanten op!
Inmiddels heb je het zelf vast ook veel gezien: gratis weggevers als e-book om mensen over te halen om in te schrijven op je nieuwsbrief. En het werkt echt!
Know, like & trust
Ken je al het principe van de know, like en trust factor? Voor mensen klant bij je worden moeten ze eerst dit proces door: ze moeten je leren kennen en weten dat je überhaupt bestaat (know), daarna moeten ze jouw leuk gaan vinden, jullie moeten raakvlakken hebben met elkaar en ze moeten het je gaan gunnen dat je met hun ‘mag’ werken (like) en daarna moeten ze je nog gaan vertrouwen, vertrouwen dat je écht de oplossing voor hun hebt (trust). Pas dan zullen ze klant gaan worden! Bij sommigen duurt dat proces heel lang: soms volgen ze je wel een jaar voor ze daadwerkelijk een afspraak met je maken, en bij sommigen gaat het sneller. Die mensen zijn misschien goed van vertrouwen of kennen je via via.
Zorg dat mensen weten dat je bestaat
Okay dus we moeten eerst door de know factor heen; ze moeten weten dat je bestaat. Dat kun je doen door korte posts op social media te delen (en bijvoorbeeld actief te zijn in Facebook groepen) maar het liefste haak je die mensen in op je nieuwsbrief: Als het sociale kanaal waar je voor gekozen hebt stopt te bestaan (denk aan Hyves die in een paar maanden overschaduwd was door Facebook) dan heb je in ieder geval nog contact met je doelgroep. Daarnaast als je een post op je social plaatst is het maar afwachten hoeveel hem überhaupt onder ogen krijgen je nieuwsbrief komt sowieso in iedereen’s mailbox! Een deel zal het altijd ongelezen weggooien maar ze hebben wel je naam weer even gezien. Hoe meer ze je tegen komen hoe sneller je ze door het proces van ‘know, like & trust’ heen krijgt.
Dit is waar zo’n gratis kennis product je mee gaat helpen: mensen laten inschrijven op je nieuwsbrief en zo in contact met ze blijven. Door mensen iets gratis terug te geven zijn ze sneller geneigd om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. En als ze écht iets hebben aan je product dan zul je zien dat ze je ook weer meer gaan vertrouwen.
Voorbeelden van gratis producten voor ondernemers in de paardensport
Wat je dan precies moet maken? ik heb wat ideeën voor je verzameld voor verschillende soort hippische ondernemers.
- Oefeningen om je paard recht te richten
- Oefeningen voor een betere onafhankelijke zit
- Checklist om zelf een basis beoordeling te doen voor een zadel
- Hoefverzorging tips
- Massage technieken die ruiters zelf kunnen doen
- Stretch technieken voor je paard
- Oefeningen om je paard relaxter op de trailer te krijgen
- Checklist om zelf een basis beoordeling te doen van bit / hoofdstel
Het belangrijkste bij dit soort weggevers is dat de hele weggever gericht is op het probleem wat de persoon ervaart. Dus beter “5 manieren om brokkelhoeven te voorkomen” dan “Hoefverzorging tips”. Of “3 oefeningen om te voorkomen dat de jury volgende keer schrijft ‘tegen de hand” in plaats van “Oefeningen voor de nageeflijkheid”.
Je kunt zo vast wat issues opnoemen die je (potentiële) klanten hebben waar je handige oefeningen of checklists over kunt schrijven! Je kunt ook nog toffe challenges doen; daar ga ik het een andere keer over hebben, deze ronde echt even over een weggever als product zoals een e-book of checklist.
Maak het product echt waardevol
Zorg dat de inhoud echt waardevol voor je klanten is, dat het ze echt verder helpt. Natuurlijk hebben ze uiteindelijk altijd jou nodig: een zadel passend maken leer je echt niet van een gratis e-bookje van een paar pagina’s.
Je kunt ze wel alvast mee nemen in je theorie, je kennis laten zien en ze een basis checklist geven. Net zoals dat je niet iemand kan leren paardrijden van een papiertje maar je kunt ze wel waardevolle oefeningen geven waarmee ze thuis al wat kunnen – ze zullen echt altijd nog op les moeten komen om ze een goede spiegel voor te houden.
Zorg dat ze met de informatie vandaag nog wat kunnen; als ze nu naar stal gaan en deze kennis mee nemen moeten ze het gelijk kunnen toepassen. Zorg dus dat ze geen producten moeten bestellen voor het bruikbaar is.
Vergeet dit niet
Zorg dat je je gratis weggever altijd afsluit met je gegevens; je website, contactgegevens en natuurlijk wat je voor hun kunt betekenen. Zodat ze direct in actie kunnen komen als ze dat willen. En anders slaan ze het ergens in hun hoofd op en zodra ze er aan toe zijn kunnen ze je makkelijk weer vinden.
Hoe maak je het?
Ik werk altijd heel graag met Canva, je hebt daar super toffe templates die je zo kunt gebruiken om direct je e-book te maken. Even aanpassen naar de kleuren van jouw huisstijl en je kunt los. De gratis versie van Canva kun je al heel veel mee; voor 100 euro per jaar heb je de pro versie heb je nog meer templates, foto’s en illustraties die je kunt gebruiken.
Je kunt zo al ontworpen templates gebruiken en aanpassen naar hoe jij het mooi vind en wat bij jouw bedrijf past. Zo’n gratis weggever hoeft echt niet al gelijk 50 pagina’s te zijn hoor. Een pagina of 4-5 is al heel mooi. Iets meer kan natuurlijk ook als je er lekker in zit 😉
Hoe zorg je dat het bij je klant komt?
Het liefste koppel je zo’n gratis product dus aan een nieuwsbrief inschrijving dus dan heb je een nieuwsbrief systeem nodig. Ik gebruik zelf graag Mailblue (of eigenlijk heb ik de engelse versie; Active Campaign omdat ik in Mailblue steeds allemaal rare foutmeldingen kreeg) zeker als je nog een kleine maillijst hebt dan is het maar een paar dollar per maand om deze tool te gebruiken.
Er zijn natuurlijk nog veel meer tools;
- Mailchimp (officieel voldoen die nog niet helemaal aan de AVG wetgeving, maar veel gebruiken heb omdat je hem ook deels gratis kan gebruiken)
- Laposta – Ook deels gratis te gebruiken
Vaak hebben dit soort systemen wel makkelijke tools om ze te koppelen aan je website in combinatie met een gratis weggever. Toi toi toi!