Als instructeur geef je misschien vaker clinics of als manege of ruitervereniging organiseer je wedstrijden of evenementen. Hoe zorg je nu dat je daar genoeg deelnemers voor krijgt? Het is zo zonde als je helemaal iets wilt gaan doen, uitgedacht hebt en er vervolgens (te) weinig deelnemers op afkomen.
Wees realistisch
De eerste stap is het wel realistisch bekijken: als je nu nog zelf amper klanten hebt dan ga je niet zonder veel geld te investeren een evenement met duizenden mensen op kunnen zetten. Start dus klein en bereken voor af wat je minimaal nodig hebt. Zorg dat je daar ook ruimte in calculeert voor onvoorziene omstandigheden. Bijvoorbeeld bij clinics: last minute kan er altijd een paard kreupel zijn of een andere goede reden waarom iemand toch last minute af zegt.
Ook qua prijs is het verstandig om het realistisch te bekijken: wat vragen concurrenten voor prijzen voor soortgelijke clinics of evenementen? En red je het daar mee, verdien je er dan aan of leg je er op toe? Vergeet niet dat een clinic/wedstrijd of evenement organiseren niet alleen de dag zelf tijd kost maar ook de voorbereiding en vooral het promoten kost veel tijd. Ik zal in dit blog niet in gaan op waar je allemaal aan moet denken qua voorbereidingen en organiseren maar wel hoe je de promotie goed kunt aanpakken zodat je de juiste mensen kunt bereiken.
Sociale media
Je kunt natuurlijk ontzettend veel mensen bereiken via social media. Alleen als je zelf nog maar 15 volgers hebt op je Facebook/Instagram pagina wordt het natuurlijk wel wat complexer. Je kunt als nog social media heel goed inzetten om zo meer mensen te bereiken maar het is goed om het in je achterhoofd te houden.
- Gebruik Facebook groepen om je wedstrijd/clinic/evenement in te delen. Er zijn veel groepen op Facebook waar je gratis dit soort dingen op mag delen. Bijvoorbeeld een paardenmarkt in je regio (Paardenmarkt Lelystad/Dronten) eentje specifiek op jouw tak (SGW Cross Eventing paard pony Oost Nederland) of een algemenere groep (Paardensport evenementen midden nederland). Let wel goed op de regels per groep – wat je er mag delen en hoe vaak. Van sommige groepen kun je lid worden als je pagina zodat ze gelijk je bedrijfspagina naam te zien krijgen.
- Maak hem aan als evenement op je Facebook pagina. Je kunt op je Facebook pagina makkelijk een evenement toevoegen plus je kunt pagina ‘s uitnodigen als medeorganisator – bijvoorbeeld de manege waar je de clinic geeft, of dus de instructeur die een clinic bij je op stal komt geven. Zo bereik je ook weer hun klanten op Facebook.
- Deel hem ook op je privé profiel. Veel mensen zie ik dit stukje vergeten: ze willen werk en prive splitsen en delen het daarom nooit op hun privé profiel. Zou ik juist wel doen zodat ook de mensen in je prive kring zien dat je wat organiseert, zij kennen vast weer mensen die tot jouw doelgroep behoren – en zo kan het weer uitdruppelen.
- Deel het op Insta reels + TikTok om zo mensen te bereiken. Let op want TikTok en reels kunnen lang blijven circuleren dus zet de volledige datum erbij. Voeg wat korte video ‘s toe en vergeet niet de call-to-action waar ze zich kunnen inschrijven of hoe ze kunnen deelnemen!
- Gebruik de juiste hashtags op Instagram & TikTok. De hashtags leveren niet meer de grootste bezoekersaantallen op maar alle kleine beetjes helpen. Probeer de hashtags te verzinnen vanuit je potentiële klant – waar zouden zij op zoeken op sociale media om jouw clinic/wedstrijd/evenement te vinden?
- Maak ook gebruik van je story ‘s. Plaat het ook in je story ‘s zodat mensen je daar ook terug zien. En het liefst deel je dan ook direct de link naar de inschrijfpagina. Vanaf Instagram kun je heel makkelijk een klikbare knop toevoegen in je story ‘s.
- Herhaling herhaling herhaling. De eerste keer dat iemand een post voorbij ziet komen over een wedstrijd/clinic of evenement denkt ie waarschijnlijk ohja leuk wil ik wel doen. Maar daarna raken ze hem weer kwijt of zijn ze afgeleid. De tweede keer denken ze vast – ohja die heb ik al gezien dat moet ik nog even doen. En dan pas ergens de derde of vierde keer zullen ze zich misschien inschrijven. Of ze hadden eerst een afspraak op die datum die ineens vervallen is waardoor ze toch nog mee willen doen. Schroom niet om een paar dagen van te voren nog een “last minute ” oproep te doen om zo nog de laatste gaatjes te vullen. Herhaal het dus gewoon regelmatig zodat ze eigenlijk niet om je heen kunnen. Wissel de posts het liefste wel nog af met wat andere dingen – niet steeds exact t zelfde posten.
Lokale stallen
Vergeet je offline promotie niet! Het voelt zo lekker veilig alles alleen op social media te gooien. Maar de lokale stallen in de buurt kunnen je ook nog een hoop helpen. Je hebt misschien wat mensen in je kennissen groep die op een stal staan – wie weet hebben ze wel een informatie bord waar ze even een kort briefje op mogen hangen over je evenement. Of je gaat zelf even een rondje doen en kletsen met de staleigenaren of ze je willen helpen met het woord verspreiden en al dan niet een briefje willen ophangen in hun kantine.
Gewoon een simpel a4-tje die ze kunnen printen met wat basisinformatie over wat de kosten zijn, wat ze kunnen verwachten en hoe ze kunnen deelnemen is al zat. Ga niet gelijk 302029 flyers laten ontwerpen en drukken!
Andere websites
Dan zijn er ook nog andere websites waar je evenement mag delen.
- Startlijsten.nl – Dit is vooral voor wedstrijden en clinics. Er komen best wel wat mensen op die website – in de ene regio wat meer dan de andere. Verwacht niet gelijk 100 inschrijvingen via die website maar ik krijg per clinic toch altijd wel een paar berichtjes binnen via die site. Je kunt gratis een account maken en zo je evenement invullen. Je kunt er t.z.t ook de startlijst aan toevoegen.
- Bokt.nl Markt – Bokt is zo ‘n beetje het grootste paardenforum van Nederland. Er zitten veel verschillende doelgroepen op maar het zijn vooral de recreatieve ruiters die er zitten. Op de Bokt Markt kun je onder Diensten en dan Clinics/Workshops/cursussen je eigen evenement toevoegen.
Er zijn ook nog wat andere websites maar let daarbij goed op dat ze wel je doelgroep hebben en genoeg bezoekers hebben voor je er geld aan besteed om je evenement daar op te promoten!