Als je les geeft kunnen mensen vaak “gewoon” een les boeken. Op het moment dat het hun uitkomt. Als ze willen dan boeken ze echt wel een les! Ik heb echter de afgelopen 5 jaar dat ik werk voor Roxana gemerkt dat er iets grappigs aan de hand is met ons mensen :o).
Keuzes maken is moeilijk!
Als ze “gewoon” een les kunnen boeken dan is de keuze mogelijkheid veel groter. Wanneer, waar, wat? Hoe meer keuzes we hebben hoe sneller we verlamt raken en vervolgens géén keuze nemen.
Er zijn verschillende onderzoeken naar geweest en in “The paradox of Choice”vertelt Barry Schwartz je er meer over. Over hoe we keuzes maken en hoe onlogisch ze vaak eigenlijk zijn. We krijgen zelfs regelmatig stress van teveel keuzes!
Organiseer thema dagen of speciale pakketten
Ik ben al heel snel speciale dagen gaan organiseren, thema dagen of gewoon speciale les dagen. We hebben zelfs een boostcursus waarbij ze gewoon 4 lessen achter elkaar krijgen en dan afsluiten met een oefencross. Ze kunnen dat natuurlijk allemaal los boeken maar zelfs de trouwste klanten doen lang niet altijd zo consequent lessen.
Wij zorgen dat we ongeveer 2 keer per maand speciale les dagen hebben en doen een paar keer per jaar een boostcursus om zo weer mee mensen aan te trekken. En we merken dat dit soort dagen altijd in trek zijn. De keuze is namelijk veel kleiner en makkelijker omdat je het eigenlijk al helemaal hebt voorgekauwd!
Structuur en duidelijkheid
Mensen zijn dol op structuur en duidelijkheid, met zo’n vast pakket als een boostcursus geef je ze dat. Je omlijnt duidelijk wat ze er voor krijgen, wanneer en hoe. Ze hoeven alleen nog maar te zeggen “ja ik kom”.
Je kunt ook pakketten maken maar wanneer ze dan zelf nog lesdata moeten verzinnen is er iets minder urgentie om het ook echt te doen. Zo’n cursus op vooraf gekozen data wordt vaak sneller geboekt.
Wat kun jij doen om mensen te helpen met kiezen?
Een paar ideeën die jouw klanten kunnen helpen om te kiezen
- Deel je lesroute. als ze weten dat je in de buurt bent gaan ze sneller aanhaken. De meeste appen echt niet of je in de buurt bent binnenkort, door dit actief te delen op je socials zul je zien dat meer mensen aanhaken.
- Verzin een thema dag. Organiseer een dag waarin je een bepaald onderwerp behandeld of dat je iets leuks gaat doen. Bij Roxana doen we bijvoorbeeld regelmatig: Dressuurles met balkjes, springles met een vleugje eventing. Klinkt allemaal veel leuker en daardoor haken mensen sneller aan!
- Maak een leuke cursus. Pakketten zijn leuk maar kunnen ze weer plannen “wanneer ze willen” Verlamt door de keuze dus. Verzin beter een cursus met een aantal vaste data zodat ze alleen nog maar hoeven te zeggen ik wil! Bijvoorbeeld: “Een betere band met je paard”, “Puntjes op de i voor je dressuurproef”, “Rijd de barrage als een pro”. Begin wel op tijd met de promotie – toch zeker minimaal een maand van te voren en deel het regelmatig en vertel het in je lessen.
Ik ben benieuwd of dit jou ook al opgevallen was en wat jij er aan gedaan hebt!