Online producten verkopen via een webshop kan tegenwoordig bijna iedereen – daarom zijn er ook zo ontzettend veel webshops online. Veel van de webshops stoppen echter ook al weer snel. Voorkom dat je ook de stekker uit jouw webshop moet gaan trekken!
Concurrentie heeft meer budget
In paardenwebshops land heb je natuurlijk een aantal grote webshops zoals Epplejack, Divoza & Agradi die hartstikke grote budgetten hebben om te adverteren dus als jij maar in je eentje bent is het best pittig om daarzo tegen op te concurreren. Zorg dus dat jij iets UNIEKS hebt. Een product wat alleen jij kan leveren, of bijna Coolblue-style service, of geweldig goed advies. Dat is waar jij de concurrentie op voorbij kunt streven.
Kijk naar je concurrenten – wat doe jij anders of beter? Waar zit het verschil dat mensen voor jou moeten kiezen? Je kunt waarschijnlijk niet concurreren met webshops die het misschien dezelfde dag nog kunnen bezorgen: concurreren op de prijs zorgt ook niet voor de loyaalste klanten dus probeer iets anders te vinden. Ik koop altijd graag dingen via CoolBlue – a natuurlijk omdat ze veel hebben maar ik vind alle service en alle humor er omheen geweldig. Zo hebben ze op hun papieren tasje aan de zijkant staan een tijdbesparende tip: “je kunt hier heel makkelijk een huisje van maken of je kunt dat niet doen en dan bespaar je jezelf veel tijd”. Heeft niets te maken met hun product maar is wel erg leuk en maakt hun uniek! Wat is jouw unieke ding?
Nieuwsbrief voor je klanten
Nieuwsbrieven zijn nog steeds goud – want daarin zitten vaak klanten die je al kennen en zullen dus sneller iets bij je kopen. Zorg dat je er een vaste regelmaat in hebt zitten zodat ze je niet vergeten.
Je kunt er nieuwe producten in delen, maar ook producten waarvan ze misschien nog niet wisten dat ze die nodig hadden. Deel een herkenbaar probleem waarvoor jij een product hebt die de oplossing bied. En heb je het echt al voor elkaar dat je veel nieuwsbrief inschrijvingen hebt? Dan kun je ze gaan segmenteren: oftewel verdelen in groepen. Bijvoorbeeld zakelijk en particulier. Of bijvoorbeeld pony of paard. Jeugd of volwassen. Of op basis van specifieke producten. Zo kun je veel specifiekere berichten naar iedereen sturen! Hoe beter het bij iemand aansluit hoe groter de kans is dat het ook echt iets oplevert.
Wat ook vaak goed werkt is een mail die gestuurd wordt op het moment dat het winkelwagentje vol achter gelaten wordt en er niets wordt gekocht. Dat is bijvoorbeeld via Active Campaign (of Mailblue voor de Nederlandse versie) relatief simpel in te stellen.
Zet je socials goed in
Social media is een plek waar je zowel mensen die je kennen kunt bereiken als ook nieuwe mensen als je het goed doet. Op Facebook is het bereik van je pagina vaak slecht maar een deel van je volgers – maar in groepen kun je makkelijk anderen bereiken. Zoek eens naar relevante groepen waar je misschien wel 1x per week je producten mag delen. Er zijn bijvoorbeeld diverse paardenmarkt groepen – in sommige mag je ook wel commerciële posts delen.
Wat op Facebook ook nog wel eens leuk werkt is een posts waarin ze bijvoorbeeld een vriendin taggen:
- Wie is de beste groom
- Wie is het leukste buitenrijmaatje?
- Een soort bingo lijst met wat heb jij allemaal al gedaan met je paard
Dat soort dingen zorgen er voor dat je weer in tijdlijnen komt bij anderen! Zorg dat je dit niet al te vaak doet en probeer het waar mogelijk te koppelen aan een product.
Op Instagram heb je vaak het meeste bereik buiten je volgers met een Reel. Zorg ervoor dat je een video ook echt staand op neemt – die doen het het beste. En gebruik je hashtags zodat Instagram ook begrijpt waar je posts over gaat.
Maak gebruik van blogs
Blogs kunnen super goed werken mits je aan een paar voorwaarden voldoet:
- Je schrijft volledige en goede content – geen 2 alinea’s tekst – maar echt diepgaand het het liefst met je eigen unieke mening of visie.
- Je schrijft op regelmatige basis – hoe vaker je schrijft hoe sneller het iets oplevert. Een blog kan wel maanden tot jaren duren voor het je een vaste stroom met bezoekers oplevert. Je hebt dan echter wel een gratis stroom met bezoekers!
- Je blogs hebben een eigen URL zodat ze ook in de zoekmachine kunnen komen en mensen direct naar dat blog toe kunnen.
- Je focust in je blogs op een probleem – en dan kun je uiteindelijk 1 of meerdere producten er aan koppelen. Probeer de oplossing zo breed mogelijk te schrijven. We weten allemaal dat er bij paarden vaak meerdere oorzaken kunnen zijn bij problemen dus er zullen ook meerdere oplossingen zijn. Ook al heb je zelf niet alle producten voor alle oplossingen schrijf er wel over: zo alleen wordt je artikel zo volledig mogelijk.
- Zorg voor een goede leesbaarheid – maak gebruik van tussenkoppen en opsommingen – zo kunnen bezoekers maar ook de zoekmachines het goed lezen!
In een eerder blog schreef ik al eens hoe je aan ideeën kunt komen voor een blog!
Ben je stoer? Ga aan de video!
Blogs werken nog steeds erg goed maar je ziet natuurlijk ook bij Google steeds meer schuiving naar video en ze kondigde laatst nog aan dat ze content die door een persoon is gemaakt meer prioriteit gaan geven dan content door een “bedrijf”. Dat komt een beetje weg omdat de jeugd bijvoorbeeld steeds vaker TikTok gebruikt als zoekmachine. Omdat mensen daar vanuit hun perspectief een video maken met de oplossing voor een probleem.
Jij kan natuurlijk je blogs ook in een video vorm opnemen. Bijvoorbeeld voor op YouTube (als je echt langere video’s wilt maken) of voor Instagram/Facebook/TikTok – dat zijn echt de filmpjes van 30 sec – 1 minuut.
Voordeel van video is dat mensen zich sneller verbonden voelen met je en daardoor sneller bij je gaan kopen 🙂
Heb je wel eens gekeken naar hoe een serie of film gemonteerd wordt? Je ziet eigenlijk nooit langer dan een seconde of 10 een zelfde shot. Dus je kan het gerust in allemaal stukje op nemen als het je niet lukt om alles in 1 keer aan elkaar te kletsen.
Werk samen met anderen
Alleen ben je sneller maar samen kom je verder! Niet voor niets werken veel grote bedrijven vaak met influencers. Nu is het als kleine onderneming waarschijnlijk nog niet mogelijk de hele grote influencers in te huren – die vragen aardige bedragen.
Maar je kunt ook gaan werken met sponsor ruiters (die bijvoorbeeld veel op wedstrijd gaan, geef je een dekje met je logo) of met andere paardenmensen die best wel wat bereik hebben op social media maar nog geen honderduizenden volgers hebben. Vaak als je die wat klein geeft delen ze graag iets over je webshop of over je producten. Kijk wel uit dat je niet gaat samen werken met mensen die alleen maar zitten te azen op allerlei gratis spullen – ze moeten wel echt als ambassadeur van jouw bedrijf te werk gaan! Liever iemand die alleen jouw webshop/product deelt dan iemand die elke dag een ander product noemt.