Vorige week had ik een leuk gesprek met een klant: zij is weliswaar niet net begonnen maar wil het wel beter aanpakken. Ze was eigenlijk een beetje vast gelopen in de planning en de volgorde die ze moest aanhouden. Toen haar uitlegde welke stappen je klanten eigenlijk nemen voor ze klant worden was het logisch welke volgorde ze aan moest houden om aan de slag te gaan. Dat inspireerde me om hier wat uitgebreider op in te gaan. Handig voor als je net start maar ook als je bepaalde dingen wilt herzien!
Welke reis maakt je klant?
Om te weten waar je moet beginnen is het belangrijk om je te realiseren welke reis jouw (potentiele) klant maakt voor ie zover is dat ie een consult, behandeling of les bij je plant. Ze moeten eerst weten dat je bestaat, dan moeten ze weten wat je voor ze kan betekenen en dan moeten ze een afspraak met je kunnen maken, ofwel iets bij je kunnen kopen.
Je moet dus ergens zichtbaar zijn waar andere mensen je ook kunnen horen of zien. Je moet duidelijk hebben wat je die klanten kunt aanbieden en je moet een manier hebben waarop ze iets bij je kunnen kopen. Wat mij betreft hoeft je dus helemaal niet eens direct een website te hebben: want voor dat helpt voor je zichtbaarheid moeten mensen die website kunnen vinden – en hoger scoren in Google is anno 2024 niet meer in een paar minuutjes gepiept. Om te vertellen wat je voor ze kan betekenen hoef je ook niet persee een website te hebben en het zelfde geld voor het verkopen. Je kunt prima op je social media in een uitgelicht bericht of in je highlights standaard laten staan wat je kunt doen voor ze. En voor het plannen van een afspraak kunnen ze prima je een bericht sturen via Whatsapp. Soms moet je het gewoon simpel houden!
Maar waar begin je dan precies?
Ik zie veel ondernemers beginnen met hun logo en hun website. Misschien wel een visitekaartje of huisstijl. Aanmaken van hun social media profielen. Dat is wat mij betreft de verkeerde volgorde.
Stap 1: Je doelgroep leren kennen
Als eerste moet je je verdiepen in jouw ideale klant. In je ideale doelgroep. Want zonder hen heb je geen inkomen, heeft je bedrijf geen bestaansrecht. Welk probleem heeft je ideale klant? En vooral hoe verwoorden ze het zelf? Eerder deelde ik tips in dit blog en podcast #27 om de echte problemen van je ideale klant te achterhalen.
Stap 2: Reverse engineer hun route
Als je begrijpt wat ze willen en nodig hebben ga je vanaf achteren naar voren werken. Wat wordt het punt waar ze een afspraak kunnen maken of iets van je kunnen kopen? Dat kan bijvoorbeeld zijn:
- DM via een sociaal kanaal
- Website
Je hoeft niet direct ALLES op touw te zetten. Zeker als je gewoon snel klanten nodig hebt zou ik beginnen met de makkelijkste optie. Je kunt het later altijd nog uitbreiden.
Dan moet je een plek hebben waar je kunt vertellen wat je voor ze kunt betekenen. Bijvoorbeeld:
- Instagram highlights
- Vast gepinde posts op Instagram
- Uitgelicht bericht op Facebook
- Website
En dan moeten ze een manier hebben hoe ze je kunnen vinden:
- Social media
- Bloggen
- Nieuwsbrief
- Workshops / Clinics / Demo’s
- Lokale kranten
- Facebook groepen
- Samenwerkingen met andere mensen (van blogs, tot podcasts tot klanten uitwisselen)
- Podcast
- Webinars geven
- Gratis weggevers
- Langs lokale stallen
In een simpele net startende variant kom je dus uit op iets als:
En zodra je de eerste versie hebt draaien dan zou ik zeggen begin te sleutelen aan de eerste fase en ga daar meer dingen aan toevoegen. Want hoe meer mensen je kennen hoe meer er door de trechter schieten en daadwerkelijk klant worden. Dan kun je gaan uitbreiden met het geven van clinics, maken van een podcast, geven van webinars, nieuwsbrieven noem het maar op!
Zorg dat je het in het begin SIMPEL houd. En dat je de dingen kiest om te doen die bij je passen en die je vol denkt te kunnen houden. Als je de eerste opzet onder controle hebt dan ga je uitbreiden met meer dingen. En dus niet dingen door elkaar gaan zitten maken dat je straks met een halve webinar zit, een kwart website en een losse podcast als je snapt wat ik bedoel.
Plannen en focus houden
Zelf heb ik jaren bij internetbureau’s gewerkt: daar hadden we dus vele klanten en grote projecten die ontwikkelt werden: een project management tool om je werk in te plannen was dus een absolute noodzaak. Maar nu ik voor mijzelf werk gebruik ik diezelfde tool nog altijd: Asana heet het. Het is een GRATIS tool en ik gebruik het vooral om overzicht te houden en focus te hebben. Ik gebruik daar het “board” versie waarin ik een soort postits maak welke mijn taken zijn. Ik heb daarin verschillende kolommen aangemaakt: Klaar, Braindump, Todo – Maandag, Todo – Dinsdag, Todo – Woensdag, To – Donderdag, Todo – Vrijdag, Todo volgende week, Backlog (ooit).
Alle taken die klaar zijn vink ik af en sleep ik zo naar klaar – voelt altijd heerlijk als je weer wat afgerond hebt toch? Braindump zijn alle ideeën die ik een keer krijg – waar ik een keer wat mee moet. Meestal een blog of podcast over maken :). Daar kijk ik dus alleen op de woensdag naar, mijn vaste ‘werken aan mijn bedrijf dag’.
En dan zit ik natuurlijk de hele week achter de computer, maar voor jou is dat misschien anders, dan maak je 1 todo kolom als je 1 dag in de week werkt aan je bedrijf. Al kan je dit natuurlijk ook inzetten om je afspraken en todo’s voor klanten te plannen. Je kunt de kolommen helemaal indelen hoe jij wilt!
Dan heb ik in de laatste kolom “Backlog (ooit)” dingen staan die ik wel wil doen – maar waarvoor er eerst andere dingen af moeten. Elke week kijk ik wat haalbaar is en dat schuif ik door naar mijn planning voor die week, en als ik denk dat ik toe kom aan een nieuwe taak volgende week schuif ik die door naar de kolom volgende week.
Valkuilen bij het maken van je planning:
- Maak de taken niet te groot! “Website opnieuw doen” is veel te groot. Als je die wilt verbeteren maak dan een taakje per pagina, of 2 pagina’s – wat haalbaar is die dag. Hak je todo’s in kleine stukjes zodat je ook dingen kan afvinken.
- Je kunt de taken een deadline geven. Zo helpt hij je herinneren dat je met jezelf afgesproken hebt iets af te hebben op die datum. Ben je niet zo gevoelig voor zijn reminder? Schakel een business buddy in met wie je elke week jullie todo’s even doorneemt en checkt of alles wat je wilde doen al klaar is.
- Maak eerst het ene af – voor je aan het volgende begint. Ik kan dat als ADHD-er heel goed. 100 ideeën hebben, beginnen aan het ene, halverwege denken maar dit moet ook nog en dan 2 uur later denken shit ik was begonnen met heel iets anders. Door de hyperfocus die ik ook vaak heb kan ik er overigens vaak wel zo doorheen rammen. Maar ik probeer mijn brein door zo’n todolist echt te helpen focussen en bij mijn taken blijven!
Zo en waar ga jij nu beginnen?