Faal je weg naar succes

Heel veel ideeën zitten er waarschijnlijk in je hoofd – tenminste in de mijne vaak wel :o). Maar vaak blijft het bij ideeën in je hoofd, veel over nadenken. En je hoofd is het misschien al een groot succes. Het laatste stukje uitvoeren blijft echter achter. Alle perfectionisten en overdenkers verzamelen! We gaan deze week gewoon eens gruwelijk falen – zodat we weten wat werkt :).

Waarom blijven we hangen in onze nadenk-modus?

Er zijn vaak een paar oorzaken: van angst tot falen (want in je hoofd is het misschien allang gelukt, maar in het echie is het toch wel spannend of het écht zo lukt), tot gebrek aan zelfvertrouwen (wie zit er nou op mij te wachten?) of we raken overweldigd van alles wat er omheen bij komt kijken en weten niet waar we nou eigenlijk moeten beginnen.

Het voelt gewoon heel veilig om de ideeën en plannen in je hoofd te houden – misschien een keer te vertellen aan een vriendin. Of al wat voorbereidingen maken. Maar het niet écht in de praktijk te gaan brengen. Want zolang het in je hoofd zit is het een potentieel succes en kan het niet mislukken. Zodra je over gaat tot actie is er een kans dat het mislukt.

Is iets mislukt – of heb je er juist van geleerd?

Als we het nou eens anders bekijken – en een mislukking niet opschrijven als gefaald of fout. Maar als een leerproces. Kijk maar eens naar Apple. De iPhone is natuurlijk na al die jaren nog een doorslaant succes. Maar wist je dat hij voor die tijd al van allerlei andere dingen had geprobeerd? Sommige spreken wel over meer dan 10 gefaalde projecten, hoeveel het er echt zijn weten we niet maar een aantal zijn wel te noemen:

De Apple III (in 1980) – een te dure computer met te veel problemen en werd amper verkocht, en wat wel verkocht werd werkte niet en moest worden vervangen… maar die werkte ook niet..

De Lisa (1983) was ook een computer met een baanbrekende grafische gebruikersinterface.. Maar ook die flopte omdat de prijs veeeel te hoog lag. 22 vrachtwagens vol met deze PC werden afgeschreven.

Toen gingen ze in de PDA’s (een soort voorloper van de tablets) maar ook de Newton (uit 1993) flopte enorm, te complex en onbetrouwbaar. Daar hadden ze maar liefst 100 miljoen dollar in gestoken. Door al deze flops – mislukkingen, of gefaalde projecten – leerde Apple weer waardoor uiteindelijk de iPod en later de iPhone en iPad en enorm succes werden. Maar daar gingen dus heel wat jaren (!!!) en investeringen aan mislukkingen vooraf.

Als je dus nooit iets probeert, test, ga je nooit beter worden en succes bereiken. Dus ga gewoon in actie – en niet afwachten en excuses verzinnen. Go for it.

Wat voor actie kan ik ondernemen dan?!

Mensen kunnen toch “gewoon” op les komen? Of een consult of behandeling boeken? Klopt helemaal. Voor mensen dat “gewoon” doen moeten mensen je eerst leren kennen. Ze moeten weten waar je voor staat, een klik met je voelen. Of iemand anders moet je aanraden bij hun. Wat kun je er dan zelf nog aan doen om je netwerk te vergroten?

  • Ga langs bij verenigingen in de buurt, allicht tijdens een wedstrijd of clubles. Kijk of je met mensen in gesprek kan komen. Of je misschien iets klein weg kan geven (van een gratis checklist of je zadel nog goed ligt, tot misschien een proef versie van je product) of dat ze op zoek zijn naar een leuke demo of clinic voor hun leden.
  • Geef op je eigen locatie een leuke clinic of workshop rondom een onderwerp waar mensen mogelijk in geintresseerd zijn. Twijfel je over het onderwerp? Verzin een paar onderwerpen en laat mensen zich inschrijven voor een wachtlijst dat ze als eerste de melding krijgen als de workshop of clinic plaats gaat vinden. Zo kun je gelijk interesse pijlen zonder dat je al 9920229 uur in de voorbereidingen steekt.
  • Kijk eens of je te gast kan zijn in podcasts – er zijn tegenwoordig best veel paardenpodcasts die regelmatig gasten zoeken. Stuur ze gewoon eens een berichtje met je verhaal en kijk of ze een plekje voor je hebben.
  • Ga aan de slag met een gratis weggever die je online promoot – op je socials, op je website. Zodra je mensen kunt binnen halen op je nieuwsbrief lijst en ze zo regelmatig kan voorzien van tips en trucs maar ook bijvoorbeeld nieuwe les/consultroutes of lesdagen. Denk niet dat je die maar 1 keer hoeft te delen: die moet je actief delen en met regelmaat. Bijvoorbeeld op je bedrijfs socials maar ook je persoonlijke profiel. Steek hem gewoon net iedere keer iets anders in. Deel het ook eens in relevante facebook groepen, of als reactie op een post van iemand die met het probleem worstelt die je oplost in je gratis weggever.
  • Ook leuk om te doen zijn online trainingen – ook daarvoor zou ik weer zorgen dat je eerst een “wachtlijst” maakt waar mensen zich gratis op kunnen zetten. Lang niet iedereen zal dan ook echt de training gaan kopen maar dan heb je wel al een goed beeld van de interesse. Je kunt trouwens super makkelijk een online training maken door een reeks emails klaar te zetten in een nieuwsbrief tool als LaPosta die helemaal gratis is. Geen ingewikkelde op te zetten leeromgevingen, gewoon een paar e-mails waar je alicht een video aan hangt.
Vorig bericht
Voorkom dat je verloren bent als Facebook of Instagram weer eens wat aanpassen
Volgend bericht
Wat doe jij om aan nieuwe klanten te komen?

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!