Als je instructeur bent dan weet je waarschijnlijk als je elke week je leerlingen laat oefenen wat ze al kunnen, dan zijn ze vast heel blij. Ze gaan elke week met een goed gevoel naar huis, zo die les ging goed he?! Maar at some point gaan ze zich realiseren dat ze niet verder komen.
Als je dan de dingen gaat opzoeken die ze nog niet zo goed kunnen, en juist DIE gaat oefenen dan zul je ze zien groeien. Wij mensen zijn geneigd om eerder in het vertrouwde te blijven, de angst voor het onbekende en het maken van fouten is groot. Eigenlijk is dat heel natuurlijk: je brein is ingesteld op bekende patronen en situaties want dit geeft je een gevoel van veiligheid en controle.
Stap UIT je comfort zone
De komende 4 weken ga ik je meenemen in een van de belangrijkste onderdelen van het ondernemen: je mindset. Met paardrijden is namelijk vaak de ruiter het probleem: “Het probleem zit onder de cap” zeg ik altijd :’). Maar dat is met ondernemen niet anders! Wij zijn namelijk gewoon mensen. Ik ook. Dus ik moet mezelf ook regelmatig er aan reminden dat ik niet in mijn veilige wereld je moet blijven maar verder moet kijken. En in ACTIE moet blijven.
De dingen die namelijk het spannendste voelen – leveren vaak de meeste klanten op. Denk eens aan clinics of demo’s geven. Mensen zien je dan in actie en kunnen gelijk met je in gesprek. Maar als je dat nog nooit gedaan hebt kan dat super spannend voelen.
Zonder actie geen succes
Ik zie zoveel ondernemers heel trots roepen “Ik heb me geregistreerd bij het KVK dus nu heb ik een bedrijf en ben ik ondernemer!”. En dan gaan ze zitten wachten tot er klanten worden. Ze sleutelen een paar weken aan een website. Laten een logo maken, misschien een visite kaartje. Of ze laten wat dekens of dekjes maken met hun logo erop. En dan komt de rest vanzelf toch?
Nee. Je moet wel echt iets doen. In actie komen. Uit je comfort zone stappen en écht wat gaan doen. Naast dat je natuurlijk eerst je ideale klant goed moet kennen, weten welk probleem ze hebben en hoe jij die kan oplossen moet je ook echt een plan gaan maken hoe je gaat zorgen dat die mensen jou gaan vinden.
Paardrijden is gevoel, ondernemen ook
Je hebt al allemaal tips gevolgd, die zegt je MOET op Instagram. De ander zegt je MOET adverteren. De ander zegt weer nee je moet juist ELKE DAG posten. Wordt je er ook al helemaal knettergek van? Je wordt steeds heen en weer geslingerd tussen wat allemaal moet. De ene goeroe na de andere wordt uit de grond gestampt. Die vertelt precies hoe het voor hem of haar is gegaan. En daar mag je dan een paar honderd tot een paar duizend euro voor aftikken om dat te leren. En dan werkt het niet voor jou. Want jij bent anders. Jij bent niet die persoon.
Netzoals bij paarden heb je in het ondernemen ook zoveel wegen die naar Rome leiden.
Je moet vooral gaan doen wat bij jou past. Wat jij vol kan houden. Kijk tegenwoordig gaan heeel veel mensen zich online oriënteren voor ze een afspraak maken met iemand of iets gaan kopen. Maar betekend dat dan dat je maar op elk platform aanwezig moet zijn, elke dag? Nee want dat ga je als ZZP-er helemaal niet volhouden. Zelfs grote bedrijven met een hele marketing afdeling lukt het lang niet altijd om ALLES te doen, van podcast to 5 sociale media kanalen, video’s, blogs, nieuwsbrieven én online cursussen.
Een paar richtlijnen die ik je altijd mee kan geven:
- Je moet je doelgroep goed kennen. Je moet weten welk probleem ze hebben en wat hun droomresultaat is. Als je namelijk iets wilt oplossen wat helemaal geen probleem is heeft je hele bedrijf geen zin.
- Houd focus en wees consistent: Ik zie ondernemers vaak all over the place gaan. Probeer je te houden bij 1 ding, 1 systeem, 1 logo, 1 huisstijl. Niet iedere keer weer andere kleuren, lettertypes, nog meer diensten toevoegen. Dan weten mensen ook niet meer waar jij goed in bent en gaan ze je niet meer herkennen.
- Werk met een systeem: Ik luisterde laatst naar een webinar waarin verschillende top eventers vertelden hoe ze hun galoptraining doen om hun paarden fit te krijgen voor de allerhoogste wedstrijden. En eigenlijk doen ze het allemaal precies anders. Maar 1 ding wat overeenkomt is dat ze 1 vast systeem hebben. Bijvoorbeeld elke zoveelste dag, 1,5 x de tijd galopperen die ze straks in de cross moeten rijden, duur en interval training afwisselen. Ze hebben dus allemaal een eigen systeem uitgedacht wat ze elke keer weer gebruiken. Door het systeem te hebben kunnen ze zich er makkelijker aanhouden en het volhouden. Ik blokkeer bijvoorbeeld elke woensdag voor mijn bedrijf, dan maak ik blogs, podcasts, nieuwsbrieven en ik plan mijn socials in. Dat werkt voor mij. Jij moet een systeem zoeken die voor jou werkt.
- Kies wat bij jou past. Zoals gezegt je hoeft niet ALLES te kiezen. Kies liever 1 platform die je goed doet. Dan 3 half. Sommige content kun je wel makkelijk op andere kanalen ook plaatsen maar kost je dat te veel tijd doe het dan niet. Voel je echt helemaal niets voor video? Kijk dan of je bijvoorbeeld met audio wat kunt doen. En dan bijvoorbeeld met canva gewoon een afbeelding maakt waar je dan de audio onderzet en gewoon ondertiteld. Heb je toch een video. Denk in mogelijkheden, niet in problemen.
- Test en analyseer. Je kunt 44893939 keer een post herschrijven, de afbeelding nog beter maken etc. Maar zolang je doelgroep het niet gezien heeft maak je alleen maar aannames. Post liever gewoon wat dingen en kijk aan het einde van de maand eens terug, welke posts deden het beter dan anderen? Kun je daar wat van leren?
Volgende week in deel 2 van de mindset boost serie gaan we het hebben over twijfels en onzekerheid als ondernemer – laat het vooral weten waar jij mee worstelt wie weet kan ik het volgende week meenemen!