Als je net vers van de opleiding komt dan doe je misschien dingen vooral zoals je ze op school geleerd hebt. Net zoals met het begin met paardrijden. Je doet het zoals de juf (of meester) het je uitlegt. Uiteindelijk ga je zelf kilometers maken en leer je van alles bij. Je leert van verschillende mensen, van verschillende situaties en je gaat je eigen mening vormen. Jij bent namelijk je unieke zelf. Wat voor jou heel logisch kan zijn – hoeft voor een ander helemaal niet zo logisch te zijn. Maar wist je dat slechts 30% van de hippische ondernemers hun ware zelf durven te tonen?
De angst om je kop boven het maaiveld uit te steken
De paardensport zit momenteel in moeilijk weer: er is een hoop gedoe rondom paardenwelzijn en waarom we überhaupt nog paardrijden. Je mening er over delen kan dan juist misschien nog veel spannender voelen dan eerder.
Het is heel natuurlijk om bang te zijn je kop boven het maaiveld uit te steken. Jouw hele lichaam en brein is namelijk ingesteld op je veilig houden. Op overleven. Zorgen dat je kop er niet afgehakt wordt. Zo zit je evolutionair gewoon in elkaar!
Daarnaast gaan de meeste mensen vooral conflicten uit de weg. Want dat levert stress op en stress is niet fijn. We kiezen liever er voor de lieve vrede te bewaren en ons stilletjes er tussendoor te manouvreren.
Maar weet je wat de grap is: de enige manier om op te vallen is door jezelf te zijn. Jouw visie en mening te delen. Mensen komen namelijk niet naar jou om dat ene papiertje wat je hebt gehaald (dat kan natuurlijk wel helpen om je te vinden) maar vaak om jou. Jouw visie. Jouw oplossing. Jouw inzicht. Zeker in de paarden.
Denk maar eens na wat zijn de dingen die jij onthoud van al je scoll-uren online? De mensen die opvallen, die een andere mening delen, een apart visie hebben. Niet de mensen die hetzelfde zeggen als alle anderen.
Waarom ook JIJ echt uniek bent
“Maar ik ben helemaal niet uniek, dit is toch zo simpel en logisch?”. Ik doe dus veel voor een eventing instructrice, van haar social media tot haar website. Maar ik film ook regelmatig bij haar lessen. Zij vind zichzelf helemaal niet zo uniek. Ze geeft “gewoon les”. Maar ik weet nog uit de tijd dat ik zelf nog reed, en al een week (of 2) aan het stoeien was met een probleem (gewoon in de dressuur trouwens, ik ben een schijtlijster met rijden) en als zij dan kwam voor les, had ze het “probleem” binnen 10 minuten les opgelost. En de oplossing klonk ZO logisch. Waarom was ik er zelf niet op gekomen?
Zij heeft vaak zo’n geweldig inzicht dat ze binnen een paar seconden al kan zien waar de oorzaak zit van een rijtechnisch probleem. Zij prikt zo door alle symptomen heen om de oorzaak te zien. Voor haar heel logisch. Terwijl de meeste andere instructeurs vooral bezig zijn met de symptomen aanpakken en niet zo snel bij de oorzaak komen. Dus je hebt dan wel het gevoel dat er iets verbetert – maar echt snel gaat het niet.
Dus ook al denk je dat jij NIET uniek bent – jij bent het absoluut. Je hoeft niet anderen na te papegaaien. Jij hebt andere dingen mee gemaakt dan je concullega’s. Je hebt andere inzichten, ervaringen en achtergronden.
Hoe je dat (online) kunt gebruiken
Nou gewoon doen! Wees je bewust van jou unieke punten. Waar jij echt goed in bent. En laat dat online zien. Zorg dat je online authentiek en transparant bent. Je echte verhaal en mening laat zien. Dan ga je namelijk op vallen.
- Deel jouw verhaal. Je bent ergens begonnen. Vast een bepaald paard. Vertel dat verhaal en hoe je dat hebt opgelost. Maar ook verhalen van klanten, met welk probleem kwamen ze bij je. Hoe hebt je dit oplgeost?
- Deel ook wat er niet lukt of waar je vast loopt. Je wordt veel menselijker als er bij jou ook wel eens iets fout gaat, of als je ergens mee worstelt. Dan krijgen ze veel sneller vertrouwen in je.
- Maak echt contact met je doelgroep. Veel van ons gebruiken social media echt als platform om te zenden terwijl het zo belangrijk is om in gesprek te gaan. Reageer onder posts van anderen, toon oprechte interesse. Deel je visie en mening wanneer mensen om hulp vragen of in meng je in een interessante discussie.