Als zelfstandig ondernemer doe je niet alleen waar je goed in bent: zoals lessen geven of consults doen. Maar komt er van alles bij kijken. Van administratie tot (online) marketing. De meeste ondernemers zijn eerst druk met hun website en vaak doen ze ook wel wat aan social media. Maar een nieuwsbrief? Heeft dat voor mij wel zin? En wat zet ik daar dan iedere keer in?!
[ls_content_block id=”6812″]Raak je (potentiële) klanten niet kwijt
Het is al 13 jaar geleden dat dit gebeurde. Een grote leegloop van een social platform. Heleboel bedrijven hadden al tijd geïnvesteerd en veel volgers verzameld. Van de ene op de andere dag ging de hele wereld over naar een nieuw platform. Al het bereik KWIJT. Geen contact meer. Dat was natuurlijk de overgang van Hyves naar Facebook. Op dit moment zie we dat Facebook steeds meer gebruikers verliest (vorig jaar was het al 5% gekrompen) en dat Instagram juist groeit (+18%), en TikTok zit zelfs nog meer in de lift zit met +34%. Het zal waarschijnlijk niet meer zo snel gaan als dat het toen met Hyves ging maar je ziet toch dat het met golven steeds verplaatst naar andere platformen. Stel dat jij alles hebt ingezet op Facebook en al je (potentiële) klanten verdwijnen daar… dan ben je ze kwijt. En daar had je nog zoveel tijd in gestoken.
En dat is precies waarom ik je adviseer een nieuwsbrief op te zetten. Ja ook jij. Want de e-mailadressen blijven in jouw bezit. Dus ook al houd het bedrijf er mee op waar je je nieuwsbrief in maakt en verstuurd: de e-mailadressen kun je exporteren en mee nemen naar een nieuwe tool. Zo houd je altijd contact met je (potentiële) klanten. Wat mij betreft een no-brainer dus. Een must voor elke ondernemer.
Hoe krijg je mensen op je e-mail lijst?
Je e-maillijst vult zich niet vanzelf – je zult er dus wel wat voor moeten doen. En hoe meer mensen je er op hebt staan hoe beter natuurlijk want meestal zal tussen de 15-20% van de mensen op je lijst je e-mail openen. Dus stel dat je 100 mensen op je lijst hebt staan dan openen ongeveer 15-20 mensen je e-mail. Maar hoe krijg je nou mensen op je e-maillijst?
- Mensen moeten wel weten wat hij bestaat, deel het dus het liefst 1 keer per week minimaal op je sociale kanalen of in je verhalen, en maak het ze dan makkelijk dat er gelijk een link bij staat zodat ze zich kunnen opgeven.
- Maak een gratis weggever, een klein kadootje zodat mensen er wat voor terug krijgen als ze zich inschrijven. Voor webshops kun je bijvoorbeeld kiezen voor een kortingsbedrag of gratis verzending als “kadootje”.
- Een andere “beloning” die je kunt geven is bijvoorbeeld als eerste nieuwe les data weten – dat ze zich eerder kunnen inschrijven dan de rest, of route alerts voor als je weer naar een bepaalde regio gaat.
- Plaats het prominent op je website op mijn eigen website heb ik het boven aan mijn homepagina staan zodat je je direct kan inschrijven. En onder elke blog staat ook gelijk een linkje om je in te kunnen schrijven. Dan moet je natuurlijk wel bezoekers hebben op je website door bijvoorbeeld elke week een blog te schrijven.
- Heb je een podcast of ben je te gast in een podcast? Noem het daar dan ook vooral een keer!
- Op Instagram kun je een link in je bio plaatsen, ik heb daar een aparte pagina voor gemaakt op mijn eigen website (je ziet hem hier) waarin ik ook link naar mijn nieuwsbrief! Er zijn ook sites als Linktree die je er voor kunt gebruiken – ik doe het liever op mijn eigen website zodat ik de bezoekers al op mijn website heb, dat is beter voor je vindbaarheid!
- Ik heb voor een euro per dag een simpele Facebook advertentie lopen die mijn gratis weggever promoot waardoor ik ook veel nieuwe mensen op mijn lijst krijg. Let op dat je niet op “bericht promoten” druk maar echt via advertentie beheer een nieuwe advertentie aanmaakt. Kies vooral de juiste doelgroep en zet hem niet na een paar dagen al uit.
- Zet het in je e-mailhandtekening. Als je veel e-mail contact hebt met je klanten dan is dat ook handig om te doen!
- Zet het in je automatische reply op Whatsapp. Gebruik je veel whatsapp en heb je daar een auto-reply in staan, dan kan je het daar ook gerust in noemen!
En wat zet je dan in de nieuwsbrief?!
Waarde. Dat moet er in je nieuwsbrief zitten. Iets waar je potentiële klant echt op zit te wachten. Ik wordt soms zo moe van al die e-mails die alleen meer geblaat bevatten met als samenvatting je moet iets kopen en verder geen donder aan waarde geven. Daar ben ik altijd gauw weer vanaf. Er zijn echt een best aantal nieuwsbrieven die ik trouw lees. Die echt goede tips geven, die echt waardevol zijn. Waardevolle inzichten of tips delen.
Om echt waarde aan je potentiële klanten te geven moet je ze goed kennen – en moet je een goed idee hebben van wat hun probleem is. Wij paarden mensen stappen vaak in de valkuil dat we alles willen leren en weten dus we volgen allerlei opleidingen en kunnen dus ook ALLES betekenen voor onze klant. Een zadelpasser die ook bitfitter is. Een gedragstrainer die ook massage kan geven. Dat is heel gewoon in onze wereld. Maar daardoor heb je dus verschillende doelgroepen en geen focus. En is het veel lastiger om goede nieuwsbrieven te maken. Probeer dus 1 hoofdprobleem te kiezen waar je echt heel goed in bent – alle rand dingen komen vanzelf op je pad maar je kunt online beter een focus houden op 1 of hooguit 2 aan elkaar gelieerde problemen.
Ik heb op mijn nieuwsbrieven vaak een openingspercentage die iets hoger ligt dan het gemiddelde: 35-40% in de meeste gevallen. Dat komt omdat ik de keuze heb gemaakt om te focussen op 1 ding: ondernemers in de paardensport die (nog) niet genoeg inkomen hebben uit de paarden. En natuurlijk komen daar binnen een heleboel facetten aan bod – zoals social media, mindset, website en ook een nieuwsbrief. Maar de focus is op 1 probleem. Wat het voor mij veel makkelijker maakt onderwerpen te vinden – en te zorgen dat ik de doelgroep goed aanspreek. En dus een hoog openingspercentage heb.
Om een lang verhaal kort te maken wat kan je in je nieuwsbrief zetten?
- Focus op de problemen die je klant ervaart. Deel oefeningen, inzichten en tips waar ze wat mee kunnen.
- Deel klantverhalen, met welk probleem kwamen ze bij je, hoe hebt je het opgelost, wat is het eind resultaat?
- Deel lesroutes of lesdagen waar ze zich op kunnen inschrijven.
- Deel nieuwe producten – en vergeet niet te delen wel probleem ze oplossen.
- Deel product recensies van je klanten.
Het belangrijkste is dat je ze schrijft uit de ogen van de klant dus liever “Korstjes in de kootholte en veel vocht in de benen?” ipv “CPL bij paarden”. Of “Paard durft het erf niet af” ipv “Afwijkend gedrag bij paarden”. Voor jou is de laatste optie veel logischer – maar de eerste optie zal zorgen voor meer opens bij de juiste doelgroep – ze zullen het sneller willen lezen omdat ze zich aangesproken voelen.
Waar maak je hem?
Ik gebruik heel graag Active Campaign: daar kan je ook allemaal automations in stellen voor verschillende doelgroepen en heeft echt enorm veel opties – maar deze is betaald. In veel gevallen voor jullie op dit moment nog geen optie. Maar er is een hele fijne gratis optie: LaPosta die ook best veel opties heeft en vrij makkelijk en gebruiksvriendelijk is! En deze is ook volledig in het Nederlands wat voor sommigen ook heel fijn is :).
Belangrijke tips voor een goede nieuwsbrief:
- De titel moet gelijk aanspreken – probeer nieuwsgierig te maken maar vooral je doelgroep echt aan te spreken. Test de titels gerust, kijk eens terug naar welke werd meer geopend? Wat kun je daar van leren? Chat GPT of Google Bard kunnen je ook helpen met verschillende titels maken voor je nieuwsbrief! Probeer je titel korter te houden van 41 tekens. En voeg het liefst 1 emoij toe in je onderwerp – dat werkt vaak openingsverhogend!
- Probeer in elke nieuwsbrief 1 onderwerp aan te houden. Niet 4 verschillende onderwerpen in 1 e-mail.
- Kies een vaste frequentie en houd je er aan zodat je lijst weet wat ze van je kunnen verwachten. 1 x per week? 1x per 2 weken? Als je er langer tijd tussen laat zitten kan het zijn dat mensen je alweer vergeten zijn! Maar probeer hoe dan ook een frequentie uit te zoeken die je vol kan houden.
- Denk er om dat er een beste grote groep mensen is die emails lezen met de afbeeldingen uit – die zien ze dus niet. Zorg dat je verhaal ook duidelijk is zonder afbeeldingen.
- De meeste mensen openen een nieuwsbrief op hun mobiele telefoon – zorg dus dat je hem daar op test en dus niet te grote afbeeldingen toevoegt die op mobiel langer duren om te laten.
- Testen testen testen. Dat is het allerbelangrijkste – misschien wil jou doelgroep het liefst lange e-mails lezen. Of juist hele korte. Of willen ze alleen een link naar een video aanklikken. Ga het uitproberen wat je doelgroep fijn vind en kijk vooral terug in je emails wat werkt. Of niet.