Hoe vaak en wanneer stuur je eigenlijk een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief helpt je om minder afhankelijk te zijn van sociale media – je hebt dan de emailadressen in eigen beheer en als social media er ooit mee stopt kun jij je klanten in ieder geval nog bereiken. Maar hoe vaak moet je eigenlijk zo’n nieuwsbrief sturen? En wanneer is “het beste moment” om te sturen?

Hoe vaak stuur je een nieuwsbrief?

Met een nieuwsbrief wil je in het vizier blijven van je (potentiele) klanten. Dus je nieuwsbrief moet vaak genoeg komen dat ze zich nog herinneren dat jij bestaat en vooral dat zij zich hebben aangemeld. Als je te vaak e-mailt zul je zien dat je een hoger afmeld percentage krijgt. Maarja wat is dan precies goed?

Kijk het belangrijkste is dat je het consequent volhoud. Dat is dus criteria 1. Hoe vaak denk jij echt een waardevolle nieuwsbrief te kunnen versturen. Als dat 1x per maand is doe je dat. Ga je zelf niet over de kop werken om persee 1x per week te sturen.

Ik zelf doe standaard 1x per week maar probeer meestal op 3x per week te houden. En dan wel iedere keer natuurlijk zinnige tips en inzichten. Maar voor Roxana doe ik het 1x per maand (soms iets minder) als ik echt iets te melden heb met nieuwe lesdata. Voor de paardenveiling doe ik het alleen zodra een veiling loopt. En dan soms tot wel 3 keer per dag omdat het dan echt tijdsgebonden is – vooral de mail een kwartier voor de veiling sluit wordt altijd goed geopend.

In de eerste plaats moet je het dus zelf goed kunnen volhouden – en daarna kun je gewoon gaan testen en aanvoelen wat je doelgroep prettig vind! Er is geen gouden regel helaas, het verschilt per doelgroep en bedrijf.

Wanneer verstuur je dan de nieuwsbrief?

Er zijn allerlei theorieën die je kan delen: bijvoorbeeld niet op maandag: want dan zijn mensen druk bezig met emails in halen die ze int weekend gemist hebben. Anderen roepen juist dat maandag wel een hele goede dag is om te versturen. Sommige onderzoeken zeggen juist dat je het in de ochtend moet sturen, anderen zeggen s avonds tussen 20:00 en 22:00.

Er is helaas géén gouden regel. Je zult moeten nadenken hoe jouw doelgroep zit. De meeste ruiters hebben een gewone loondienst baan – en het gros daarvan tussen 9-17. Ze hebben misschien op woensdag of vrijdag een vrije dag (de meest gekozen dagen voor parttimers) dus het kan handig zijn om bijvoorbeeld op dinsdag avond een nieuwsbrief te sturen met oefeningen die ze op woensdag kunnen doen met hun paard als ze toch vrij zijn en de tijd hebben!

Probeer dus in de huid van je doelgroep te kruipen – wat doen ze op welke tijdstippen en wanneer kun jij ze dus het beste e-mailen met je tips en inzichten!

En eigenlijk – zo heel veel maakt het allemaal niet uit! Je kunt in veel nieuwsbrief programma’s een eerder verzonden nieuwsbrief op een andere dag nog een keer versturen aan iedereen die hem nog niet geopend heeft. Dat je hem bijvoorbeeld op donderdagavond nog eens stuurt voor iedereen die op vrijdag vrij is en meer tijd heeft om met zijn paard aan de slag te gaan!

 

Vorig bericht
Groeien op Instagram – welke fout ik zelf maakte..
Volgend bericht
De grootste misverstanden over het vinden van nieuwe klanten

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!