Een nieuwsbrief helpt je om minder afhankelijk te zijn van sociale media – je hebt dan de emailadressen in eigen beheer en als social media er ooit mee stopt kun jij je klanten in ieder geval nog bereiken. Maar hoe vaak moet je eigenlijk zo’n nieuwsbrief sturen? En wanneer is “het beste moment” om te sturen?
Hoe vaak stuur je een nieuwsbrief?
Met een nieuwsbrief wil je in het vizier blijven van je (potentiele) klanten. Dus je nieuwsbrief moet vaak genoeg komen dat ze zich nog herinneren dat jij bestaat en vooral dat zij zich hebben aangemeld. Als je te vaak e-mailt zul je zien dat je een hoger afmeld percentage krijgt. Maarja wat is dan precies goed?
Kijk het belangrijkste is dat je het consequent volhoud. Dat is dus criteria 1. Hoe vaak denk jij echt een waardevolle nieuwsbrief te kunnen versturen. Als dat 1x per maand is doe je dat. Ga je zelf niet over de kop werken om persee 1x per week te sturen.
Ik zelf doe standaard 1x per week maar probeer meestal op 3x per week te houden. En dan wel iedere keer natuurlijk zinnige tips en inzichten. Maar voor Roxana doe ik het 1x per maand (soms iets minder) als ik echt iets te melden heb met nieuwe lesdata. Voor de paardenveiling doe ik het alleen zodra een veiling loopt. En dan soms tot wel 3 keer per dag omdat het dan echt tijdsgebonden is – vooral de mail een kwartier voor de veiling sluit wordt altijd goed geopend.
In de eerste plaats moet je het dus zelf goed kunnen volhouden – en daarna kun je gewoon gaan testen en aanvoelen wat je doelgroep prettig vind! Er is geen gouden regel helaas, het verschilt per doelgroep en bedrijf.
Wanneer verstuur je dan de nieuwsbrief?
Er zijn allerlei theorieën die je kan delen: bijvoorbeeld niet op maandag: want dan zijn mensen druk bezig met emails in halen die ze int weekend gemist hebben. Anderen roepen juist dat maandag wel een hele goede dag is om te versturen. Sommige onderzoeken zeggen juist dat je het in de ochtend moet sturen, anderen zeggen s avonds tussen 20:00 en 22:00.
Er is helaas géén gouden regel. Je zult moeten nadenken hoe jouw doelgroep zit. De meeste ruiters hebben een gewone loondienst baan – en het gros daarvan tussen 9-17. Ze hebben misschien op woensdag of vrijdag een vrije dag (de meest gekozen dagen voor parttimers) dus het kan handig zijn om bijvoorbeeld op dinsdag avond een nieuwsbrief te sturen met oefeningen die ze op woensdag kunnen doen met hun paard als ze toch vrij zijn en de tijd hebben!
Probeer dus in de huid van je doelgroep te kruipen – wat doen ze op welke tijdstippen en wanneer kun jij ze dus het beste e-mailen met je tips en inzichten!
En eigenlijk – zo heel veel maakt het allemaal niet uit! Je kunt in veel nieuwsbrief programma’s een eerder verzonden nieuwsbrief op een andere dag nog een keer versturen aan iedereen die hem nog niet geopend heeft. Dat je hem bijvoorbeeld op donderdagavond nog eens stuurt voor iedereen die op vrijdag vrij is en meer tijd heeft om met zijn paard aan de slag te gaan!