Laatst deed ik een onderzoek waaruit bleek dat veel zzp-er helemaal nog geen tijd hebben genomen voor het maken van een nieuwsbrief. Het lijkt een hoop gedoe, dat het veel tijd kost enzo. Maar eigenlijk hoeft het niet zoveel tijd te kosten – dus, neem vandaag een uurtje de tijd en ga nu eindelijk je nieuwsbrief opzetten. Sla die serie gewoon een keer over.
Waar begin je?
Nou als eerst moet je dus een nieuwsbrief platform uitkiezen. LaPosta is een nederlandse tool die je tot 2.000 inschrijvers helemaal gratis mag gebruiken. En nog fijn en simpel werkt ook!
Je maakt als eerste een gratis account aan via LaPosta – ga naar hun website en druk op “Start Gratis”. Je krijgt een e-mail om de boel te activeren en dan kun je aan de slag.
Een nieuwsbrief lijst aanmaken
Als eerste zou ik drukken op “relaties” en daar een nieuwe lijst aan maken of de “Lijst om te testen” hernoemen (via wijzig kenmerken). Deze titel zien mensen namelijk soms als ze zich inschrijven. Je nieuwsbrief zou ik ook nooit nieuwsbrief noemen maar bijvoorbeeld “Eventing tips”, “Lesroute alert”, “Blije Monden”, “Zadel zaken” etc. Dan kan je de lijst de zelfde naam geven. In het tabblad “Velden” kun je aangeven welke gegevens belangrijk zijn: Standaard staat daar e-mailadres, voornaam en achternaam. Ik zou de achternaam niet laten tonen in het formulier. E-mailadres verplicht laten en je kunt er voor kiezen op voornaam wel te tonen in het formulier, ik doe het meestal niet omdat het mensen dan weer een extra stap moeten doen zodat ze kunnen afhaken. Later laat ik nog even zien hoe je het formulier kunt gebruiken op je website of los er van.
Een nieuwsbrief maken
Dan gaan we een campagne aanmaken! Een campagne is eigenlijk gewoon een nieuwsbrief. Dat doen je onder het tablad “Campagnes” en dan “Start een nieuwe campagne”, en dan kies je voor “Ik wil een nieuwsbrief maken”. Je kunt die apart een naam geven zodat je weet waar het over gaat bijvoorbeeld “Lesroute week 16” of “Voer beloning, doen of niet?”. Deze is puur voor jezelf!
Afzender naam zou ik het liefste je eigen naam gebruiken en niet zo zeer je bedrijfsnaam – dat eerste voelt namelijk veel persoonlijker. In plaats van gewoon een bedrijf hebben ze nu echt contact met jou. Je kunt bijvoorbeeld “Je naam – Bedrijf” doen dus: “Annemieke – Equitraining” bijvoorbeeld. En emailadres spreekt voor zich.
Dan kun je een onderwerp verzinnen voor je eerste nieuwsbrief, die kun je altijd nog later aanpassen. Houd zo’n titel altijd kort en krachtig, het kan soms werken om er een emoticon in te zetten, en het moet vooral nieuwsgierig maken. De preview tekst kun je invullen en kort een teaser geven wat er in de nieuwsbrief staat.
Het opmaken van je nieuwsbrief
Dan klik je de lijst aan die je eerder gemaakt hebt En dan kun je kiezen voor een sjabloon, maar je kunt ook gewoon kiezen voor het zelf op te bouwen. Alle sjablonen zien er namelijk heel erg uit als een nieuwsbrief. Als reclame. Ik zou liever willen dat je nieuwsbrief eruit ziet al een mailtje aan een vriend of vriendin. Een bekende. Dan heb je al die toeters en bellen niet. Ik zou dus kiezen voor een leeg sjabloon. En dan gewoon het tekst blok er naar slepen. En dan ga je het vullen met tekst.
Gewoon alsof je een mail stuurt naar je vriendin Femke. Je hebt een inzicht gehad die je graag wilt delen. Een tip waar ze wat aan heeft. Iets van waarde! Een afbeelding kan wel wel, of een video, maar prober de focus het liefst op zo min mogelijk toeters en bellen en gewoon tekst te delen. Wil je meer tips over de inhoud van je nieuwsbrief luister dan even podcast #5 terug waarin ik je daar tips over geef!
Sla hem even op en plan hem nog niet in voor verzending, je kunt wel alvast even een test naar jezelf sturen om te kijken of hij er goed uit ziet. Maar er staat nog niemand op je lijst, nog even wachten dus!
Mensen op je nieuwsbrief lijst krijgen
Well, dan heb je dus je eerste nieuwsbrief klaar staan, je lijst staat klaar. Nu moet je alleen nog even mensen erop krijgen. Je gaat dan weer naar het tabblad relaties, waar je in de juiste lijst drukt opt “Aanmelden”. Daar heb je boven in een link naar een zelfstandig aanmeldformulier. Wanneer je bijvoorbeeld geen website hebt of je hebt nog even geen tijd om het daar in te zetten kun je de link makkelijk gebruiken.
Wil je hem wel op je website zetten dan kun je beter voor de tweede optie kiezen met “Ingebed aanmeldformulier”. Die neemt je mee door het proces om het op te maken en levert je een code af die je als het goed is zo in je website geplakt krijgt! Kies een vorm die in je website past en pas de teksten aan naar hoe het voor jou klopt door te klikken op de teksten zoals Inschrijven en de tekst er onder. Die kun je naar eigen smaak aanpassen. Het zelfde geld voor de afbeelding. Ik zou hem dus zo kort mogelijk maken: alleen e-mailadres verplicht, en eventueel voornaam erbij maar niet verplichten. De kleur van de button kun je veranderen door erop te klikken dan krijg je de kleur opties.
En dan krijg je een stuk code die je zo in je website fietst! Kind kan de was doen.
Een gratis weggever of andere automatische mails sturen?
Wat super handig is als iemand zich aanmelden op je nieuwsbrief dat ze automatisch een gratis weggever of reeks aan e-mails van je krijgen. Dat kan ook met de gratis versie van Laposta. En super makkelijk! Als je dit hele rijtje hebt opgezet kun je nog aan de slag in het tabblad “Automations”. Daar kun je in een paar stappen een automation aanmaken die direct na aanmelding e-mails gaat sturen. Je kiest dan als start moment “Inschrijven” en laat dan een e-mail versturen.
Daarin kun je een gratis weggever delen – een video met een oefening. Een e-book met tips. Of misschien een podcast? Een checklist die ze kunnen gebruiken. Je kan het zo gek niet verzinnen. En je hoeft dit dus maar 1 x op te zetten en hij blijft dit altijd sturen. Heb je die nog niet, maak het dan niet te groot of ingewikkeld: tik het gewoon uit in een e-mail. Een korte oefening of checklist. En gaan.
Je kunt er ook een hele reeks aan hangen die bijvoorbeeld in een paar mails de nieuwe potentiële klanten mee neemt in jouw wereld. Zoals belangrijke inzichten of tips die je wilt delen, bijzondere verhalen waardoor je ze kunt raken. Of gewoon simpel hoe ze lessen kunnen boeken en wat je werkgebied is. Eigenlijk een heel “onboarding” proces kun je er in zetten. En dan laat je hem na elke mail bijvoorbeeld een dag pauzeren. Of langer, net wat je prettig vindt. Zou er niet te lang tussen laten zitten dan zijn ze je mss alweer vergeten. Je kunt zo’n automation zo ingewikkeld maken als je wilt. Ik zou beginnen met gewoon 1 e-mail waar in je ze in ieder geval iets gratis geeft!
Promoten van je nieuwsbrief
Nu staat ie helemaal in de startblokken, mensen kunnen zich inschrijven. Je hebt een automation klaar staan, en je eerste nieuwsbrief staat ook in de startblokken. Tijd dus om het wereld kundig te maken dat je een nieuwsbrief hebt – die geen nieuwsbrief heet – en wat ze er van kunnen verwachten. Zoals elke maand 1 gratis oefening. Les route alerts, verzin het maar wat jij zou willen delen en waar mensen echt wat aan hebben!
Deel het op je sociale kanalen, meld het in je e-mailhandtekening. Hang een scanbare QR code (doe je makkelijk en gratis met Canva) op in de kantine. En stuur het ook gewoon aan je klanten als ze een les boeken bijvoorbeeld: app ze dan gewoon terug dat ze het beste kunnen inschrijven op de nieuwsbrief dat ze dan zinnige tips krijgen of alerts voor nieuwe lesdata/routes etc.
Schrijven mensen zich in via een tool of via je website voor een les of consult? Voeg dan aan dat formulier gelijk de mogelijkheid toe dat mensen zich kunnen inschrijven. Is dat niet makkelijk te koppelen doe je het gewoon 1 x in de week zelf er in zetten bijvoorbeeld.
Geen excuses meer dus dat je geen nieuwsbrief hebt – want het is zo echt in een uurtje te doen. Sla die serie maar een keer over en ga een succes maken van je bedrijf. En vergeet niet om het vol te houden: elke week, elke 2 weken, elke maand. Net wat jij denkt vol te kunnen houden. Zet het vooral in je agenda! You can do this.