Je hebt al een website maar er komt nog geen kip op! Misschien omdat je hem pas net online hebt gezet maar het kan ook zijn dat je hem al een tijdje online hebt staan maar dat er nog steeds bijna niemand op komt.
Waarom bezoek jij een website?
Als jij een website gaat bezoeken, wat is dan meestal de reden dat je dat doet? Vaak omdat je iets wilt opzoeken (adres, afspraak maken, openingstijden) of een probleem hebt die je wilt (laten) oplossen.
In het eerste geval ken je het bedrijf waarschijnlijk al: ik zocht bijvoorbeeld gisteren avond op tot hoelaat het zwembad open was en of we nog konden banen zwemmen. Hoe het zwembad hier heette wist ik natuurlijk al dus ik toetste in google in “koploper banenzwemmen”. Zo kwam ik op hun website en kon ik vrij snel zien hoelaat we terecht konden.
In het tweede geval weet je vaak nog niet precies wat je zoekt. Zo was ik op zoek naar een leuk hotel in Rotterdam en leuke uitjes met tieners in Rotterdam. En toen kwam ik op allerlei blogs uit die de leukste dingen voor mij verzamelt hadden, door die blogs klikte ik door naar de bedrijven die ze noemde!
Kennen mensen je bedrijf al?
Als mensen je bedrijf al kennen en je dus best al veel connecties hebt dan zul je vaak zien dat de eerste optie al aardig wat bezoekers oplevert. Dat zie ik bijvoorbeeld op de website van Roxana: het grootste gedeelte vind haar website door gewoon te zoeken op “Roxana Graman”.
Om haar bekender te maken doe ik allerlei dingen: ik post veel op Facebook en Instagram. Deel veel posts in Facebook groepen. Daarnaast heb ik een hele tijd actief een TikTok kanaal bijgehouden – dat doe ik nu slecht nog af en toe. Met ruim 15.000 volgers en video’s die regelmatig weer nieuwe views op leveren doen we daar altijd nog veel nieuwe contacten op! Ook stuur ik regelmatig persberichten rond naar diverse sites bijvoorbeeld over de aanleg van haar nieuwe terrein maar ook belangrijke wedstrijd resultaten. Zo komt ze natuurlijk bij steeds meer mensen in the picture en krijg je dus ook meer bezoekers naar je website.
Wat als je pas net begonnen bent en mensen je nog niet kennen?
Dan moet je dus eigenlijk optie twee gaan tackelen: de problemen die mensen ervaren. Dat kun je doen door een paar korte pagina’s te maken op je website, maar nog beter zijn diepgaande blogs. Hoe vollediger het antwoord is hoe groter de kans dat hij hoog in Google komt te staan en dus bezoekers oplevert.
Eerder schreef ik bijvoorbeeld het blog “Waar kun je als instructeur over bloggen” met concrete blog ideeen voor instructeurs maar het geld natuurlijk voor elk (paarden)beroep dat er veel problemen zijn die je kunt identificeren om over te gaan bloggen. Heb je nog geen ervaring met bloggen? Lees dan dit blog: “Hoe schrijf je een goed blog voor je bedrijf” !
Als je blogs hebt geschreven moet je die natuurlijk ook wel delen zodat mensen hem kunnen zien en bezoeken. Je staat namelijk niet in 2 dagen hoog in Google dus in het begin moet je er echt zelf goed aan werken om ze bezocht te krijgen zoals:
- Deel je blogs op je social media profielen, maar ook op je persoonlijke profiel en kijk of er facebook groepen zijn waar je kennis mag delen.
- Kijk of je ergens een gastblog mag schrijven: zorg wel dat dit geen blog is die je ook op je eigen website plaatst maar een compleet nieuw blog. En het liefst met een linkje naar jouw website natuurlijk.
- Deel het ook via je nieuwsbrief: Heb je die nog niet kun je daar ook mee beginnen door een gratis weggever te maken om zo mensen op je lijst te krijgen. Als dan ooit Facebook, Instagram of TikTok er mee stopt heb jij in ieder geval nog een manier om in contact te komen met je (potentiële) klanten!