Een facebook pagina aanmaken lukt veel mensen nog wel maar daarna tuimelen ze in een aantal veel gemaakte fouten. Dikke zonde want een Facebook pagina kan in sommige gevallen een prima vervanging zijn voor een dure website en vinden veel hippische ondernemers veel makkelijker om bij te houden
1. Maak echte een pagina geen persoonlijk profiel
Het gebeurt gelukkig steeds minder maar ik zie het nog steeds gebeuren: als bedrijf alleen een persoonlijk profiel maken. Mensen moeten dan echt vrienden met je worden (en jij met hun) om je pagina te kunnen zien. Het is zeker verstandig om ook op je persoonlijk profiel regelmatig je zakelijke dingen te delen maar begin altijd vanaf je bedrijfspagina! Als je al een account hebt kun je naar Pagina’s gaan op Facebook om een nieuwe pagina aan te maken.
2. Nodig je vrienden en kennissen uit voor je pagina
Het is echt niet gek om je vrienden op Facebook uit te nodigen voor je pagina ook al voelt het een beetje spannend. Gewoon doen. Willen ze het niet klikken ze het weg. Willen ze het wel – vaak zitten er in je eigen netwerk mensen die weer mensen kennen die klant van je kunnen worden. Sommigen kunnen ook echt als ambassadeur voor je gaan werken door steeds je berichten te delen. Super lief toch? En zonder mensen die je pagina volgen heb je sowieso amper bereik!
3. Wordt lid van relevante groepen en deel je posts daar in
Facebook stimuleert het gebruik van groepen steeds meer, het bereik in groepen is vaak wat hoger dan op je eigen pagina. Daarnaast bereik je ook weer mensen die jouw pagina nog niet volgen. In sommige groepen mag je lid worden als je pagina: doe dat vooral want als mensen dan je post liken kun je ze uitnodigen om ook je pagina te volgen. Dat doe je door op het aantal likes te klikken: daar krijg je dan de optie om mensen uit te nodigen.
4. Post consequent
Dit is wel een van de moeilijkste dingen maar o zo belangrijk. Zorg dat je met regelmaat wat post zodat je op mensen hun netvlies blijft. Hoe vaker je post hoe meer ze ook verbinding met je voelen, ze je gaan vertrouwen en klant gaan worden. Dit know, like and trust verhaal is natuurlijk niet iets wat je binnen 1 week vele klanten oplevert. Soms moeten klanten je wel minstens 1 jaar volgen voor dat ze overgaan tot klant worden.
Ga 1 dag in de maand er even voor zitten om vooruit minstens elke week 1 post te doen. Dat kan heel makkelijk vanuit Facebook Business Manager. Je kunt daar ook zelf je Instagram koppelen en die ook gelijk bijhouden.
Het makkelijkste om inspiratie te krijgen om dingen te posten is voor jezelf een aantal vaste categorieën te maken waar over je gaat posten. Het belangrijkste is dat ze een probleem welke je klant heeft oplossen. Denk bijvoorbeeld als instructeur aan: Lessen, Dressuur, Wedstrijden. Onder elke categorie kun je dan ook weer kiezen tussen bijvoorbeeld een quote, educatie, vraag van de week. Ik noem maar wat opties. Je ziet zo heb je al heel snel een hele rits aan ideen.
Heb je een toffe visual nodig? Die kan je zelf vrij makkelijk maken via Canva. Heel veel voorbeelden die je zo kan aanpassen naar je eigen stijl.
5. Kies een goede profielfoto
Allicht overbodig om te zeggen maar een goede profiel foto kan wonderen doen. Verander hem niet te vaak zodat mensen je blijven herkennen. Mensen werken het liefste met mensen dus zorg van een toffe foto van jezelf (in actie?) zodat ze ook gelijk weten met wie ze te maken hebben. Plan desnoods eens een keer een fotoshoot in met een (beginnende) fotograaf zodat je wat foto’s hebt voor in je beeldbank. Die kan je in je posts ook weer gebruiken.
6. Maak evenementen aan
Heb je een speciale lesdag, specifieke route die nog niet vol is? Maak gebruik van evenementen die je kunt aanmaken in Facebook. Mensen kunnen dan ook aangeven dat ze ‘meedoen’ aan het evenement waardoor hun vrienden het ook weer zien. En ook deze evenementen mag je in sommige groepen ook gewoon delen. Nog meer bereik.
7. Vul je informatie in
Facebook roept het vanzelf al als je een pagina aan maakt – maar maak ook echt gebruik van die informatie. Vul zo veel mogelijk in, je “info” stukje waarbij de eerste zin het belangrijkste is. Maar denk ook aan je telefoonnummer, e-mailadres en eventuele locatie. Zo hebben mensen direct al meer informatie.
8. Vraag actief om recensies
Voelt soms een beetje gek om hier naar te vragen maar doe het regelmatig. Vraag het bij nieuwe klanten na dat ze bij je zijn geweest maar ook bij mensen die al een tijd klant zijn. Mensen kijken toch graag naar de reviews om te weten met wie ze te maken hebben voor ze echt een afspraak met je gaan maken.
Zet het bijvoorbeeld standaard in je mail als je een afspraak bevestigd, of wanneer je achteraf een verslag stuurt. Ik gebruik Supersaas om de lessen in te plannen: die stuurt na de les een follow up waarin ik daar om vraag. Super handig hoef ik er niets meer mee te doen.