Dat social media gebeuren krijg je natuurlijk als kadootje gratis en voor niets bij. Ik merk dat veel ondernemers het lastig vinden om iedere keer maar weer iets te posten. Dus stel je eens voor dat je 1 maandagmiddag in plant om aan de slag te gaan met je social media. En dat je dan de HELE MAAND er niet meer naar om hoeft te kijken. Hoog uit wat reageren op wat reacties en that’s it. Dus hoe gaan we dit nou praktisch doen? Let’s go!
Maak een contentkalender
Okay niet gelijk steigeren het is echt niet zo ingewikkeld maar schrijf even voor jezelf uit wat deze maand allemaal belangrijke dingen zijn.
- Heb je bijvoorbeeld een clinic, workshop of een bepaald evenement waar je heen gaat? Als je zelf iets organiseert kun je echt wel elke week een keer herhalen dat het er aan komt, wat het kost en hoe mensen zich in kunnen schrijven.
- Zijn er dit seizoen belangrijke dingen? Van weer de weide op, tot het indoorseizoen wat begint. Alles wat relevant is in deze periode waar je wat over kunt delen. Heb je er veel over te vertellen? Dan kun je elke week bijvoorbeeld 1 dag uit kiezen waarop je daarover wat wilt posten.
- Wat zijn een aantal belangrijke problemen waar jou klanten vaak tegen aan lopen? Bijvoorbeeld niet goed uit komen voor de sprong, paard wil niet de trailer op, een paard wil moeilijk inbuigen. Noem maar op! Als je elke week 1 probleem behandelt hoef je er voor een maand maar 4 te verzinnen en heb je al elke week een post!
- Wat kun jij betekenen voor mensen? Naast dat je echt ingaat op de problemen kun je ook 1 of 2 keer in de maand gewoon een post doen waarin je vertelt wat je kan doen, wat je werkgebied is, wat je tarieven zijn en hoe mensen een afspraak maken. Dat zijn niet de posts met het meeste bereik maar kan vaak net wel de mensen die je al een tijdje volgen over de streep trekken om nu een keer een afspraak te maken.
Het makkelijkste is het als je werkt met een soort systeem waarbij je bijvoorbeeld op maandag altijd een probleem voorlegt met de eventuele oplossing. Op woensdag een clinic/les/workshop promoot. En op vrijdag bijvoorbeeld een verhaal vertelt over wat je hebt mee gemaakt – waarom je doet wat je doet. Of herkenbare verhalen voor je klanten.
Maak gewoon een simpele planning waarbij je voor 4 weken uitschrijft op welke dagen je welke posts gaat plannen. Kies een aantal posts dat jij kan vol houden. Zijn dat er 2 per week, doe je dat. Jij moet het een langere tijd kunnen volhouden.
Kies in wat voor formaat je de content giet
Nu heb je dus een soort overzicht wat je allemaal wilt gaan plannen. Nu moet je gaan bedenken wat je in welk soort content gaat doen. Je kunt natuurlijk een simpele foto erbij pakken – die bij het onderwerp past. Of je maakt in Canva een visual die je er bij kan voegen. Werk je met Canva? Zorg dan dat je vaste templates gebruikt die herkenbaar passen bij je bedrijf. En tot slot kun je natuurlijk kiezen om video’s te maken. Video’s kun je opnemen door gewoon zelf te gaan kletsen in de camera, je kunt stukken van je les (laten) opnemen of je kunt in Canva een aantal slides al dan niet met foto’s bij elkaar voegen om een soort video te maken. De video’s waar mensen te zien zijn doen het overal het algemeen het beste.
Schrijf dus achter elke content die je wilt maken, in wat voor vorm je dit wilt gaan maken.
Ben je nog niet zo thuis in video’s? Check dan even mijn eerdere blogs:
- Top kwaliteit video’s maken – in je eentje – Luister naar podcast #30.
- Een video maken – van een paar uur voor 1 video naar een paar minuten – Luister podcast #16.
- Maak betere video’s met deze 7 tips. – Luister ook podcast #7.
- Maar ik durf helemaal niet op video: over onzekerheid bij video’s voor je bedrijf
Doe alle gelijksoortige taken achter elkaar
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar het scheelt je ZOVEEL tijd als je gelijksoortige taken achter elkaar doet bespaar je keiveel tijd. Vandaar dat we dus eerst nadenken over de contentplanning, verdelen in welke soorten content we gaan maken. En dan nu gaan we ook weer taken batchen:
- Zoek eerst alle foto’s bij elkaar die je nodig hebt per post. Of ga ze natuurlijk eerst maken als je nog niets hebt.
- Dan kun je aan de slag gaan met alle visuals die je wilt maken. Je maakt dus van alle posts alle visuals in 1 keer. Je gaat nog niet de tekst erbij schrijven.
- En het zelfde geldt voor de video’s die je wilt maken. Doe dus achter elkaar alle video’s opnemen die je wilt maken. Daarna ga je er eventueel in knippen en plakken (kan makkelijk op je mobiel met CapCut).
- En dan kun je per post de teksten gaan schrijven. Vergeet niet om de meeste posts af te sluiten met een call-to-action. Dus bijvoorbeeld “stuur me een DM voor een afspraak” “Plan een consult in via de website” etc etc.
Ik sla dit soort dingen het liefste op in een content databank. Bijvoorbeeld in Asana of Trello kun je makkelijk je content bewaren om later in te plannen of her te gebruiken.
Plan je content vooruit met tools
Nu je alle klaar hebt staan is het tijd om alles in te gaan plannen voor de komende maand! In Meta Business suite kun je het heel makkelijk doen voor zowel Facebook als Instagram. Vergeet niet het schuifje er boven aan te passen bij “Bericht aanpassen voor Facebook en Instagram”. Op Facebook kun je namelijk een klikbare link toevoegen, het liefst doe je dat bijna elke post. Bijvoorbeeld een link naar je whatsapp (met http://wa.me/31[jouw06nummer]) of je website. Op Instagram kan dat helaas niet, daar kun je kiezen om “Link in bio” erbij te zetten. Of stuur een DM. En natuurlijk wat hashtags toe te voegen. Ben je nog niet zo bekend met hashtags lees dan even dit eerder blog over hashtags hoe waar en wanneer.
Op TikTok kun je tegenwoordig ook op je PC makkelijk vooruitplannen, en het zelfde geld voor YouTube short video’s. Op TikTok kan je overigens niet voor een hele maand maar maar voor maximaal 1,5-2 weken.
En zo heb je dus in een paar uur tijd – je hele social media voor de komende maand op de rit. Hoe chill toch? Wil je meer praktische tips en nog beter je strategie aanpakken? Doe dan mee met Je social media op orde zonder stress.