Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Twitter… Moet ik dan echt alles doen?!

Als ondernemer ben je begonnen met je bedrijf omdat je ergens goed in bent, en mensen (en of hun paarden) kunt helpen. Maar dan krijg je er van alles “gratis” bij. Van administratie, website tot je social media kanalen.. Moet je dan echt alles doen?! Nee hoor dat HOEFT echt niet! Hoe je het wel moet aanpakken ga je vandaag vertellen 🙂

Welk platform past bij jou én je doelgroep

De eerste vraag die je jezelf moet stellen als je wilt beginnen aan je social media is “Welk platform past het beste bij mij?” en dan natuurlijk “Welk platform past het beste bij mijn doelgroep”. In een hoop gevallen zijn die over het algemeen het zelfde – in een paar uitzonderlijke gevallen kan daar een verschil in zitten. Waarom ik begin met de vraag of het bij jou past is simpel: als het niet bij jou past ga je het NIET volhouden….

In Nederland is nog altijd Whatsapp het meest populair in de categorie social media – YouTube heeft zo goed als het dalende Facebook ingehaald en Instagram klimt ook nog altijd. Linkedin is nog altijd groter dan TikTok en Snapchat, en Twitter (wat nu X) heeft is inmiddels weer iets aan het stijgen.

  • Facebook: Wordt gebruikt door een brede leeftijdgroep maar de jeugd laat het meer links liggen. De meeste gebruikers zijn tussen 25-54 jaar. Wordt vooral gebruikt voor vrienden/familie maar ook groepen en community’s. Veel video maar ook afbeeldingen en tekst.
  • YouTube: Wordt gebruikt door alle leeftijden met de piek tussen de 18-44 jaar. Wordt door steeds meer mensen echt als zoekmachine gebruikt. Natuurlijk draait YouTube om de video’s maar wist je dat ze daar ook korte video’s hebben zoals de reels op Instagram? Die gaan ook steeds beter.
  • Instagram: Wordt ook door veel verschillende leeftijden gebruikt en heeft vaak meer bereik en interactie dan Facebook. Ondanks dat je alle leeftijden er vind zijn meeste gebruikers tussen 18-44 jaar. Instagram was een platform voor foto’s maar ze zijn inmiddels ook heel goed in video (reels)!
  • TikTok: vooral bekent van de dansjes maar dat gebeurt er niet veel meer. Er is veel grappig, humor maar ook veel educatie. Jeugd gebruikt het ook vaak als zoekmachine. Er zijn tegenwoordig gebruikers van alle leeftijden te vinden maar de piek zit tussen 13 en 24 jaar. De meeste posts die je voorbij ziet komen zijn video’s maar er komen ook steeds vaker (swipebare) afbeeldingen voorbij.
  • Pinterest: Wordt ook veel gebruikt als zoekmachine door een grote leeftijdsgroep. De pieken zitten tussen 25-34 en 55-64 jaar. Hier werken ze met “pins” meestal afbeeldingen maar tegenwoordig ook meer video. Mensen slaan die op hun eigen prikborden op om zo informatie bij elkaar te verzamelen.
  • Twitter: Verloor door de verandering naar X eerst veel gebruikers maar klimt langzaam terug. Voor tekst, nieuws en actualiteiten. Verschillende leeftijden vind je hier maar de piek is tussen 25-34 jaar.
  • Whatsapp: Wordt natuurlijk door vrijwel iedere Nederlander gebruikt. Maak jij al gebruik van de story’s en bijvoorbeeld community’s of kanalen?

Jij moet dus de afweging maken: als je zelf niet graag dingen met video doet vallen er al een aantal platformen af. Hoewel ik je in deze tijd toch zou adviseren meer met video te doen overigens.

Je hebt sinds een tijdje ook Threads – een soort van Twitter poging van Meta (instagram/facebook) die in de lift zit.

In de meeste gevallen is Instagram mijn eerste keuze – daar is op dit moment de meeste interactie, genoeg mensen, genoeg bereik van je posts. Maar dat kan voor jou persoonlijk dus heel iets anders zijn!

Maak dus eerst 1 keuze

Dus zoek wat bij jou past, waar jij graag bent, en waar je doelgroep ook zit. En waar jouw content dus ook bij past. Dat platform is degene waar je je op gaat focussen. Mijn motto is altijd beter 1 kanaal goed – dan 3 half doen. Je bent maar een ZZP-er en je moet ook nog geld verdienen dus je hebt geen tijd om overal actief te zijn en vooral alle ins en outs te weten van elk platform. Leg die lat ook niet zo hoog voor jezelf – dat is niet realistisch.

Zet je content slim in

Als je dan een keuze hebt gemaakt hoef je echt niet alle andere platformen links te laten liggen. Wat ik voor mezelf en klanten vaak doe is de content maken voor 1 platform: meestal Instagram dus. En dan zorg ik er voor dat ik precies diezelfde content ook deel op andere platformen. Dat kost me namelijk niet zoveel tijd – de content is dan niet persee perfect voor dat platform maaaarrrrr zorgt toch weer voor weer andere ogen op jou content/visie/bedrijf/persoon.

Dus ik maak een reel speciaal voor Instagram. Die plan ik dan in dat hij zowel op Instagram als Facebook online komt (vanuit Facebook Business suite). Ik doe wel vaak nog even voor Facebook een klikbare link toevoegen – bij de Instagram versie alleen de tekst “Link in bio” en wat hashtags. Dan kopieer ik die tekst voor Instagram en plaats dezelfde video ook direct door op YouTube Shorts, TikTok en voor mezelf ook vaak op Linkedin. Dat kost namelijk amper een minuut extra en heb je toch weer heel wat andere mensen bereikt!

Maar probeer dus die andere platformen gewoon een beetje voor spek en bonen erbij te doen in het begin zeker. Je hoeft echt niet overal expert in te zijn – maar het zijn toch weer extra platformen waar je met minimale moeite toch mensen kunt bereiken. In een ideaal geval ga je voor elk platform specifiek juiste content maken – bijvoorbeeld in een net ander formaat, net andere teksten e.d. Maar dat is gewoon niet haalbaar als je het allemaal zelf moet doen naast je dagelijkse werk!

Vorig bericht
Help je klant met kiezen!
Volgend bericht
Zorg dat (potentiële) klanten je niet vergeten!

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!