Groeien op Instagram – welke fout ik zelf maakte..

Instagram, vroeger vooral voor de perfecte foto’s en vooral veel selfies maar tegenwoordig vind je er veel diversere content op. Vooral de reels gaan echt alle kanten op – bij mij staat het vaak vol met grappige filmpjes maar ook veel hippische content van houding en zit tot bekappen. Vroeger gebruikte ik vooral Facebook maar ik moet zeggen dat het tegenwoordig bij mij veelal Instagram first is. Maar hoe groei je nou precies op Instagram?

Zijn volgers belangrijk?

Als eerste even deze mythe tackelen: je hebt geen duizenden volgers nodig om een goed inkomen binnen te halen. Ik heb bijvoorbeeld zelf al jaren rond de 700-800 volgers op Instagram en werk al 4,5 jaar volledig zelfstandig zonder loondienst baan er naast en kan nog altijd mijn broek prima ophouden. Focus je dus in ieder geval niet kapot op die aantal volgers.

Zo heb ik ook klanten waarbij ik het account inmiddels tot 4.000 volgers heb laten groeien, die daarvoor ook al echt genoeg omzet hadden. Maar ook een klant die al jaren een goed lopend bedrijf (inclusief personeel) heeft maar eigenlijk nog niets op Instagram deed die nu rond de 100 volgers zit. Ik ken ook mensen die meer dan 10.000 volgers hebben – en nog altijd een loondienst baan er naast hebben omdat ze niet genoeg zelf verdienen… Dus je aantal volgers zegt precies NIETS. Het is ook niet zo als mensen je volgen dat ze altijd al je content zien: al is het op Instagram vaak wel iets beter qua verhoudingen dan op Facebook.

De fout die ik maakte

De reden trouwens dat mijn account rond het zelfde aantal blijft hangen al die jaren is eigenlijk door een dikke fout die ik maakte. Ik ben ooit dit account begonnen naast mijn prive instagram account omdat ik een soort van gebombardeerd was tot fotograaf. Ik maakte foto’s bij crosslessen gewoon omdat ik het leuk vond en uiteindelijk ging iedereen me fotograaf noemen. Dus toen maakte ik daar een apart account voor aan om zo mijn foto’s te delen met iedereen. Op den duur veranderde het een beetje: ik vond mezelf toch echt geen fotograaf – vond het gewoon gezellig bij de lessen en deed dat erbij. Ik ging steeds meer online marketing klusjes doen voor hippische ondernemers en zo rolde ik eerst in een soort van dubbel rol, met twee compleet verschillende doelgroepen.

Want de doelgroep van mijn fotografie account zijn meestal (cross)ruiters. Waarvan een deel zelfs nog op school zit en en deel gewoon in loondienst is. En maar een klein stukje daarvan zijn ondernemers. En de doelgroep van mijn nieuwe bedrijf eigenlijk zijn het kleine deel ZZP-ers. Ik besloot echter daar niet een nieuw account voor te maken – maar gewoon op deze door te borduren :o).

Inmiddels fotografeer ik niet meer, ik film nog wel bij de lessen maar dat promoot ik niet actief meer op mijn Instagram. Mijn account gaat dus nu alleen nog over ondernemen en online marketing.

Het algoritme werkt me dus zo eigenlijk tegen

Door dat ik dus het grootste deel van mijn doelgroep heb opgebouwd met mijn fotografie en ik nu dus post over ondernemen en online marketing zal een groot deel van mijn doelgroep zich niet aangesproken voelen – ondanks dat de meeste mij echt wel goed kennen! En daardoor reageren ze niet op mijn posts – en denkt Instagram dat ik geen waardevolle dingen deel. En daardoor komen mijn posts niet zo snel in de tijdlijn van nieuwe mensen. Snappie em nog?

Zorg dus dat je zelf niet deze fout maakt – ook al heb je best wel wat volgers op gebouwd. Het is makkelijker om met een compleet nieuw account je doelgroep te vinden dan een bestaand account om te vormen van doelgroep.

Zo groei je wel op Instagram

Dussss als je deze fout (nog) niet gemaakt heb knijp dan in je handjes en ga lekker aan de slag met je Instagram. Het belangrijkste onderdeel is zorgen dat mensen interactie hebben met je post. Dat ze op het hartje drukken, delen, swipen of reageren. Want dan begrijpt Instagram dat dit een waardevolle post is. Dus je moet gaan testen met waar je doelgroep op reageert. En zet vooral in je posts call-to-actions als “Swipe”, “druk op het hartje als je er mee eens bent” of stel ze (retorische) vragen. Probeer te vinden en te testen waar je doelgroep op reageert.

Gebruik je stories ook vooral de quiz of poll sticker – daar kunnen mensen heel makkelijk op klikken en zo krijg je weer meer verbinding met je doelgroep, en dat is waar het allemaal om draait. Geeft ze dilemma’s waar ze uit kunnen kiezen, laat ze mee denken over iets noem maar op.

Reels zijn vaak het makkelijkste om nieuwe mensen mee te bereiken – die kun je makkelijk op nemen met je telefoon en editten in CapCut of Canva zelfs. Als je nog niet zo bedreven bent in video’s maken check dan voor even “Top kwaliteit video’s maken – in je eentje”. Per reel zou ik altijd een handje vol hashtags toevoegen – en dan het liefst specifiek bijvoorbeeld #eventing en liever niet iets als #happy – dat is veel te breed.

Het helpt ook als je echt verbinding op zoekt met je volgers en echt reageert onder hun posts (en zij weer onder de jouwe), dat is iets wat echt tijd nodig heeft. Als je er een systeem voor wil maken ga je bijvoorbeeld elke ochtend tijdens de koffie even een kwartiertje (dus niet de hele dag doelloos scrollen) door je insta feed heen vanaf je zakelijke account en zorg je dat je 2-5 reacties achter laat bij mensen!

En natuurlijk blijf regelmatig posten! Wil je minder afhankelijk worden van je social media? Zet je zelf dan op de wachtlijst – binnenkort lanceer ik een cursus waarin ik je daar precies mee help!

Vorig bericht
Zorg dat (potentiële) klanten je niet vergeten!
Volgend bericht
Hoe vaak en wanneer stuur je eigenlijk een nieuwsbrief?

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!