Je hoeft echt niet altijd iets nieuws te schrijven om te delen op je socials

Voel jij de druk om elke keer maar een nieuwe post te verzinnen? Zit dan weer een paar uur achter je laptop van allerlei nieuwe dingen te schrijven? Je bent niet de enige! Maar wist je dat dat echt helemaal niet hoeft? Je kan écht gerust regelmatig eerder geschreven content opnieuw gebruiken op je social media. Scheelt ook weer een bak met tijd.

Maar een klein deel van je volgers ziet het

Ik beheer verschillende grotere (40.000 volgers), gemiddelde (5.000 volgers) tot kleinere accounts (300 volgers) en ik kan je vertellen het aantal mensen dat je posts daadwerkelijk zien is vrij laag. Zeker op Facebook zijn de aantallen meestal vrij treurig – op de enkele reel na die ineens meer aandacht krijgt en onder meer mensen getoond wordt door het algoritme. Gemiddeld ziet slechts 20-30% van je volgers een post op Facebook. Op Instagram ligt het meestal net iets hoger. Maar het is alsnog maar een vrij klein deel van je volgers. En zeker posts die puur gericht zijn op verkoop hebben een iets lager gemiddelde..

Als je dus bepaalde posts herhaalt zorg je er hopelijk voor dat op dat moment dat je hem herhaalt net weer andere mensen online zijn waardoor net een ander stukje van je volgers de post ziet!

Je hebt 5 tot 7 herhalingen nodig voor je iets echt onthoud

En dan is er nog een andere factor: de meeste mensen hebben géén fotografisch geheugen. Voor de meeste mensen geld dat ze iets wel 5 tot 7 keer moeten herhalen voor ze het kunnen onthouden. Dus als je mensen dingen wilt leren kun je echt heel goed de tips meerdere keren herhalen! Informatie waarvan je wilt dat je volgers/klanten het opslaan in hun lange termijn geheugen kun je het beste met tussen pozen herhalen. Denk maar eens aan vroeger: ik was echt iemand die de avond voor een SO ging leren. Haalde een voldoende op het SO en was het een paar dagen later allemaal totaal weer vergeten :o).  Dat werd op het examen dus iets meer materiaal stampen. Dat geld voor dit natuurlijk precies het zelfde! Educatieve content kun je dus gerust met een paar weken er tussen echt schaamteloos herhalen.Ik doe vaak na 2-3 maanden posts weer herhalen, ik sla ze op op een todo-board in een programma als Asana, Trello of Todoist. Super handig want dan kan ik gewoon daarheen, posts eruit halen en inplannen. Klaar!

Nieuwe volgers hebben het nog niet gezien

In de loop van de tijd krijg je – als het goed is – ook wat meer volgers. Dus die mensen hebben die post van een paar weken of maanden terug nog helemaal niet gezien. De meeste mensen gaan echt niet helemaal naar een profiel pagina om eens rustig alle posts van afgelopen maanden terug te kijken dus al je eerdere pareltjes die gaan zij echt niet meer zien. Dus ook gewoon voor hen – plaats eerdere posts gewoon opnieuw!

Testen is leuk!

Als je een oude post hergebruikt kun je ook eens gaan testen wat misschien beter werkt! Je kunt de tekst iets aanpassen (om te testen of je dan meer interactie krijgt met bijv een net andere titel of call-to-action) of een andere foto toevoegen om te kijken of dat zorgt voor meer bereik. Je weet natuurlijk nooit precies wat er voor zorgt dat iets beter gaat. Het kan ook zijn dat jij net je post had ingepland op het moment dat het super mooi weer was en iedereen aan de BBQ zat. En dat de volgende keer dat je het post je doelgroep wel toevallig net op social media zit te scrollen… Dus daarom zou ik zeggen probeer gewoon een oude post opnieuw te plaatsen en pas gewoon eens 1 ding aan. En kijk dan naar het verschil met de vorige keer. Over een paar maanden kun je hem weer opnieuw plaatsen en dan pas je misschien weer 1 klein ding aan. En zo kun je een beetje proberen het te perfectioneren.

Wissel je soorten content af

Wat ik vaak doe is per week een schema maken bijvoorbeeld:

  • Maandag: een oude post hergebruiken
  • Woensdag: een nieuwe oefening delen
  • Vrijdag: Een sales post. Dus bijv een lesroute, workshop, clinic etc.

Die sales posts kun je eigenlijk ook standariseren dat je een paar verschillende maakt die je iedere keer afwisselt. Dat je de ene week een clinic aanraad, de andere week een workshop, de andere week je gewone lessen bijvoorbeeld. Dat je 3-4 verschillende hebt. En dan hoef je dus per week maar 1 “nieuwe” post te maken. Scheelt echt veel tijd toch?!

En heb je nou een workshop of clinic die binnen een paar weken is? Dan kun je op de overige dagen dat gewoon rustig nog een keer posten – als je daar ook weer 2 of 3 versies van maakt valt dat ook niet zo snel op! En dan kun je testen welke versie het beste scoort 🙂 Dan heb je in een week tijd gewoon elke dag een post.

Denk ook aan je stories!

Ik gebruik mijn stories voor mijn eigen bedrijf eigenlijk te weinig: maar het is echt super waardevol. Je kunt sowieso je posts die je al inplant delen in je stories op Instagram en Facebook. Maar ik probeer ook vaak de stories te gebruiken in Whatsapp – omdat nog niet vele mensen die daar gebruiken val je wel veel meer op! Ook voor je stories geldt – je kunt daar helemaal content makkelijk hergebruiken want na 24 uur verdwijnt het toch.  Maak het je zelf echt niet te moeilijk en hergebruik gewoon je oude content en bespaar je tijd.

Vorig bericht
Hoe vind je de juiste woorden voor je doelgroep?
Volgend bericht
Help je klant met kiezen!

Serita

Mijn missie is om te zorgen dat jij niet meer het grootste geheim bent op internet. Ik weet dat jij heel goed in je werk bent – ook al begin je pas net – jij weet en kan zeker meer dan je stalgenoten. Nu moeten we nog zorgen dat jouw klanten je kunnen vinden!

don’t be shy!

Ik weet zeker dat er mensen op jou zitten te wachten!

Gebruik al mijn GRATIS tips

Ik geef al super veel weg – omdat ik jou ontzettend graag wil helpen. En als ondernemer komt er al zoveel op je pad. En alles kost geld! Maar je kunt op internet zoveel kennis vinden waar je je bedrijf echt al een heel eind mee kunt opzetten als je een beetje door zet!

Lees mijn blogs of luister naar mijn podcast!

Heb je meer hulp nodig?

Wil je net een stapje verder dan alle gratis tips? Ik heb verschillende trajecten voor je klaar staan waarmee je aan de slag kan om van jouw bedrijf een succes te maken. Voor kleine voor iedereen betaalbare bedragen. Let’s do this!

 

Samen kom je verder!

Heb je een stok achter de deur nodig? Iemand die je helpt met de juiste keuzes maken? Of wil je je hele social media gebeuren uitbesteden? Neem vooral even contact met mij op en dan gaan we samen bekijken hoe we het kunnen gaan invullen aan de hand van je wensen en je budget.

Social media

Loop je vast met wat je moet posten? Geen strategie? Of levert het niets op? Laat mij mee kijken!

Brainstorm

Stagneert het met klanten en weet je niet waarom? Struggle je met een netwerk opbouwen? Laat mij helpen!

Website

Geen idee wat er op moet? Komen er amper mensen op je website? Laat mij je helpen!

Nieuwsbrief

Beginnen aan een nieuwsbrief maar weet je niet hoe? Struggle je met onderwerp? Laat me je helpen!