Luister je liever dan dat je leest? Ik heb dit blog ook in podcast versie opgenomen.
Egocentrisme is een natuurlijk ding wat wij mensen hebben. Het was vroeger essentieel om te overleven. We ervaren de wereld ook vooral vanuit ons eigen standpunt. En daarom willen we graag delen wat wij zelf belangrijk vinden. Wat wij vinden dat de wereld moet horen. Maar heb je er wel eens bij stil gestaan dat dat misschien helemaal niet is waar je potentiële klant op zit te wachten?
Je content werkt niet – het levert niets op
Ken je dat, je hebt je eindelijk er aan toegezet om content te maken voor je socials maar er reageert geen kip op. Het algoritme laat het daarom ook niet zien aan andere mensen. Wat een ellende! Dat komt vaak dus omdat jij iets deelt wat JIJ wilt delen. En wat niet persee iets is waar de klant op zit te wachten.
Het kan zijn dat jij iets een probleem vind, maar dat jouw doelgroep dat helemaal niet als probleem ervaart. Ik hoorde laatst in een podcast een mooi voorbeeld: iemand had een manier gevonden voor dierenartsen om een bepaalde ingreep op een andere manier te doen. Dus zij ging daar enthousiast over posten en benaderde dierenartsen. Maar het leverde niets op. Waarom? De dierenartsen ervaarden geen problemen met de huidige manier van het doen van de ingreep. Voel je hem al? Als je doelgroep het niet als probleem ervaart dan reageren ze er niet op. En dan doet je content dus niets. Dan levert het zeker geen verkopen op.
Inleven in je doelgroep
Inleven in je doelgroep, ze echt begrijpen. Weten wat er in ze om gaat en welk probleem ze ervaren voor ze iemand zoals jij gaat zoeken. Hoe doe je dat precies?
- Ga na wie je klanten zijn. Zijn het de recreatieve ruiters? Zijn het mensen die niet rijden? Hebben ze de paarden aan huis? Vinden ze welzijn heel belangrijk? Of is presteren meer hun ding? Ga na wat je huidige klanten zijn, zijn dit jouw ideale klanten of zoek je toch net een andere doelgroep?
- Waar lopen ze tegen aan? Doe je ogen dicht en stel even voor dat je in de schoenen staat van je ideale klant. Wat doen ze met hun paard als ze realiseren dat ze een probleem hebben? Waar zijn ze? Op stal? In de bak? In het bos? En hoe uit zich dat probleem? Wat voor symptomen zien ze?Voor een zadelpasser kan het bijvoorbeeld zijn: het paard staakt ineens bij het rijden. Of buigt 1 kant niet meer fijn op. Voor een gedragstrainer kan het zijn: Ik krijg mijn paard niet te pakken in de wei.
Je kunt in dit proces vast een heleboel problemen ontdekken waar je iets mee kunt. Probeer daarbij wel een focus te houden op de problemen waar jij echt goed in bent om op te lossen. Want als jij ALLES kunt oplossen, dan weten mensen niet meer waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Zo kun je als gedragstrainer vooral focussen op clickertraining, maar ook bijvoorbeeld op merriegedrag. Kies jouw expertise en focus binnen je vakgebied. Eerder nam ik deze podcast op en schreef ik deze blog over het kiezen van je specialisatie en waarom dat belangrijk is.
Nu heb je een idee waar zij tegen aan lopen – en waar jij dus over kunt posten! In die content zal je potentiële klant zichzelf sneller herkennen en actie op ondernemen :).
Waardevolle content maken
Nu je weet wat hun problemen zijn moet je waardevolle content gaan delen. Het liefste in video – want dat zorgt meestal voor meer bereik dan gewone posts. En vooral worden rechtopstaande video’s (gedeeld als reels op Insta/FB, als shorts op Youtube of gewoon op TikTok) veel getoond aan mensen die je nog niet volgen.
Wat is dan precies waardevolle content?
- Begin je video met een haakje of “hook” zoals ze in het engels zeggen. Iets waar ze zich in herkennen en stoppen met scrollen. Bijvoorbeeld:
- 3 manieren om je paard wel te vangen in de wei
- Worstel je met het gedrag van je merrie? Stop met scrollen en luister!
- De nummer 1 reden dat je de cross steeds niet uitrijdt
- 5 dingen die ik eerder had willen weten over dubbele lange lijnen
- Vast gelopen in je dressuurtraining? Probeer dit
- En daarna ga je tips delen om de mensen te helpen. Natuurlijk kunnen de mensen niet altijd het volledige probleem zelf op lossen, maar je kunt ze wel vast wat tips en inzichten geven waar ze misschien kleine stapjes zelf mee kunnen maken.
- Sluit je video af met een call-to-action, dus 1 actie die de mensen moeten doen na het zien van je filmpje. Dus of je volgen, je blog lezen, een reactie geven. Laat ze 1 ding doen – anders krijgen ze keuze stress en haken ze af.
Ga dan iedere keer weer terug kijken naar welke video heeft het goed gedaan en hoe kan ik dat hergebruiken? Zo kun je steeds betere content leren maken.
Werken aan je social media strategie
Schrik niet gelijk van het woord strategie, maak het niet gelijk te groot en ingewikkeld. Maar als je bezig gaat met het probleem van je klant is het wel goed om je een klein beetje bewust te zijn van een strategie.
Om te zorgen dat je ook echt klanten gaat binnen halen heb je 3 soorten content nodig:
- Groei content: Deze content wordt getoond aan veel nieuwe mensen, als je steeds in dezelfde vijver blijft vissen is het een keer leeg. Dus je moet zorgen dat meer mensen je leren kennen. Dat doe je door korte video’s te plaatsen (max 20-30 seconden is lang zat). Die waardevolle inzichten geven, het liefst ook een beetje grappig en vooral herkenbaar zijn. In de meeste gevallen zijn het vooral video’s die gepusht worden naar nieuwe mensen.
- Content om je leuk te vinden en te vertrouwen: Dan moeten mensen je leuk gaan vinden, je echt als expert gaan zien en je gaan vertrouwen. Dat doe je door wat meer langere video’s (een minuutje is meestal lang genoeg weer op socials) en diepgaandere posts die ingang op de problemen die ze ervaren. En dit proces kan vaak best lang duren zorg dus dat je consistent zichtbaar bent en iedere keer weer in de tijdlijn komt van je volgers. Hoe vaker ze je zien hoe sneller ze je gaan vertrouwen.
- Content om te verkopen: En deze vergeten mensen heel vaak, je hebt content nodig die ook daadwerkelijk vertelt wat ze dan bij je kunnen komen. Deze posts zullen lang niet zoveel bereik hebben als de eerste en de tweede maar ze komen vaak wel in de tijdlijn van de mensen die echt “fan” van je zijn! En dat is het moment waarop ze “koop-klaar” zijn. Ze kennen je, ze vertrouwen je dus ze geven je graag geld om hun probleem op te lossen. Zie het dan ook niet als verkopen maar juist om te helpen!
Probeer dus elke week alle 3 deze soorten content te delen zodat je alle onderdelen gedekt hebt. En zo kun je dus van elk probleem al 3 posts maken! En daarnaast kun je elk probleem weer vanaf een andere kant bekijken dus je hebt al heel snel een eindeloze lijst aan posts klaar staan. Hoe chill!
Ben jij je al bewust van de problemen van je klant en heb je daar al content omheen gemaakt?