Dus je hebt een bedrijf – je bent goed in je beroep. Maarja als ondernemer komt er van alles meer bij kijken. Kijk je HOEFT niet actief te zijn op social media om een succes te maken van je bedrijf. Maar, het maakt het vaak wel makkelijker. Je hebt online vaak sneller een groter bereik dan dat je offline voor elkaar kunt krijgen. Alleen dan: wat post je in vredesnaam online? Laat mij je vandaag helpen.
Wat in ieder geval niet hoeft
Vaak hoor ik een vertwijfelde ja maar moet ik dan ALLES delen online? Van mijn lunch tot een uitje met mijn dochter? Nee joh – je bent geen Enzo Knol die alles moet delen wat ie doet. Het is aan jou de keuze wat je wel of niet wilt delen. Als je niets van je privé wereld wilt delen is dat ook helemaal prima! Een klein ding om in je achterhoofd te houden is wel dat mensen sneller met je willen samenwerken als ze raakvlakken ontdekken. Dat kunnen dingen op werk gebied zijn, maar bijvoorbeeld ook op privé gebied. Bijvoorbeeld een grappige (niet werkgerelateerde) actie van je paard, die voor de zoveelste keer de poetstas om kukkelde.
Maar wat dan wel?
Met je social media is je belangrijkste doel waarschijnlijk nieuwe klanten binnen halen. Omzet maken. Om daar voor te zorgen moet je eigenlijk verschillende soorten posts maken:
- Posts die bereik op leveren. Waar potentiele nieuwe klanten kunnen ontdekken dat je bestaat.
- Posts die verbinden en vertrouwen opbouwen. Want als de nieuwe mensen je posts vaker zien, beter begrijpen wat je voor ze kunt doen, en vooral jou en jouw visie beter leren kennen zullen ze sneller geneigd zijn om zaken met je te doen.
- Posts die zorgen dat mensen klant worden. Eerst moet je nieuwe mensen bereiken, dan win je vertrouwen en dan moet je natuurlijk zorgen dat je ze ook nog stimuleert om een afspraak te maken.
Elke post heeft een andere manier van schrijven. De eerste categorie zijn eigenlijk vreemden. In tweede categorie zijn het kennissen en bijna vrienden. En in de laatste categorie zijn het vrienden tot (bijna) beste vrienden. Als je tegen een wild vreemde zegt “Hey gaan we morgen even een kop koffie drinken?” dan hebben ze zoiets van wat ben jij voor een freak? Terwijl de laatste categorie zou zeggen joh gezellig!
Hoe kom ik op de onderwerpen?
Als eerste is het belangrijk dat je je ideale klant goed kent, en weet welke problemen ze hebben. Daar deelde ik in podcast #27 en podcast #12 al meer over. Maar hoe kom je dan precies op onderwerpen?
Ik begin altijd met zelf logisch na te denken over welke problemen ze zouden kunnen hebben. Daar maak ik een lijstje van bijvoorbeeld:
- Tijd halen in de cross
- Weigeringen in de cross
- Wanneer beginnen met galoptraining
Dan ga ik die onderwerpen in toetsen in Google: je krijgt dan met auto aanvullen soms al goede suggesties maar als je op enter drukt krijgt je ook nog een kopje met “Meer om te vragen”
En vaak zie je tussen de resultaten vast ook weer dingen die je zou kunnen gebruiken. Maar let op: ik zeg niet ga 1 op 1 delen wat je hier op Google vind maar gebruik het als inspiratie voor je content. Jij hebt namelijk je eigen uniek visie en manier om deze problemen op te lossen.
Daarna is het ook leuk om eens in Chat GPT of Google Gemini aan de slag te gaan. Hij geeft je soms ook goede ideeën – en soms heel veel poep overigens. Je kunt hem een vraag stellen als
“Mijn doelgroep zijn [vul zo specifiek mogelijk in, vrouwen, leeftijd, niveau van rijden of wat ook belangrijk is] en ze lopen [vul de problemen in] aan. Wil jij voor mij 20 social media posts voor me verzinnen? Schrijf 1 korte zin die ik als titel kan gebruiken dan vul ik hem zelf aan.”
Chat GPT
Google Gemini
Zoals je ziet krijg je heel andere resultaten, en je kunt ook vooral doorvragen en dingen aanpassen. Ook hier geld weer het meeste kan je echt niet 1-op-1 gebruiken maar dient allemaal als inspiratie.
Al die inspiratie kun je vervolgens opslaan op een plek waar je het makkelijk terug kan vinden. En waar je zodra je posts gaat maken dit terug kunt vinden. Waar je dat doet hangt af van wat je zelf prettig vind en paar voorbeelden zijn:
- Een excel/spreadsheet lijst. Waarin je een kolom maakt bijvoorbeeld met Onderwerp, titel en allicht al de tekst voor de 3 verschillende soorten posts die je eruit kan halen: een voor meer bereik voor vreemden die je nog niet kennen, 1 die je schrijft voor kennissen en bijna vrienden en de laatste alsof het al je vrienden of zelfs bijna je BFF’s zijn.
- Je kunt dit ook doen in een projectmanagement tool als Asana of Todoist. Ik gebruik daar vaak de optie “Board” waar je een soort prikbord kan maken met ideeën. Je maakt een soort kaartjes die je makkelijk kun verslepen en aanvullen ook weer met alle verschillende post soorten. Beide trouwens gratis te gebruiken.
Hoe zorg ik dat ik niet de hele dag zoet ben met 1 post?
Je hebt vast al eens gehoord van “batchen” van content. Dus niet elke dag 1 post doen. Maar 1 keer gaan zitten en dan een aantal posts achter elkaar doen. Maar hoe doe je dat nou precies?
Je hersenen kunnen in tegenstelling tot wat je misschien denkt niet multitasken, ze doen aan switch tasken. Elke keer als je een andere “taak” moet uitvoeren moeten je hersenen wisselen. En dat wisselen kost tijd. Naast dat het natuurlijk ook veel tijd kost als je iedere keer je laptop op moet starten, content-ideeen-lijst moet zoeken, je meta business suite om je posts in te plannen erbij te pakken, en canva om de visuals te maken te moeten openen.
Dus wat gaan we doen: we gaan taken groeperen om zo de meeste tijd te besparen:
- Eerst verzin je alle onderwerpen. Die zet je op een rij.
- Je gaat teksten schrijven voor de posts. Eerst bijvoorbeeld de posts gericht aan de vreemden, heb je die voor alle onderwerpen, dan ga je door met de posts voor kennissen/vrienden. Etc.
- Dan ga je de visuals maken die je erbij wilt doen, of de video’s opnemen. En ook hier weer groepeer dus alle zelfde soorten taken. Bijvoorbeeld eerst je 5 video’s opnemen. Als je die klaar hebt dan pas ondertitelen. Zo bespaar je de meeste tijd.
- En dan is het een kwestie van inplannen met bijvoorbeeld Meta Business suite voor Facebook en Instagram.