Je hebt eigenlijk 3 soorten content nodig – voor je social media maar ditzelfde geld natuurlijk ook voor alle andere content die je maakt. Elk persoon zit namelijk in een andere fase van het proces:
- Ze moeten je leren kennen
- Ze moeten je leuk vinden
- Ze moeten je vertrouwen
Meestal komen ze binnen in de eerste categorie en dan verhuizen ze langzaam naar de tweede en voor ze klant worden moeten ze ook in de derde fase komen. Je content (social media en blogs) moet dus aansluiten bij deze 3 categorieën.
Content om te groeien (zo leren ze je kennen)
Dit zou content moeten zijn die ze emotioneel raakt, waar ze zich in herkennen. Een video van een herkenbare situatie, of een ervaringsverhaal. Dit moet iets zijn waar veel mensen op reageren.
Zoek bijvoorbeeld eens op storytelling – er zijn zoveel mensen die hier echt een expert in zijn – daarmee vertel je een verhaal haak je mensen in en raak je ze echt ergens.
Wat ook goed werkt is humor, check maar eens Marktplaats op TikTok en bol.com op Facebook. De grappige posts zorgen vaak voor heel veel reacties en meer bereik.
Content om contact te onderhouden (zo gaan ze je leuk vinden & vertrouwen)
Als ze je eenmaal kennen dan zullen ze je vaker gaan zien, dan zul je het contact moeten onderhouden. Deel in deze categorie bijvoorbeeld veel tips en trucs die ze kunnen gebruiken zodat ze zien dat je écht verstand van zaken hebt. En vooral ook content waarin je laat zien wat jij belangrijk vind, wat jou visie en mening is zodat ze zich kunnen identificeren met je.
Stel je zelf eens voor en vraag aan je volgers om het zelfde te doen, kijk of je eens een challenge kunt doen (die valt ook een beetje onder de ‘groei content’) “Beter leren wijken” waarin je bijvoorbeeld 4 dagen achter elkaar oefeningen deelt waarbij ze beter leren wijken. Dat vinden mensen vaak super leuk en zo gaan ze je meer vertrouwen!
En wist je dat video in deze fase heel goed helpt: als ze je zien praten en uitleggen zullen ze je sneller gaan vertrouwen en leuk gaan vinden. Probeer dus echt af en toe even een video op te nemen!
Content om ze klanten te maken
En dan moet je natuurlijk nog content hebben die ze tot klant maakt. Vertel ze wat ze kunnen doen bij je, deel consult routes, lesdagen, behandelingen. En natuurlijk plaats een link naar je website en/of afspraak formulier zodat mensen direct in actie kunnen komen.
Ga er niet vanuit dat mensen dat “zelf wel op zoeken” – mensen zijn echt chronisch lui dus zorg dat je het ze zo makkelijk mogelijk maakt!
Aan de slag met je social media strategie
In een ideaal geval zou je dus eigelijk elke week minimaal 3 posts moeten doen die elk op hun beurt aansluiten bij een van deze categorieën. Dan spreek je namelijk elke week iedereen in elke fase aan! Je kunt ze elke week alle 3 over 1 onderwerp laten gaan of juist de onderwerpen af laten wisselen zodat je meer diversiteit hebt! Ga voor jezelf testen wat voor jou en jouw volgers het beste werkt!
Heb je nul inspiratie waar je over moet schrijven? Ik schreef eerder dit blog: Onderwerpen voor je blog (die je net zo goed kunt gebruiken voor je socials) ik kan je ook helpen met een brainstorm sessie zodat je zelf aan de slag kan met de onderwerpen die ik voor je heb gevonden.