Waarschijnlijk ken jij de tool nog niet, of misschien heb je er wel ergens van gehoord maar heb je geen idee wat je er mee kan doen voor je bedrijf. In november vorig jaar stond de wereld op zijn kop: er was een A.I. die gratis beschikbaar was die je allerlei vragen kon stellen. Hele gesprekken mee kon voeren en allerlei content kon laten schrijven. En hij is nog super goed ook! Inmiddels gebruiken veel bedrijven het al – en de cursussen om de tool te gebruiken SCHIETEN uit de lucht.
Wat is ChatGPT?
Het is een tekst gebaseerde tool: je kunt dus tekst in typen alsof je met iemand aan het chatten bent. En dan krijg je antwoord. Je hoeft alleen een account aan te maken en dan mag je de gratis versie gebruiken: op sommige tijdstippen is het te druk en kom je er niet in probeer het dan later nog eens. De gratis versie duurt soms ook wel lang met het uittypen van het antwoord maar ik gooi er vaak wat vragen in en dan ga ik even wat anders doen en kom dan terug alstie klaar is.
Je kunt hem gewoon in het Nederlands vragen stellen en dan antwoord hij ook in het Nederlands maar je kunt hem ook gerust vragen dingen te vertalen of gewoon in het Engels met hem praten. Voor de veiling gebruik ik vooral Engels maar voor mezelf en Roxana natuurlijk alleen Nederlands :).
Inspiratie voor je content
Vaak zit je vast en weet je even niet meer waar je over moet schrijven of video’s over moet opnemen dan kan hij je ook goed helpen! Je kunt hem eerst vertellen wat je precies doet (kopieer bijvoorbeeld een stuk van je website waar je het eerder vertelde) en hem daarna vragen: “Wil je 20 onderwerpen voor mij noemen waar ik over kan schrijven?”
Ik heb hem hier gewoon eerst allerlei teksten van de website gegeven en op basis daarvan gaat hij onderwerpen verzinnen! Hoe handig is dit?!
Als je al meer weet over je doelgroep kun je hem dat ook vertellen zodat hij daar rekening mee kan houden met het schrijven!
Wetenschappelijke onderzoeken vinden
Als je content kunt onderbouwen met wetenschappelijke onderzoeken wek je vaak meer vertrouwen daarom probeer ik dat ook regelmatig te doen! Ik vroeg hem bijvoorbeeld dit:
Je kunt hem daarna nog meer vragen over het onderzoek wat je interesseert
Titels laten schrijven
Een titel van een blog of boven je social media post moet de aandacht grijpen van je (potentiële) bezoeker en uitnodigen om verder te lezen. Soms zit je zo vast in je eigen verhaal dat je daar niet helemaal uit komt – ook daar kan ChatGPT je bij helpen:
Je kunt hem echt alles vragen!
Je kunt het zo gek niet bedenken en je kan het hem vragen – overal waar je tegen aan loopt in je bedrijf (of daarbuiten) kun je hem vragen zoals:
- Wat moet ik op mijn website zetten?
- Welke fouten maken zzp-ers vaak?
- Hoe vind ik mijn ideale klant?
- Wil je voor mij een social media strategie opzetten?
- Wil je 5 content thema’s voor me samenstellen waar ik over kan schrijven?
- Schrijf een script voor een video over [vul je onderwerp in]
- Schrijf een overtuigende email om potentiële klanten te overtuigen om [vul hier je dienst of product in]
- Welke veel gestelde vragen hebben mensen over [vul hier je dienst of product in]
- Wil je een planning maken voor een lancering voor de nieuwe cursus [vul hier in]? Ik wil hem op [datum] lanceren!
- Kun je 5 gratis weggevers verzinnen die ik zou kunnen maken?
Vaak is het handig om hem eerst wat te leren over jouw en jouw bedrijf – als je al een website hebt dan kan je die teksten er vaak zo inplakken en heeft ie al een aardig idee. Bij sommige vragen gaat hij je weer meer vragen terug stellen om zo het beste antwoord te geven.
Blijf wel echter altijd zelf op letten en nadenken: hij heeft het niet altijd bij het juiste eind – vertrouw vooral op je eigen kennis en gebruik het vooral als inspiratie bron!