Veel hippische ondernemers zien hun website als een eenmalig project – maar als je het wilt gebruiken om bezoekers via Google binnen te halen dan zul je er echt actiever mee aan de slag moeten gaan.
Gratis klanten stroom via Google!
Het is natuurlijk mogelijk met advertenties en veel posten op social media om zo verkeer naar je website te krijgen en daar klanten uit te halen maar het is nog veel mooier als je website goed gevonden wordt in Google. Want die content die je dan bijvoorbeeld vorig jaar gevonden hebt kan de komende paar jaar nog allemaal nieuwe klanten opleveren, in tegenstelling tot die Facebook post waar je zoveel moeite in hebt gestoken.. Nog steeds het aller grootste deel aan mensen gebruikt Google om zich te oriënteren en oplossingen voor hun problemen te vinden, en waar jouw Facebook post getoond wordt aan iedereen, ziet op Google alleen de persoon die daadwerkelijk zoekt op dat probleem jouw website, pagina of blog over dat onderwerp! Veel grotere kans dus dat ze er echt iets aan hebben en klant willen worden.
Regelmatig updaten is key
Om te zorgen dat je website het “goed” doet in Google en daar bezoekers binnensleept zul je regelmatig je website moeten voorzien van nieuwe content. Maar wat is precies regelmatig? Nou iets wat je vol kan houden – heb je haast en wil je sneller resultaat dan zul je bijvoorbeeld 2-5 blogs per week moeten schrijven en plaatsen. Ik zelf doe 1 blog per week – maar voor mijn meeste klanten is 1 per 2 weken of 1 per maand haalbaar. Het gaat er om dat je het voor langere periode (in ieder geval een jaar) vol kan houden!
Gratis bezoekers via Google komen vaak niet van de een op de andere dag – daar moet je echt een langere tijd voor werken en content voor schrijven. Dat kan vaak demotiverend voelen maar laat je niet ontmoedigen. Ik heb jaren geleden veel tijd gestoken in een voorleesboeken website, inmiddels onderhoud ik die eigenlijk niet meer dus hij zakt wel wat in de zoekresultaten maar ik krijg nog altijd tot 400 bezoekers per maand binnen, op het hoogtepunt wel meer dan 10.000! Ook dat heeft eerst 1-2 jaar geduurd voor het echt zoden aan de dijk ging zetten.
Het allerbelangrijkste is dat je dus een frequentie uit kiest die je vol kan houden, Google leert snel genoeg je systeem en komt dan om die tijd weer bij je langs om te kijken of je weer wat nieuws hebt geplaatst. En deel je content natuurlijk ook direct weer op je social media en in je nieuwsbrief – hoe meer links en hoe meer bezoekers hoe hoger hij dan ook weer komt in de zoekresultaten.
Vinden van de juiste onderwerpen
Maar waar schrijf je dan over? Nou vooral over de problemen die jou doelgroep heeft, en wat ze dus in zouden toetsen op Google. Ga eens in de schoenen staan van je klant en probeer te situatie waar ze in zitten te begrijpen. Waar lopen ze tegen het probleem aan? Op wedstrijd? Op stal? Tijdens het rijden? Het trailer laden? Wat hebben ze al geprobeerd om het zelf op te lossen? In dit eerdere blog vertelde ik hoe je de juiste onderwerpen kunt vinden om over te schrijven.
Updaten eerder geschreven content
Als je eerder al blogs of pagina’s hebt gemaakt is het heel slim om die regelmatig nog eens terug te kijken of het nog klopt. Ik maak bijvoorbeeld gebruik van Google Analytics en Google Search Console (kun je gratis installeren) om te zien welke content regelmatig bekeken wordt. Die klik ik vervolgens aan en bekijk of deze nog up-to-date is en of ik hem inmiddels kan voorzien van nieuwe inzichten of tips!
Dat je oude content terug bijwerkt is vaak voor de zoekmachines ook erg waardevol: je laat zien dat je het echt belangrijk vind dat wat op je website staat klopt en waar is. En dat waarden ze enorm want ze willen het beste antwoord geven aan de bezoeker!