Het is natuurlijk fijn als je al wat bezoekers hebt op je website (meet je dat eigenlijk al?) maar hoe zorg je dan dat die mensen die je website al hebben gevonden ook daadwerkelijk klant gaan worden?
Zorg dat de juiste mensen op je website komen
Dit klinkt misschien als een open deur: zorgen dat de juiste mensen op je website komen. Maar ik zie het daar nog echt heel vaak mis gaan.
Wat ik vaak zie gebeuren dat mensen op hun website veel vakjargon en termen gebruiken en je daardoor hele andere mensen aan trekt. Mogelijk concullega’s die de termen wel kennen, en niet de klanten die je nodig hebt. Kijk bijvoorbeeld eens naar:
“Bij clickertraining werken we met positieve bekrachtiging waarbij het paard zelf ontdekt welk gedrag beloond wordt, zonder gebruik van aversieve prikkels of correcties. Dit helpt de cognitieve ontwikkeling en verbetert de band tussen trainer en paard.”
versus
“Met mijn training help ik jou en je paard beter samen te werken door beloningen te gebruiken om gewenst gedrag aan te moedigen. We leren jouw paard bijvoorbeeld om op een rustige en positieve manier te reageren op jouw aanwijzingen. Dit maakt het trainen niet alleen makkelijker, maar ook leuker voor jullie allebei.”
Probeer je dus af te vragen wat je schrijft op je website, en of dat is zoals jouw potentiële klanten er over denken. Of dat de woorden zijn die zij intoetsen in Google.
Want als je de complete verkeerde doelgroep binnen hebt komen op je website kun je nog zo’n perfect iets neer zetten maar gaat het je niets opleveren.
Wees duidelijk in WAT je precies aanbiedt
Ook zo’n valkuil waar ik veel mensen in zie trappen. Ze kunnen iedereen wel helpen. Dus op hun website zijn de kei breed. En totaal niet concreet in wat ze kunnen doen.
Kijk eens naar deze tekst:
“Ik help jou en je paard met alle soorten gedragsproblemen en bied ook training voor betere samenwerking en communicatie.”
versus
“Ik help jou en je paard met het oplossen van trailerlaadproblemen. Ik help jou en je paard om zonder stress en met vertrouwen de trailer in te gaan, zodat je samen veilig en ontspannen kunt reizen.”
Wees specifiek in waar je mensen mee kunt helpen, waar jou expertise ligt. In het begin van je ondernemers reis ben je daar misschien nog een beetje zoekende naar maar probeer altijd duidelijk en concreet te zijn in welke situaties je kunt helpen. Want daar herkennen mensen zich sneller in dan zullen ze ook sneller een afspraak met je maken.
En we blijven hollanders: we willen ook het liefst direct weten wat het kost. Maak er geen zoekspelletje van maar zet het direct onder de tekst wat je kunt doen voor ze. Liever niet op een aparte pagina.
Maak het je bezoeker makkelijk
Mensen zijn lui, verschrikkelijk lui. En mensen hebben ook snel keuze stress. Probeer dat mee te nemen in je website. Zoals ik eerder al zei plaats je prijzen niet op een apart pagina maar direct onder wat je voor ze kunt doen.
Zorg dat ze in zo min mogelijk stappen of klikken alles weten wat ze nodig hebben om een keuze te maken én direct een afspraak kunnen maken met je. Plaats na je tekst wat je voor ze kunt doen de prijs, en direct er na een knop op een afspraak te maken. Om een e-mail of whatsapp te sturen. Liever niet nog weer naar een aparte pagina, dat geeft weer meer kans om af te haken.
Je kunt natuurlijk ook onder aan je pagina altijd zorgen dat er een telefoonnummer en e-mailadres staat dat is ook zo’n plek waar mensen naar gaan zoeken!
Geef ze een kadootje
Soms zijn mensen niet direct zo ver om een afspraak te maken – en willen ze je eerst nog wat beter leren kennen. Moet het vertrouwen nog in jou groeien. Daarom zie je zoveel websites die dingen gratis weggeven, van gratis kennismakingsgesprekken, tot een gratis checklist, e-book of verzin het maar.
Het voordeel van iets gratis weggeven is dat zij meer vertrouwen in jou gaan krijgen. Doe je een gratis online kennismakingsgesprek kunnen ze je gelijk zien en alle vragen stellen, maar je kunt er ook voor kiezen om dus iets digitaals weg te geven; die stap durven mensen vaak iets sneller te nemen. Ik zou ze dan direct laten inschrijven op een nieuwsbrief systeem die dat automatisch voor je stuurt en dan de mensen ook direct nog een aantal mails stuurt in de dagen of weken er na. Dit is ook een super goede manier om bezoekers om te zetten in toekomstige klanten! Moet je dus wel echt wat gaan doen met die nieuwsbrief he.