Voor dat ik voor mezelf begon heb ik jaren bij diverse internetbureau’s gewerkt en werkte daar aan grote en kleine websites (waaronder trouwens ook Horses.nl in een ver verleden :)) om hun vindbaarheid te verbeteren. Of wel zoekmachine optimalisatie of SEO afgekort. In de jaren is er natuurlijk ontzettend veel veranderd maar een website en de vindbaarheid ervan is nog steeds een belangrijk onderdeel van je bedrijf.
De technische basis moet goed zijn
Technisch gezien kan er een hoop mis gaan met de vindbaarheid van je website: maar daar ligt vast en zeker je expertise niet. Goed om te weten is dat in de meeste gevallen de website systemen tegenwoordig vanuit de basis best goed zijn voor de vindbaarheid van je website. Ik ben ontzettend fan van WordPress (al van voor dat het gebruikt werd voor websites, maar toen het echt nog een bloggerssysteem was) en dat is ook zo makkelijk zelf op te zetten. De meeste hosting providers (waar je je website kun registreren en laten draaien) bieden vaak aan dat je het met 1 klik kunt installeren. Voor de rest kan een kind de was doen!
Wix en Weebly zijn systemen die wel veel gebruikt worden welke NIET zo goed zijn voor je vindbaarheid. De opties zijn beperkt en de basis is ook niet heel goed. Gebruik je die zou ik toch overwegen over te stappen naar bijvoorbeeld WordPress.
De belangrijkste checks die je zelf kunt doen is:
- Kun je een eigen domeinnaam er aan koppelen? Dus je website is <naam>.wix.com, maar www.<jedomeinnaam>.nl. Dus echt een volledig eigen adres.
- En kun je invloed uitoefenen op wat er na de / komt? Kun je dus een eigen pagina of blog een eigen URL geven?
Content is belangrijk
Als je wilt dat mensen je website kunnen vinden dan moet je dus wel iets aanbieden op je website. Niet 2 regels maar echt waardevolle teksten – content dus. Waar ze wat aan hebben.
Een potentiële klant gaat vaak naar Google om iets in te toetsen: en dan krijgen ze een sloot aan resultaten. En jij wilt daar met jouw website tussen komen te staan. En dan zou ik niet focussen op “paardengedragstherapeut” dat is namelijk te breed. Er zijn heel veel gedragstherapeuten en de een helpt juist met trailer laden, en de andere heeft zich gespecialiseerd in heel iets anders.
In de workshops die ik aan veel bedrijven had gegeven vertelde ik altijd dit voorbeeld:
Stel iemand is op zoek naar een fiets. Hij toets in Google “fiets”. Hij krijgt dan ZOVEEL resultaten. Van mountainbikes, tot stadsfietsen. Kinderfietsen, tandems misschien wel. Hij ziet dus nog helemaal niet precies wat hij zoekt. Hij gaat dan dus verder specificeren. Misschien zoekt hij wel een 28″ stadsfiets. Hij probeert dat. Maar vind het dan nog niet precies wat hij wil. Dus hij toetst nu in “28” stadsfiets met versnellingen voor dames”. Bij de laatste zoekopdracht is het veel geloofwaardiger dat een van de resultaten die Google hem geeft het juiste resultaat is. Want hij zoekt iets heel specifieks.
Je moet dus content gaan schrijven over specifieke problemen waar je klant tegen aanloopt zoals:
- Waarom is mijn paard boos tijdens het opzadelen?
- Hoe laat ik mijn paard stil staan met opstijgen?
- Kun je een paard met CPL blijven rijden?
- Overstappen naar kunststof beslag waar moet je op letten?
Hoe specifieker de tekst is die je schrijft hoe groter de kans is dat minder mensen hier over geschreven hebben en jij dus makkelijker hoger kunt staan met jouw website.
In 4 stappen naar betere content
Content is dus het grootste goed als je wilt dat je website beter vindbaar is. Ik help je in 4 stappen naar betere content voor je website 🙂
- Ken je doelgroep: Het wordt misschien een beetje afgezaagd maar dit is echt echt stap 1. Leer je doelgroep kennen. Dat is echt de basis van je bedrijf. Wat weet je van je klanten? Hoe gaan zij om met hun paard? Wat vinden zij belangrijk? Maar vooral tegen welke problemen lopen ze aan? Waar zijn ze op het moment dat ze jou eigenlijk zouden moeten inschakelen? Tegen welke symptomen lopen ze aan? En hoe verwoorden ze dat?
- Ga op zoek naar de juiste zoektermen: Nu je een idee hebt van je doelgroep en hun problemen kun je eens de problemen die ze hebben intoetsen in Google. Zodra je in het balkje gaat tikken zie je al dat Google je meer ideeen geeft rondom dat onderwerp, maar zodra je op enter drukt zie je vaak ook op de pagina diverse vragen die Google heeft verzameld en een antwoord heeft geplukt van een website, en helemaal onderin kun je ook nog wat zoektermen zien die mensen gebruiken. Probeer zo wat verschillende dingen in te toetsen en kijk waar je veel resultaten ziet, waar je kansen ziet.
- Ga aan de slag met je content: Nu je je doelgroep en de problemen kent en de juiste zoektermen hebt geïdentificeerd kun je content gaan schrijven. Zorg dat je de zoektermen die je hebt gevonden gebruikt (nee dat hoeft geen 100 keer in elke zin terug te komen – de zoekmachines zijn slimmer dat dit tegenwoordig) maar vooral dat je echt een oplossing bied voor je lezer en daarmee een potentiële klant. Natuurlijk moeten ze voor de meeste dingen echt een afspraak maken maar je kunt ze vast wel al inzichten of oefeningen geven waar ze NU iets mee kunnen.
- Optimaliseer je content: Voor betere vindbaarheid zijn een paar dingen belangrijk die je kunt mee nemen als je jouw blog of artikel hebt geschreven:
- Maak gebruik van tussenkoppen – het liefst waar je zoekterm of probleem in voorkomt
- Maak gebruik van opsommingen en anders opgemaakte tekst als dikgedrukt of onderstreept.
- Voeg links toe. Niet alleen interne links naar je eigen website maar ook zeker naar externe websites om te laten zien dat je niet uit je nek kletst maar echt waarde bied!
Er zijn overigens als je met WordPress werkt hele fijne plugins die je leesbaarheids tips geven als je je blog schrijft. Ik gebruik op deze website “All in One SEO” maar op anderen ook wel “Yoast SEO” die ook heel fijn is en vooral ook in het Nederlands tips geeft.
Screenshots van Yoast SEO
Screenshots van All in One SEO
Meten is weten
Als je hier mee bezig gaat adviseer ik je sowieso om je website aan te melden voor Google Search console: kost niets en is zo gedaan. Maar dan kun je zien hoe je website het doet in de zoekmachine – waar hij op gevonden wordt en vooral als je er zo tijd in gaat steken dat je kan zien wat het oplevert!