Wist je dat Google een GRATIS tool heeft waarmee je kunt zien waar mensen je website op vinden? En wat ook nog eens handig is als Google fouten ontdekt op je website (zoals pagina ‘s die niet meer werken) zal hij dit ook in deze tool melden. Deze tool is eigenlijk onmisbaar als je bezig wilt gaan met de vindbaarheid van je website in Google.
Waarom is het goed om te weten waar je website al op gevonden wordt?
Het kan je zo weer nieuwe ideeen geven voor content – of je kunt zien dat content die je eerder geschreven hebt echt gevonden wordt door mensen. Zo weet je dat je bepaalde blogs of pagina ‘s misschien moet uitbreiden om zo te zorgen dat hij nog relevanter wordt voor mensen (en zo dus je website nog hoger komt in de zoekresultaten. Je kunt soms zo ook zien dat (potentiële) klanten misschien net andere woordkeuzes doen dan jij doet in je tekst – daar kun je ook weer van leren 🙂
Hoe installeer je hem?
Zoals gezegd de tool is gratis en eigenlijk ook best makkelijk te installeren 🙂 Het gaat om Google Search console. Je maakt daar een account aan en dan doorloop je het proces.
Je kunt dan kiezen voor:
- Property met URL-voorvoegsel
- Domeinproperty
Als je toegang hebt tot het beheren van je domeinnaam (via je hosting provider heb je meestal een control panel waar je op in kunt logggen) kun je het instellen via je DNS – dan kies je voor Domeinproperty. Maar let op DNS is een soort van het adresboek van je website als je daar iets verkeerds in weggooit is je website onbereikbaar :-). Je krijgt in dit proces een regel die je moet toevoegen aan je “adresboek ” daar. Domeinproperty is eigenlijk de beste optie, je houd dan je volledige domein in de gaten: het maakt dus niet uit wat er voor de eerste punt komt: www.serita.nl, serita.nl of onzin.serita.nl worden allemaal gemonitord dan. En ook maakt het niet uit of mensen via een onbeveiligde verbinding (http://) of via een beveiligde verbinding (https://) komen. Ik kan me voorstellen dat je dat niet durft dan kan je kiezen voor property met URL-voorvoegsel – want de meeste van jullie zullen waarschijnlijk alleen de versie met www of zonder www hebben en geen andere opties.
Als je voor property met URL-voorvoegsel kiest dan houd je niet je volledige domein in de gaten maar dus alleen het adres dat je kiest. Het is dus belangrijk om wel even op te letten of je website gebruik maakt van een beveiligde verbinding via een SSL certificaat of niet – dat kun je herkennen aan de http (niet beveiligd) of https (beveiligd). De laatste optie is zeker voor webshops wel belangrijk omdat je dan betaal gegevens verstuurd natuurlijk maar de meeste zullen waarschijnlijk een onbeveiligde website hebben.
Daarna moet je natuurlijk aantonen dat jij de eigenaar bent van de website – je mag niet zomaar gegevens bekijken van de website van iemand anders. Er zijn verschillende verificatiemethoden die je kunt kiezen – een HTML bestand uploaden naar je website is makkelijk als je al weet wat FTP is en hoe je daar op kunt inloggen. De HTML tag toevoegen is super makkelijk als je een WordPress website hebt: de meeste SEO plugins zoals Yoast SEO of All in one SEO hebben gewoon een veldje waar je de code in kunt vullen. Opslaan en je website wordt geverifieerd. Het duurt soms wel heel eventjes voor alle gegevens binnen zijn en je het kunt bekijken.
Hoe kun je zien waar je al op gevonden wordt?
Als je in de linker menu balk naar “prestaties ” gaat vind je waar je website nu al op gevonden wordt.
Dan zie je rechts bovenin in standaard “Afgelopen 3 maanden ” staan – daar kun je zelfs als je hem pas net hebt aangemaakt kiezen voor een veel langere periode! Super handig want zo krijg je nog meer ideeën. Hij heeft maximaal informatie over de afgelopen 16 maanden. Je kunt zo in de grafiek ook de blauwe en paarse lijnen bekijken – als je vaak blogt zul je op den duur zien dat die twee lijnen samen gaan stijgen. Doe je nog niet zo veel actiefs aan je website of ben je nog niet heel lang consequent bezig zul je zien dat ze een beetje alle kanten op stuiteren.
Het stuk daar onder is waar het leuk en interessant wordt want daar vind je de woorden waar je nu al op gevonden wordt. Welke woorden staan daar tussen, zijn die logisch en heb je daar al (veel) content over geschreven? Blijkbaar zijn dat de onderwerpen waar je potentiële klanten op zoeken en zou je dus eigenlijk meerdere blogs over moeten gaan schrijven!
Uiteraard zul je daar je naam/bedrijfsnaam tussen zien staan – net zoals hier bij Roxana komt die een paar keer er in terug. Crossles is logisch natuurlijk – die noem ik heel vaak maar bijvoorbeeld “cross training paard ” is een mooie: ik gebruik eigenlijk nooit de woorden cross training, daar kan ik dus in een volgend blog eens rekening mee houden, al kan Google zelf tegenwoordig ook begrijpen dat crossles en cross training nagenoeg hetzelfde betekenen: als je klant vooral het woord training in zijn hoofd heeft zal hij zich eerder “begrepen ” voelen als ik precies t zelfde woord gebruik!
Ga voor je zelf af en toe er eens voor zitten en gluur eens in Search console om te kijken of je nog content ideeën ziet of misschien wel hele andere woorden die je (potentiële) klanten gebruiken!